اسفند و فروردین جای خود را با یکدیگر عوض کردند تا کشاورزان ذوق زده از شکوفه‌های زودرس بهاری با سختی سالی بی‌حاصل روبه‌رو شوند و به جای برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری محصول، میزان خسارات وارد شده به باغات خود را محاسبه کنند.
کد خبر: ۲۴۸۲۰۷

به گزارش خبرگزاریها، سرمای شدید روزهای آخر فروردین، بیش از 590 میلیارد ریال به باغات آذربایجان‌غربی خسارت وارد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: از مجموع 105 هزار هکتار از باغات استان،10 هزار و 441 هکتار دچار سرمازدگی شدند که شامل درختان سیب، انگور، زردآلو، هلو، بادام، گردو و آلو است.

عبدالله‌زاده اظهار کرد: در اثر سرمازدگی، باغات سیب حدود 10 درصد خسارت دیده‌اند، میزان این محصول در استان امسال یک میلیون تن خواهد بود.

 در اثر این سرما خسارات بسیار زیادی به بخش کشاورزی و دامداری استان یزد نیز وارد شد که در نیمه‌های فروردین بارش شدید باران، تگرگ، جاری‌شدن سیل و وزش توفان شن بر حجم خسارات افزود. مسوولان جهاد کشاورزی شهرستان‌های مختلف استان یزد در مصاحبه‌های خود ارقامی میلیاردی از آسیب‌های وارد شده به باغات و اراضی کشاورزی اعلام می‌کنند و این حجم خسارت نگرانی‌های بسیاری برای مردم و مسوولان به لحاظ اقتصادی به دنبال دارد.

بحران‌های ناشی از سرمازدگی شدید زمستان 86 و خشکسالی سال گذشته هنوز از استان رفع نشده بودکه بار دیگر باید شاهد سرمازدگی حجم انبوهی از محصولات باغی و کشاورزی در بهار امسال باشیم.

خسارات کلی امسال هنوز برآورد نشده، اما در بسیاری از شهرهای پسته‌خیز یزد خسارت به باغات در اثر سرمازدگی بهاره، بین 20 تا 80 درصد گزارش شده است.

افت تولید زعفران

زعفران نیز که بخش عمده آن در شهرستان طبس و بهاباد تولید می‌شد به علت یخ زدگی پیاز گیاه در زیر خاک به شدت دچار افت تولید شد.

در شهرستان طبس تولید این محصول 90 درصد کاهش یافته و در مجموعه استان شاهد کاهش 70 درصدی این محصول هستیم.از سوی دیگر به گفته مدیر جهاد کشاورزی ‌اردستان بر اثر بارندگی‌های اخیر، بارش تگرگ، توفان و سرمای شدید 93 میلیارد و 725 میلیون ریال به کشاورزان این شهرستان‌ خسارت وارد شد‌.‌علی توفیقی به فارس اظهار کرد: برآورد خسارت وارد شده به محصولات باغی87 میلیارد و 525 میلیون ریال است. توفیقی با اشاره به این‌که توفان و بارش‌های شدید باعث ایجاد ورس (خوابیدگی) گندم و جو در سطح بیش از 2000 هکتار از مجموع 10 هزار هکتار اراضی زراعی شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: این حادثه نه‌تنها باعث افت عملکرد شده، بلکه برداشت محصول را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها