اگرچه شانس ابتلا به سرطان پستان در مردان یک‌صدم زنان است، اما این نوع سرطان را نمی‌توان تنها مختص خانم‌ها دانست و در صورت ابتلای یک مرد به آن مراحل بیماری، درمان و پیش‌آگهی مشابه زنان خواهد بود.
کد خبر: ۲۹۰۷۸۴

شایع‌ترین علامت در مردان نیز توده دردناک یا بدون درد می‌باشد که با توجه به بافت چربی کمتر در مردان، این توده راحت‌تر تشخیص داده می‌شود، اما چون مردان کمتر از زنان معاینه پستان انجام می‌دهند و کمتر به توده لمس شده توجه می‌کنند، معمولا در مرحله بالاتری از بیماری مراجعه می‌کنند.

سایر علایم ناشایع عبارتند از: ترشح از نوک پستان و هر تغییر و سفتی در بافت پستان. هر توده‌ای که بیشتر از یک هفته در پستان مردی باقی مانده یا در حال رشد باشد نیاز به بررسی دارد.

در این میان بسیاری از سرطان‌های پستان در مردان ممکن است ارثی باشند، اما مصرف بیش از حد الکل و چاقی از دیگر عوامل خطر می‌باشند.

سرطان پستان در مردان اکثرا در سنین بالا اتفاق می‌افتد و با هورمون استروژن ارتباط دارد و نیز از نوع داکتال است. اگر در مراحل اولیه درمان نشود ممکن است به سایر نقاط بدن گسترش یابد. درمان شامل جراحی (ماستکتومی) و سپس درمان‌های کمکی (شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هورمون‌درمانی) است. خوشبختانه هورمون‌درمانی در این افراد اکثرا موفقیت‌آمیز است.

دکتر آسیه الفت‌بخش
متخصص جراح عمومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها