در منطقه ویژه اقتصادی سرخس آغاز شد

تولید آزمایشی نخستین پالایشگاه بخش خصوصی

اولین واحد پالایشگاه مشتقات و فرآورده‌های نفتی بخش خصوصی در شهرک انرژی منطقه ویژه اقتصادی سرخس تولید آزمایشی خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۲۸۵۰۹۹

به گزارش ایسنا ، با توجه به آماده شدن خدمات زیربنایی شامل آب ، برق، گاز ، تلفن، شبکه دیتا ، شبکه معابر اسفالت شده ، فضای سبز مناسب در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بسترهای سرمایه‌گذاری برای حضور بخش خصوصی در تولید صادراتی به شرایط مطلوبی رسیده است.

از سوی دیگر مواد اولیه (نفت خام) ارزان و مناسب فرصت مغتنمی را برای تولیدکنندگان مشتقات نفتی فراهم کرده است. با این اوصاف این پالایشگاه که ظرفیت اسمی آن 300 بشکه در روز است، توانایی تبدیل نفت خام را به نفتا (نوعی بنزین) و گازوئیل و نفت سیاه دارد.

پالایشگاه انرژی اطلس سرخس در زمینی به مساحت 10 هزار و چهارصد مترمربع احداث گردیده است.

براساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مواد اولیه (نفت خام) پالایشگاه از کشورهای آسیای میانه در صورت لزوم از شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تامین می‌شود.

محمدتقی ترکمن‌زاده گفت: تولیدات پالایشگاه انرژی اطلس سرخس به مصرف داخل کشور و نیز به کشورهای دیگر صادر خواهد شد. تاکنون بالغ بر 23 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در این پالایشگاه هزینه شده و برای اتمام پروژه به 17 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی افزود: در فازهای بعدی ظرفیت پالایشگاه افزایش یافته و به 1500 بشکه در روز خواهد رسید در آن صورت از تمام تانک فارم‌های موجود در شهرک انرژی منطقه ویژه اقتصادی سرخس استفاده خواهد شد و تولید پالایشگاه را در حد قابل قبولی می‌توان افزایش داد. این واحد پالایشگاهی در آذرماه سال 87 کلنگ‌زنی شده و با مشارکت بخش خصوصی (سرمایه‌گذار داخلی و خارجی) در حال ساخت است. این واحد تولیدی ضمن جذب نیروهای متخصص در امر پالایشگاه قادر است 25 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

محمدتقی ترکمن‌زاده گفت: احداث پالایشگاه فرآورده‌های نفتی در شهرک انرژی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل نزدیک بودن به نفت خام (مواد اولیه) مقرون به صرفه بوده و استفاده از خطوط ریلی در آسیای میانه و ریل نرمال راه‌آهن جمهوری اسلامی امکان مناسبی برای حمل و نقل مواد نفتی از شرق به جنوب کشور تلقی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها