بررسی‌های بخش خصوصی نشان می‌دهد

بازگشت تدریجی رونق به اقتصاد ایران

همزمان با اظهارنظرهای ضد‌و‌نقیضی که از سوی کشورهای مختلف برای مشاهده علائم تخفیف روبه پایان بحران اقتصادی ابراز می‌شود ، مهم‌ترین تشکل بخش خصوصی کشور نیز می‌گوید: رونق آهسته آهسته در حال بازگشت به‌اقتصاد ایران است.
کد خبر: ۲۸۳۸۸۳

به گزارش خبرنگار ما، با این که دیروز صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی اعلام کرد زیان‌های ناشی از بحران اقتصادی جهان 3400 میلیارد دلار است و خطرات این بحران همچنان زیاد و به قوت خود باقی است، برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی از آغاز بازگشت رونق به اقتصاد جهانی خبر ‌می‌دهند.

به گفته آنان، پرداخت بدهی برخی بانک‌ها که در اوج بحران از سوی دولت‌ها کمک مالی موقت دریافت کرده‌اند آغاز شده و این نشانه‌ای از بهبود اوضاع است. به عنوان مثال یک بانک فرانسوی دیروز به عنوان نخستین بانک اروپایی اعلام کرد: بدهی 4.3 میلیارد یورویی خود را به دولت این کشور می‌پردازد.

در کنار این، رشد بهای جهانی نفت و نزدیک شدن به مرز 70 دلار، نوسانات مثبت بازارهای بورس جهانی و کاهش معنادار حمایت برخی کشورها از بخش خصوصی با تامل در عرضه بسته‌های محرک مالی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا را می‌توان از دیگر نشانه‌های تخفیف علائم بحران اقتصادی در جهان ارزیابی کرد.

با این حال، در ایران که منابع رسمی پیش از این ادعا می‌کردند بحران اقتصادی جهان اثری در اقتصاد کشورمان ندارد و بویژه به خاطر عدم اتصال نهادهای مالی چون بانک‌ها و بورس به زنجیره جهانی، افت شاخص‌ها در ایران مشاهده نشده است.

اظهارنظر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از این نظر، جالب به نظر می‌رسد که نخستین اعتراف روشن و واضح به تاثیر اقتصاد جهانی بر اقتصاد و بویژه بازرگانی کشور است.

براین اساس، سطح فعالیت اقتصادی اواخر سال 87 و اوایل سال 88 در کشور کاهش یافته بود و تنها در 2 ماه اخیر است که فعالیت اقتصادی از طریق افزایش تقاضا برای دریافت یا تمدید کارت بازرگانی به آهستگی رونق گرفته است.

اتاق تهران در بیانیه‌ای که دیروز منتشر کرد، می‌نویسد: افزایش رفت‌وآمد بازرگانان و تاجران به اتاق بازرگانی تهران، حکایت از بازگشت مجدد رونق به اقتصاد کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، همزمان با بازگشت آرام‌آرام رونق به بازار تجارت و افزایش صادرات و واردات تقاضا برای صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در آخرین ماه تابستان افزایش یافته است.

براساس آمار منتشر شده از سوی بخش عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، صدور و تمدید کارت بازرگانی برای بازرگانان تهرانی در شهریور ماه نسبت به ماه قبل از آن، بیش از 6 درصد افزایش یافته است؛ در حالی که جمع کل تعداد کارت‌های صادر و تمدید شده برای افراد حقیقی و حقوقی در مرداد امسال 1071 کارت بود. این تعداد در ماه شهریور به 1138 کارت افزایش پیدا کرد.

براساس گزارش بخش عضویت و کارت بازرگانی اتاق تهران در ماه گذشته، 203 کارت بازرگانی برای افراد حقوقی و 117 کارت هم برای افراد حقیقی صادر شده تا این افراد مجوز فعالیت در عرصه بازرگانی و صادرات و واردات داشته باشند. در همین مدت، 583 عضو حقوقی و 235 عضو حقیقی برای تمدید اعتبار کارت بازرگانی خود به اتاق تهران مراجعه کرده‌اند.

براساس آمار ارائه شده، تعداد کارت‌های بازرگانی صادر و تمدید شده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش یافته و از 6707 کارت در نیمه اول سال 87 به 7120 کارت در نیمه اول سال 88 افزایش یافته که با توجه به رکود حاکم بر بازارهای جهانی و افت نسبی مراودات کالا و خدمات، رشد قابل توجهی داشته است.

براساس اعلام واحد عضویت اتاق تهران، استقبال از کارت‌های مدت‌دار نیز قابل توجه بوده است؛ به گونه‌ای که ظرف ماه‌های گذشته، نزدیک به هزار بازرگان حقیقی وحقوقی، از اتاق تهران کارت 3 ساله و 5 ساله دریافت کرده‌اند.

افزایش رفت‌وآمد فعالان عرصه تجارت و بازرگانی به اتاق تهران و افزایش تعداد کارت‌های صادر و تمدید شده، نشان از بازگشت مجدد رونق به عرصه بازرگانی وتجارت کشور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها