همزمان با فرا رسیدن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پرداختن به تاثیرات معرفتی و اندیشه حاصل از این انقلاب در سراسر جهان و به خصوص جامعه ایران در ابعاد گوناگون از جمله اقتصادی، علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی رسانه ملی امری ضروری است، بر همین اساس شبکه‌های حوزه معاونت صدا برنامه‌های روتین خود را از چند ماه پیش آغاز کرده و برخی دیگر نیز از اول بهمن ماه آغاز خواهند نمود. حسن محمدیان، مدیر کل طرح و ارزیابی صدا که بررسی ویژه برنامه‌های تمامی شبکه‌ها در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سی‌‌امین سالگرد انقلاب، در این حوزه صورت گرفته، در پنج بخش به معرفی این برنامه‌ها پرداخت. بیش از 170 عنوان برنامه روزانه در شبکه‌های مختلف رادیویی به مناسبت این ایام به شرح زیر (با ذکر شاخص‌ترین برنامه‌های هر شبکه رادیویی در کنار آن)‌ پخش خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۲۱۰۰

رادیو ایران

رادیو ایران به مناسبت دهه فجر 6 برنامه ویژه را آماده پخش دارد که «صدای صحنه» از جمله این برنامه‌ها است. این برنامه به مناسبت بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هر شب تمام اجراهای صحنه را همراه نقد نمایش و گفتگو با عوامل ساعت 21 به مدت نیم ساعت پخش می‌کند. «نمای نزدیک ویژه سینما» برنامه دیگری است که هر روز ساعت 30/15 به طور زنده از سینما فلسطین پخش می‌شود و به انعکاس وقایع و رخدادهای مهم بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و اطلاع‌ر‌سانی اکراین فیلم‌ها در سینماهای مختلف می‌پردازد. «رادیو انقلاب» هم برنامه‌‌ای است که از 12 بهمن ساعت 45/9 موضوعاتی چون «نقش رادیو در پیروزی انقلاب اسلامی» و «ورود امام(ره)‌ به میهن اسلامی» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برنامه «سایه‌روشن» هم از 12 بهمن ساعت 45/22 پخش می‌شود. دکتر عباس سلیمی‌نمین 10 کتاب خاطرات مربوط به رژیم پهلوی را نقد می‌کند. «انقلاب در سی نگاه» برنامه دیگری است که به بررسی هفت نقطه‌عطف مهم در انقلاب از 15 خرداد 1341 تا بهمن 1357، بررسی هفت شهید انقلاب از روحانیون و یاران امام و دستاوردهای انقلاب اسلامی در هفت بعد استقلال دفاعی و نظامی کشور و ... می‌پردازد.

رادیو فرهنگ

«جامعه ایران» از 22 دی تا 22 بهمن به طور ویژه به بررسی موضوعات مختلف از جمله بررسی مولفه‌های پایداری و تداوم انقلاب اسلامی، بررسی انقلاب اسلامی و خودکفایی کشاورزی، بررسی تاثیرگذاری معنوی انقلاب اسلامی بر دیگر ملت‌ها، بررسی دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی، بررسی رهبری جمهوری اسلامی ایران، وحدت ملی و وحدت اسلامی و ... می‌پردازد. برنامه «قانون» هم درباره انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث می‌کند. «کارآفرینان» برنامه دیگری است که موضوع معرفی کارآفرینان برتر کشور را مطرح می‌‌کند. برنامه «در گذر نوجوانی» صحبت با نوجوانان مبتکر، فعال، کوشا و اندیشمند را دنبال می‌کند «ایران پویا» بررسی نوآوری و شکوفایی در عرصه‌های علمی و فناوری را در سایه انقلاب اسلامی بررسی می‌کند. در «سایه سپیدار» از خاطرات بزرگسالان در دوران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید. «آموزه» تاثیرات معنوی انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور را بررسی می‌کند و در نهایت «فرهنگ و خانواده» در 4 برنامه تحکیم جایگاه خانوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رادیو قرآن

«آیت خدا» به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت و اندیشه‌های حضرت امام(ره)‌ با توجه به آیات قرآن کریم می‌پردازد و در 30 قسمت با بهره‌گیری از کارشناسانی چون شیخ‌الاسلامی، آیت‌الله زابلی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شبحونی موضوعاتی چون قیام برای خدا، وحدت کلمه، رمز پیروزی، ایمان و عمل صالح به عنوان کلید موفقیت و محبوبیت حضرت امام(ره)‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«فجر نور» برنامه دیگری است که به بررسی عملکرد قرآنی سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور که به نحوی فعالیت‌های قرآنی داشته‌اند و به اجمال به فعالیت‌های آنها شامل مسابقه‌های قرآنی، همایش‌ها، جشنواره‌ها و ... می‌پردازد و به نقش وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه نیز اشاره می‌کند.

رادیو ورزش

«ما می‌توانیم» نگاهی به سیر تکوین و پیشرفت ورزش بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جنبه‌های فنی، اخلاقی و فرهنگی دارد که روزهای فرد ساعت 30/14 می‌توانید این برنامه را بشنوید.

«گلباران» جنگ شادی است که با حضور چهره‌ها و ستاره‌های ورزش کشور، همراه با بخش‌های شادمانه و عید انقلاب ساعت 30/16 به طور زنده پخش می‌شود.

در برنامه «گزارش ورزشی» هم صحبت‌ها و نظرات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و منزلت ورزش در نظام ما را هر روز ساعت 12 می‌توانید بشنوید.

برنامه «کرسی‌ها» نیز درباره انتصاب و جایگاه مسوولان ورزش کشور در کرسی‌های بین‌المللی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که از 19 بهمن هر روز ساعت 45/14 پخش می‌شود. فرمایشات امام خمینی(ره)‌ درباره مقام و منزلت ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران را در برنامه «ورزش» در اندیشه امام (ره)‌ می‌توانید بشنوید. «ورزش و انقلاب» برنامه دیگری است که عملکرد 30 سال ورزش ایران بعد از پیروزی انقلاب را به همراه گفتگو با مسوولان ورزش، فراز و نشیب‌های ورزش بعد از پیروزی انقلاب و جایگاه ورزش ایران در جوامع بین‌المللی بررسی می‌کند. بررسی تحولات عمرانی و ساخت اماکن ورزشی طی 30 سال گذشته در شهرستان‌ها و استان‌های کشور موضوع برنامه «فردا دیر است» که ساعت 21 می‌توانید این برنامه را بشنوید و برنامه «لحظه افتخار» هم بازسازی مستند لحظات تاریخی است ورزش ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه ملی و بین‌المللی که هر روز ساعت 30/19 پخش می‌شود.

رادیو تجارت

برنامه «سیمرغ» به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی عملکرد دولت و زیرمجموعه‌ها طی این سی سال می‌پردازد و وزیران وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف میهمان و پاسخگوی وظایفشان در این برنامه خواهند بود. «با مسوولان» با هدف برقراری پل ارتباطی بین مردم و مسوولان در جهت تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی طراحی شده و با موشکافی مسائل و مشکلات جاری کشور راهکارهای لازم را نیز برای رفع آنها ارائه می‌نماید. برنامه «گام برتر» به بررسی مهم‌ترین دستاوردهای سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد، هدف از این برنامه نشان دادن توانمندی‌‌های متخصصان و دانشمندان ایرانی در اجرای پروژه‌های عظیم اقتصادی و تولیدی است که به بهره‌برداری رسیده است این برنامه هر روز ساعت 11 پخش می‌شود در نهایت برنامه «دفترچه خاطرات» هم به مرور خاطرات انقلاب اسلامی ایران از سال‌های 1357 و قبل می‌پردازد و شخصیت‌های کشوری به بیان خاطرات خود از سال‌های اوج و غرور ملی می‌پردازند. این برنامه ساعت 05/11 در لابه‌لای برنامه «عرصه انقلاب» پخش می‌شود.

رادیو معارف

برنامه «موج بیداری» به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران در بیداری سایر ملت‌ها با حضور کارشناسان کشورهای گوناگون می‌پردازد که پنجشنبه ساعت 30/11 می‌توانید بشنوید. «گام نو» برنامه دیگری است که پیرامون نوآوری و شکوفایی و نیز سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی تهیه شده و به بررسی نوآوری و خلاقیت‌های علمی اکتشافی ایرانیان در پرتو حمایت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌پردازد. برنامه «صحیفه امام» هم درباره بازخوانی وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام(ره)‌ است که ساعت 30/15 هر روز پخش می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های رادیو معارف «پرسمان سیاسی» است که به شبهه‌ها و پرسش‌های سیاسی شنوندگان پاسخ می‌دهد. هدف برنامه «دستاورد» هم آشنایی مخاطبان با ارزش‌های انقلاب اسلامی، بنیان‌های فکری نظام اسلامی و دستاوردهای انقلاب است. ساعت 10/16 زمان پخش این برنامه است. برنامه ادبی «سیمرغ» ادبیات انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و از ناگفته‌های انقلاب اسلامی می‌گوید. برنامه‌های «مشق عشق»، «بوی بهشت»، «کلام امام»، «پیام ولایت»، «اندیشه‌های ماندگار»، «داستان هفته» و «کتیبه» هم به طور ویژه در ایام دهه فجر پخش می‌شود.

رادیو گفتگو

برنامه «یک بررسی» مبانی فکری انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی انقلاب و آینده انقلاب را با حضور کارشناسان مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد. «تاریخ شفاهی انقلاب» برنامه دیگری است که وقایع انقلاب را از 19 دی 1356 تا 22 بهمن 1357 مورد بررسی قرار می‌دهد. علل اجتماعی، دینی، فرهنگی و اقتصادی انقلاب و انقلاب و رهبری انقلاب و مردم از بحث‌های برنامه «گفتگوی روز» است. بررسی روند تاریخی انقلاب توجه به مستندات مکتوب و خاطره‌نویسی‌‌های موجود را هم در برنامه «مستند انقلاب» خواهید شنید. برنامه «سوال» دستاوردهای علمی ایران در حوزه نانو و جنبش نرم‌افزاریIT و تکنولوژی را بررسی می‌کند.

رادیو سلامت

دستاوردهای علمی 30 ساله انقلاب در برنامه «طلایه‌داران انقلاب» بررسی می‌شود. در این برنامه همچنین طرح‌‌هایی که توسط مسوولان بهداشت و پزشکان صورت گرفته از جمله ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران معرفی می‌شوند طلایه‌داران و افرادی که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش داشتند و پس از آن طرح‌های عظیم در حوزه سلامت ارائه دادند چون دکتر مرندی و دکتر فاضل در برنامه حضور خواهند داشت. این برنامه از 22 دی تا 22 بهمن پخش می‌شود. معرفی دستاوردهای انقلاب در حوزه لیزردرمانی، طب هسته‌ای، سلول‌‌های بنیادی و شبیه‌سازی موضوع برنامه «فصل شکوفایی» است که هر روز ساعت 30/12 پخش می‌شود. برنامه «بر صدر افتخار» به معرفی عظیم‌ترین پروژه‌هایی که در طول سال‌های بعد از انقلاب در حوزه پزشکی اختراع شده می‌پردازد که از 22 دی تا 22 بهمن ساعت 35/15 می‌توانید بشنوید.

نمایش

اداره کل نمایش رادیو نیز 30 برنامه نمایشی را برای سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب با هدف توجه به نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب، تولید آثار فاخر درباره انقلاب و تولید آثاری که اشاره به انقلاب دارند و در بین نمایشنامه‌نویسان موثر بوده‌اند، تدارک دیده‌اند.

این نمایشنامه‌ها برای رادیو تنظیم و از رادیو تولید و پخش خواهند شد. همچنین به صورت رادیو تئاتر و به عنوان «30 سال بعد» در یکی از سالن‌های حرفه‌ای شهر تهران، اجرا خواهند شد. در ضمن برگزاری هم‌اندیشی یک روزه 30 سال نمایشنامه‌نویسی انقلاب با حضور نمایشنامه‌نویسان و متفکران حوزه ادبیات نمایشی کشور، از دیگر برنامه‌های اداره کل نمایش رادیو است.

مدیرکل اداره طرح و ارزیابی صدا اضافه کرد: در بخش چهارم آرشیو رادیو تاکنون بیش از 50 سی‌دی از مستندات انقلاب تهیه و در اختیار شبکه‌های مختلف رادیویی قرار داده است که در حال بهره‌برداری می‌باشند. همچنین بهره‌گیری از آرشیو موسیقی رادیو تحت عنوان موسیقی انقلاب از دیگر موضوعات در این زمینه می‌باشد. وی افزود: در کنار این برنامه‌ها، 30 گفتگوی مهم رادیویی با شخصیت‌های بزرگ انقلاب که در طول سال‌ها انجام شده است نیز به صورت آلبومی ارزشمند در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

محمدیان در پایان گفت: شبکه رادیویی پیام با پخش 6 عنوان برنامه دستاوردهای بومی (با محوریت دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان‌های ایران و پخش سرودهای محلی و بومی با محتوای انقلابی)‌

شبکه رادیویی تهران با پخش 7 عنوان برنامه مستند گفتگوهای انقلاب (پخش مستند افراد شاخص در دوران انقلاب و بررسی نقش گروه‌های مختلف سیاسی در مسیر انقلاب)‌

شبکه رادیویی صدای آشنا با پخش 12 عنوان برنامه موج آشنا (بررسی دستاوردهای فرهنگی و مذهبی با رویکرد معرفی رسانه رادیو و توسعه آن پس از پیروزی انقلاب)‌

در برنامه‌های معاونت صدا برای سی‌امین سالگرد انقلا‌ب مشارکت دارند.

زینت پستادست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها