تغذیه مناسب دوران یائسگی

با قطع عادت ماهیانه در زنان، دوران یائسگی آغاز می‌شود. در این دوران به دلیل عدم تعادل بین هورمون‌ها، بخصوص هورمون استروژن و پروژسترون، گرگرفتگی و تغییر رفتار در خانم‌ها پدیدار می‌شود لذا تغذیه صحیح به همراه ورزش می‌تواند در تخفیف این حالات نقش موثری داشته باشد. کاهش میزان استروژن می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان شود و همچنین سطوح پایان استروژن می‌تواند بر میزان لیپید خون تاثیر بگذارد و افزایش کلسترولLDL و کاهش لیپوپروتئینHDL را به همراه داشته باشد. گرگرفتگی، تحریک‌پذیری، سردرد، تهوع یا تعریق شبانه از علائم شایع دوران یائسگی هستند که البته با تغذیه مناسب می‌توان تا حدودی آنها را کاهش داد.
کد خبر: ۲۷۶۴۴۵

تغذیه مناسب: میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر داشتن فیبر، ویتامین و املاح دارای فیتواستروژن‌ها هم هستند که نوعی ماده شیمیایی گیاهی و بسیار شبیه استروژن است و در کاهش علائم دوران یائسگی نیز موثر هستند.

«برم» نیز ماده‌ای دیگر است که در میوه و سبزی وجود دارد و در حفظ استروژن بدن نقش دارد. ضمنا برم با کاهش کلسیم دفعی در روز باعث تقویت استخوان‌ها در این دوران می‌شود.

منابع خوب «برم» و فیتواستروژن در میوه‌ها و سبزی‌ها شامل انواع آلو، توت فرنگی، سیب، گوجه فرنگی، گلابی، انگور، گریپ فروت، پرتقال، تمشک و سبزی‌هایی مثل مارچوبه، چغندر، فلفل دلمه، ساقه کلم بروکلی، کلم، گل کلم، هویج، کاهو، پیاز، سویا، سیب‌زمینی، شلغم و جو است.

در این دوران خانم‌ها نباید اضافه وزن پیدا کنند لذا از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین باید پرهیز کنید. دانه‌های روغنی نیز باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و حتی در بعضی موارد از بروز سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند. تخمه آفتابگردان، کنجد و موادی از این قبیل حاوی فیتواستروژن هستند و میزان این ماده در آنها چندین برابر بیش از سایر مواد گیاهی است. با افزایش سن در خانم‌ها، مصرف کلسیم ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. خانم‌ها در این دوران باید 1000 تا 1500 میلی‌گرم کلسیم لازم را از مواد غذایی به دست آورند. بهترین منبع کلسیم شیر است که بهتر است کم‌چرب یا بدون چربی باشد. چای، قهوه و کافئین موجود در نوشیدنی‌ها باعث بدتر شدن گرگرفتگی می‌شود. استعمال دخانیات نیز علائم یائسگی را افزایش می‌دهد. فشار‌‌خون با مصرف نمک افزایش می‌یابد و با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به فشار خون نیز بالا می‌رود، لذا باید مصرف نمک را به حداقل رساند. از مصرف گوشت پرچربی و غذاهای سرخ شده، خامه، سس، سوسیس و کالباس نیز باید خودداری کرد.

در دوران یائسگی باید ورزش جزو دائمی زندگی باشد. ورزش در دوران یائسگی باعث کاهش کلسترول خون، افزایش توده استخوانی، بهبود توانایی در کنترل استرس، بهبود گردش خون، بهتر کردن کار قلب و افزایش توان بدن برای استفاده از اکسیژن و مواد مغذی می‌شود.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها