از 2 ماه آینده آغاز می‌شود

بازنگری منابع رشته‌های علوم انسانی

حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از آغاز روند بازنگری و تغییر سرفصل‌ها و منابع رشته‌های علوم انسانی از 2 ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۲۸۶۳۴۵

به گزارش فارس ، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  امروز در یک نشست خبری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در حوزه علوم انسانی باید از حالت انفعالی خارج شویم ولی در این راستا برداشت‌های غلطی از اسلامی شدن رشته‌های انسانی شده است، چرا که اسلامی شدن علوم انسانی به معنای سانسور کردن نیست.

وی با بیان این‌که سواد انسانی گروه علوم انسانی از 3 نقیصه ناکارآمد بودن،‌ به روز نبودن و نامناسب بودن با جامعه فرهنگی ما رنج می‌برد ،‌ افزود: دانشجویان دانشگاه‌های کشور در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزه‌هایی را یاد می‌گیرند که توانایی حل مشکلات جامعه را ندارد.

آیت اللهی با تأکید بر این‌که برخی از سرفصل‌های دروس رشته‌های علوم انسانی برای 20 سال قبل است، گفت: دستاوردهای رشته‌های علوم انسانی در دنیا به روز تغییر می‌کند و این در حالی است که در دانشگاه‌های کشور در این رشته‌ها دروسی ارائه می‌شود که هیچ جای دنیا ارائه نمی‌شود و متأسفانه اساتید رشته‌های علوم انسانی نیز بر طبق روال سنتی که داشتند مرتب در حال تکرار روال گذشته هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اضافه کرد: هر چند که گفته می‌شود تعداد دانشجویان رشته‌های علوم انسانی زیاد است اما تعداد دانشجویانی که بتوانند مشکلات کشور را برطرف کنند بسیار کم هستند و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها کارآمدی زیادی ندارند و بین فارغ‌التحصیلی و اشتغال آنها فاصله زیادی وجود دارد.

وی با تأکید بر این‌که فارغ التحصیلان رشته‌های گروه علوم انسانی از نبود اشتغال مناسب رنج می‌برند، اظهار داشت: کارآمدی با کاربردی کردن فرق دارد و ضرورتی ندارد که تمام رشته‌های گروه علوم انسانی کاربردی شود.

آیت‌اللهی با بیان این‌که مفاهیم آموزشی رشته‌های علوم انسانی با جامعه ما بیگانه هستند، گفت: در حال حاضر تعامل اندیشه‌ بشری اهمیت زیادی دارد و تعامل ما باید با حالت انفعالی خارج شده و تعاملی شود، ما باید اندیشه‌های خود را در حوزه علوم انسانی در دنیا مطرح کرده و آن را به عنوان یک نگاه جدید، ارزشمند و سرآمد معرفی کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر این‌که باید حضور جدی در محافل علمی رشته‌های علوم انسانی دنیا داشته باشیم، گفت: تحول و بازبینی سرفصل‌های علوم انسانی یک مسئله جدی است.

وی با تأکید بر این‌که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای بازبینی و تغییر سرفصل‌های رشته‌های گروه علوم انسانی نیازمند همکاری معاونت‌های آموزشی و پژوهشی است، گفت: برای بازبینی رشته‌های علوم انسانی تمام اقداماتی را که طی سال‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور صورت پذیرفته است تجمیع می‌شود و نتایج آن به اساتید ارائه می‌شود، اساتید نظرات و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و این نظرات در کمیته‌ای تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرند و سرفصل‌ها و منابع درسی رشته‌های علوم انسانی تغییر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها