مالباختگان به پلیس آگاهی مراجعه کنند

دستگیری کلاهبردار میلیاردی پس از 4 سال

مرد میانسالی که از بیش از 100 نفر از شهروندان کلاهبرداری‌های چندین میلیارد تومانی کرده است پس از 4 سال فرار دستگیر شد.
کد خبر: ۳۰۰۰۵۸

به گزارش فارس،‌ از 4 سال قبل و با طرح شکایت نماینده حقوقی چند بانک دولتی در شعبه سوم دادسرای ناحیه 4 رسالت تهران از فردی به نام محمد رضا 40 ساله که با جعل اسناد ملکی متعلق دیگران به نام خود و اخذ وام‌های میلیارد تومانی، با عدم بازپرداخت اقساط وام، متواری بود پرونده‌ای باز شد.

با ارجاع پرونده به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ کارآگاهان با بررسی تمامی محل‌های احتمالی اختفای وی تحقیقات گسترده‌ای را جهت شناسایی وی دنبال کردند اما وی توانسته بود در این مدت، با پول‌هایی که از بانک‌ها وام گرفته و یا از مردم کلاهبرداری کرده بود، زندگی کاملاً مخفیانه و مرفهی را برای خود فراهم کند.

کارآگاهان در اقدامات پلیسی خود از آن سال، تحقیقات خود را از شعبات محل اخذ تسهیلات آغاز کردند در این تحقیقات مشخص شد محمدرضا چند سالی در سال‌های قبل در امر ساخت و ساز بیشتر در محدوده شهرک‌های اطراف کرج فعالیت داشته و اسناد جعل شده متعلق به افرادی بوده که وی برای مشارکت با آنها قرارداد کاری داشته که برای بررسی‌های دقیق‌تر تعدادی از این افراد به اداره 13 دعوت شدند.

برای تجمیع پرونده‌ها در یک مرجع واحد رسیدگی کننده با طرح شکایت تعدادی از این مالباختگان در شعبه سوم بازپرسی دادسرای رسالت ناحیه 4 پرونده این افراد به دستور یاسینی بازپرس شعبه سوم به کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مبارزه با جعل ارجاع شد.

یکی از شاکیان در مقابل کارآگاهان اداره 13 مدعی شد ملکی کلنگی در اطراف کرج متعلق به او بوده و پس از توافق و قرارداد با متهم قرار شد وی 9 واحد آپارتمان در ملک من بسازد و 50 درصد از واحدها را به من تحویل دهد اما پس از اینکه طبق قرارداد سه دانگ ملک را به نام وی ثبت کردم با گرفتن سند از من به بهانه اخذ پایان کار و تفکیک سندهای آپارتمان‌های نوساز ضمن اقدام فروش واحدها به دیگران، با سپردن سند به بانک و جعل سند به نام خود از بانک وام کلانی گرفت و سند من را در گرو بانک گذاشت و اقساط را هم نپرداخت و متواری شد و من را به خاک سیاه نشاند.

شاکی دیگر که مردی 35 ساله بود مدعی شد من قرارداد کاری درباره ساختمان‌سازی با متهم داشتم و به عنوان اسکلت‌کار بالغ بر 40 میلیون تومان برایش کار کردم اما وی 12 میلیون تومان به من بدهکار بود و متواری شد.

شاکی سوم مردی 37 ساله که اقدام به پیش خرید آپارتمان به مبلغ 39 میلیون تومان از متهم کرده بود و در سال 83 مبلغ 20 میلیون تومان به وی پرداخت کرده بود اما متهم پس از تخریب ملک کلنگی اقدام به ساخت نکرده بود.

با اطلاعات به دست آمده از تعدادی از این شکات مشخص شد محمدرضا که قبل از اقدام به کلاهبرداری، فردی خوشنام در امر ساخت و ساز در محدوده شهرستان کرج بوده در اقدامات متقلبانه خود اقدام به جعل وکالت‌نامه و مدارک هویتی مالک و جعل اسناد ملکی به نام خودش و سپس اخذ وام از بانک در تهران و کرج کرده و سند جعل شده را به عنوان وثیقه به بانک سپرده است همچنین با اقدام به پیش فروش به متقاضیان با دریافت مبالغ چند میلیونی یا اقدام به ساخت آپارتمان نکرده و یا آپارتمان‌های فروخته شده به متقاضیان را به آنان تحویل نداده است.

تاکنون 65 نفر از مالباختگان که از هفت مجتمع مسکونی در مهرشهر - گلشهر و مهر ویلای کرج، به دلایل پیش خرید آپارتمان و صدور چک، جعل سند ملکی آنان و اقدام به اخذ وام، عدم پرداخت اقساط بانکی و غیره ضررهای زیادی متحمل شده‌اند ، شناسایی شده‌اند.

متهم همچنان از سال 86 به دنبال شکایت مالباختگان تحت تعقیب مراجع قضایی و انتظامی در تهران و کرج بود اما اخیراً با ادامه پیگیری‌های کارآگاهان اداره 13 و تحقیقات شبانه‌روزی، محل کار متهم در محدوده ستارخان که یک شرکت واردات و صادرات متعلق به دیگر اعضای خانواده وی بود شناسایی و با تعقیب و مراقبت تیم ویژه‌ای از کارآگاهان، خودروی متهم در ساعت 11 صبح اول آذر امسال در اتوبان شهید چمران متوقف و در حالی‌که قصد فرار داشت دستگیر و به اداره 13 منتقل شد.

با انتشار خبر دستگیری متهم از سوی تعدادی از مالباختگان و از آنجائی‌که تاکنون خبر این دستگیری از پلیس آگاهی در جراید منتشر نشده بود اما در یکی دو روز اول دستگیری وی، تعداد زیادی از مالباختگان از اطراف شهرستان کرج سریعاً خود را به اداره 13 پلیس آگاهی رساندند و سخت پیگیر مطالبات خود از متهم متواری بودند اما وی در مقابل پس از چندین سال زندگی مخفیانه خواستار مهلت از طلبکاران برای باز پرداخت مطالبات آنان شد.

با توجه به شواهد موجود شکات متهم بسیار بیشتر از افرادی است که تاکنون به پلیس آگاهی مراجعه کرده‌اند و مالباختگان اغلب از افراد کم درآمد جامعه بوده‌اند که پس از سال‌ها اقدام به پیش خرید آپارتمان در شهرک‌های اطراف تهران و به ویژه اطراف کرج کرده‌اند اما با کمال بی‌رحمی، متهم با توسل به شیوه‌های متقلبانه و سوء استفاده از اعتماد اولیه مردم، آنان را فریب داده که در بسیاری از این موارد موجبات وارد آمدن مشکلات اساسی و جدی برای این افراد را فراهم کرده در حالی‌که در چند سال زندگی مخفیانه خود از پولهای بادآورده و حاصل از کلاهبرداری از اشخاص و اخذ وام‌های کلان بانکی در حال تجارت و صادرات و واردات کالا بوده و بلافاصله پس از دستگیری به یاد طلبکاران افتاده و با مظلوم‌نمایی خواستار دادن فرصت جهت جبران گذشته شد.

با توجه به اینکه پرونده‌های کلاهبرداری از افراد مربوط به مراجع قضایی در کرج است متهم با دستور یاسینی در اختیار زندان قزل حصار کرج قرار گرفت تا مالباختگان از طریق دادسرای کرج اقدام به پیگیری پرونده کنند اما تمامی مالباختگان می‌توانند جهت راهنمایی بیشتر، با اداره 13 پلیس آگاهی تهران بزرگ و با شماره تلفن 51055435 تماس بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها