سرپرست کاوش در محوطه باستانی سرچم خبر داد

کشف روستای 6 هزار ساله در اورامانات

کشف یک کتیبه هخامنشی در رامهرز

پس از کشف دو محوطه هخامنشی با ستون‌های سنگی در نزدیکی روستای شیفته، اهالی این روستا یک کتیبه سنگی با خطوط میخی درشت در محل این محوطه باستانی کشف کردند. این کتیبه به صورت دو رو نوشته شده است و 8 کیلو وزن دارد.
کد خبر: ۲۴۳۵۱۶

در پی کشف دو کاخ ستون‌دار هخامنشی در رامهرمز، یک کتیبه سنگی هخامنشی با خطوط میخی درشت متعلق به دوره هخامنشی کشف شد.
 
«مجتبی گهستونی»، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا دراین‌باره به CHN گفت: «پس از کشف دو محوطه هخامنشی با ستون‌های سنگی در نزدیکی روستای شیفته، اهالی این روستا یک کتیبه سنگی با خطوط میخی درشت در محل این محوطه باستانی کشف کردند.»
 
وی گفت: «به محض رویت این کتیبه توسط روستاییان، به مسئولان انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز اطلاع داده شد و به این ترتیب کتیبه سنگی به اداره میراث فرهنگی رامهرمز انتقال یافت.»
 
پیش از این دو کاخ هخامنشی در رامهرمز، در حالی کشف شد که 4 سال پیش جاده‌ای از وسط تپه باستانی گذشته و باعث تخریب این دو کاخ هخامنشی شده است.
 
گهستونی گفت: «پس از آغاز مطالعه روی این کتیبه مشخص شد به دوره هخامنشیان تعلق دارد و روی سنگی مشابه سنگ‌های معدن رودخانه رود زرد نوشته شده است.»
 
این کتیبه به صورت دو رو نوشته شده است و 8 کیلو وزن دارد.
 
همچنین در کنار نوشته‌های روی کتیبه، اشکالی نیز دیده می‌شود که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
 
به گفته گهستونی پس از کشف این کتیبه گفته می‌شود که فرماندار رامهرمز در پی تماس با رئیس میراث فرهنگی استان خوزستان خواستار نجات بخشی این محوطه هخامنشی شده است.
 
جاده آسفالت دقیقاً از میان این دو کاخ هخامنشی گذشته و در حال حاضر در طرفین جاده تنها چهار پایه ستون تخریب شده از ده‌ها ستون برجای مانده، این در حالی است که به گفته بعضی از اهالی این منطقه‌، در این محوطه تا پیش از احداث جاده، آثار 18 پایه ستون مشخص بوده است.
 
این کاخ هخامنشی شش سال پس از مشاهده یک پایه ستون هخامنشی در زیر آبگرمکن منزلی مسکونی در رامهرمز کشف شده و در آخرین روزهای اسفندماه سال 1387 پس از مشاهده بقایای 2 کاخ از وجود کاخ‌های هخامنشی در رامهرمز اطمینان حاصل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها