در پی‌کاهش دستمزد کارگران صورت می‌گیرد

نامه نمایندگان کارگری به رئیس‌جمهور

پس از برگزاری جلسه دیروز شورای عالی کار و کاهش افزایش مزد کارگران از 25 به 20درصد، نمایندگان کارگری در نامه‌هایی اعتراض خود را نسبت به این موضوع به رییس جمهور، مجلس و دبیر شورای امنیت ملی اعلام خواهند کرد.
کد خبر: ۲۴۱۹۶۲

به گزارش ایسنا ، پس از این‌که بانک مرکزی در نامه‌ای به وزارت کار و امور اجتماعی نرخ‌های جدیدی از تورم را ارائه کرد، شورای عالی کار در دو روز گذشته دو جلسه برگزار کرد و نتیجه پایانی و نهایی این جلسه‌ها، کاهش میزان افزایش مزدی بود که در هفته گذشته در این شورا مصوب شده بود.

طبق مصوبه دیروز این شورا، حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده، با افزایش 20درصدی نسبت به امسال 263 هزار و 520 تومان تعیین شد که بر این اساس حداقل دستمزد روزانه کارگران 8هزار و 784 تومان خواهد بود.

مطابق این مصوبه ، سایر سطوح دستمزدی از آغاز سال 1388 به میزان پنج درصد آخرین مزد ثابت یا مبنای سال جاری به اضافه روزانه یک هزار و 98 تومان افزایش خواهد یافت، مشروط بر آن که مزد روزانه هر کارگر از 8هزار و784تومان کمتر نشود.

اما در حالی این نرخ مصوب شده که به گفته نمایندگان کارگری حاضر در جلسه دیروز، هیچ کدام از سه نماینده کارگری این مصوبه را امضا نکردند و همچنان رسما مخالفت خود با این افزایش مزد را اعلام کرده‌اند.

این مخالفت به حدی بوده که محمد سلیم بهرامی ـ یکی از نمایندگان کارگری در شورای عالی کار ـ  از ارسال نامه‌ای توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار به رییس جمهور و دبیر امنیت ملی برای اعتراض به این موضوع خبر داد و گفت:«ما موظف هستیم که کارها را قانونی پیگیری کنیم و به همین دلیل کانون عالی شوراهای اسلامی کار برای اعلام اعتراض خود نامه‌ای به ریاست جمهوری و دبیر امنیت ملی ارسال خواهد کرد که بررسی شود چگونه این تورم اعلامی بانک مرکزی طی یک ماه شش درصد کاهش داشته است».

علاوه بر وی، محمد پارسا ـ رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ـ نیز در این مورد با تایید این موضوع ،  گفت:«در حال تنظیم مکاتباتی هستیم که اعتراض را به مجلس و ریاست جمهوری و مسوولان دیگر کشور اعلام کنیم».

وی اضافه کرد:«علاوه بر اعلام اعتراض به نمایندگان خود در شورای عالی کار، به آن‌ها اعلام کردیم که این میزان افزایش مزد را امضا نکنند زیرا در این تعیین مزد سه‌جانبه‌گرایی رعایت نشده است».

پارسا با بیان این‌که فشار بیش از حد و بی‌ثباتی بانک مرکزی موجب شد که این گونه شود ، اضافه کرد:«گوشت و پوست و خون ما برای نظام است، اما با این کارها با شخصیت کارگران بازی می‌شود».

این مقام کارگری در پاسخ به این سوال که اگر این نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات نتیجه‌ای ندهد ، آن وقت کارگران چه می‌کنند؟ اظهار کرد:«امیدواریم این کار جواب دهد و باید به هر حال فکری اساسی برای این موضوع کرد».

با توجه به شرایط پیش آمده هرچند نمایندگان کارگری مزد تعیین شده شورای عالی کار در روز گذشته را قبول ندارند، اما به گفته یکی از نماینده‌های کارفرمایی این مزد به واحدها ابلاغ شده و با این اتفاق هرچند که نمایندگان کارگری اعتراض‌های خود را شروع کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد که دیگر تغییری در مورد این نرخ رخ دهد. البته وقتی شورایی یک بار مصوبه خود را تغییر داده، چه بسا بار دیگر این کار را تکرار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها