jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۶۹۰۳   ۲۰ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۱۶

مهر: اگر شما هیچگاه در محلی حضور نداشته باشید، مشخص است که نمی‌توانید تصویر آن محل را نقاشی کنید. همین امر به ظاهر بدیهی، راهی شده است برای شناسایی متهمان. افراد دروغگو به طور حتم از سیستم‌های دروغ‌سنج و اسکن‌های مغزی هراس دارند، اما هرگز نمی‌توانند تصور کنند کشیدن یک نقاشی ساده دروغ آنها را آشکار کند. بر اساس مطالعات جدید، چگونگی ترسیم یک صحنه می‌تواند آشکار کند که آیا فرد واقعا در آن مکان حضور داشته یا داستانی غیرواقعی سر هم کرده است.

به گفته دانشمندان دانشگاه پورتسموث، سیستم‌های دروغ سنج معمولا پر‌هزینه‌اند و دسترسی به آنها در هر زمان و مکانی امکانپذیر نیست و در عین حال، برای استفاده از چنین ابزارهایی باید از متخصصان ویژه کمک گرفت. در مقابل، می‌توان با درخواست نقاشی مکانی که فرد ادعا می‌کند در آن حضور داشته، بدون هیچ هزینه و متخصصی دروغ یا راست بودن سخن فرد را آشکار کرد.

در صورتی که فرد به دروغ ادعا کند در مکانی حضور داشته‌، توانایی کشیدن طرح جزئیات بصری آن مکان را به نسبت فردی که در آن مکان قرار داشته، نخواهد داشت و بر اساس همین تفاوت‌ها می‌توان دروغگویی یا راستگویی فرد را برملا کرد.

برای آزمایش این ایده از 31 داوطلب خواسته شد در بازی شرکت کنند که بردن درآن، وابسته به دروغ گفتن به تیم حریف است. نتایج نشان می‌دهد نیمی از این افراد از کشیدن موقعیتی که درباره حضور در آن دروغ گفته‌اند، ناتوان بوده‌اند. افرادی که در این بازی دروغ گفته بودند، تنها قادر به کشیدن کلیات موقعیت بودند، در حالی که افرادی که حقیقت را بیان کرده بودند، می‌توانستند جزئیات دقیقی از موقعیت را ترسیم کنند.

البته بعضی معتقدند اگر مجرمان از این شیوه دروغ‌یابی آگاه شوند، می‌توانند با افزایش میزان دقت خود نسبت به محیط اطراف، استناد به نتایج این تست را غیرممکن سازند، اما در این میان تعدادی از متخصصان مطالعات دادگاهی کالج جان جی نیز معتقدند افراد دروغگو و متهم، با افزودن جزئیات و نفرات به اظهارات خود می‌توانند به تعداد سوالات پلیس و شانس اشتباه کردن خود بیافزایند و به‌همین دلیل هرگز به ترسیم جزئیات فکر نمی‌کنند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر