فرستادگان ویژه آمریکا در راه ایران و خاورمیانه

هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت باراک اوباما در نظر دارد با ایجاد اصلاحاتی اساسی در ساختارهای وزارت امور خارجه آمریکا، اقتدار بیشتری به این وزارتخانه ببخشد و فرستادگان ویژه ای به ایران و خاورمیانه اعزام کند.
کد خبر: ۲۲۴۷۷۴

به گزارش ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در شماره امروز سه شنبه خود به نقل از افراد نزدیک به تیم انتخاب شده کابینه "باراک اوباما" رئیس جمهور منتخب آمریکا این خبر را درج کرده است.

این منابع آگاه که به دلیل رسمیت نیافتن انتصابها از ذکر نامشان خودداری کرده اند، می گویند: هیلاری کلینتون که برای وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب شده است ، تصمیم دارد چندین فرستاده ویژه را برای اعزام به نقاط جهان از جمله خاورمیانه ، افغانستان ، پاکستان ، ایران و شاید هند تعیین کند.

" ریچارد سی . هالبروک "، "دنیس راس " و چندین دیپلمات سرشناس از افراد مطرح شده برای تصدی این مناصب هستند. این دیپلماتها در گذشته نقش محوری در مناقشات بالکان و خاورمیانه ایفا کرده اند.

به نوشته نیویورک تایمز، کلینتون برآن است تا نقش محوری را در وزارت امور خارجه به دیپلماسی بسپارد. این درست برخلاف سیاستی است که " کالین پاول " وزیر امور خارجه دوره نخست کاری بوش در پیش گرفته بود و نقش محوری کار خود را بر روی وزارت دفاع (پنتاگون) ، معاون رئیس جمهور و آژانسهای اطلاعاتی متمرکز کرده بود. هنوز کلینتون و اوباما بر سر تعیین فرستادگان ویژه و یا هیاتهای ویژه برای اعزام به نقاط مختلف مشکل دار جهان به توافق نرسیده اند. البته نام "راس " به عنوان فرستاده ویژه به خاورمیانه بر سر زبانهاست . همچنین "ریچارد سی .هالبروک " و مارتین ایندیک " سفیر سابق امریکا در اسرائیل هم برای این سمت در نظر گرفته شده اند.

دولت "بوش " تمایل چندانی به تعیین فرستاده ویژه به نقاط مختلف جهان نداشت . "کاندولیزا رایس " وزیر امور خارجه شخصا" ابتکار عمل را در همه طرحهای صلح بخصوص در خاورمیانه در دست داشت و این طرحهای کم قوت بخصوص در خاورمیانه با موفقیت قرین نبود.

"آرون دیوید میلر" تحلیلگر سیاست مردمی در مرکز بین المللی دانشگاهی وودرو ویلسون " با تاکید بر این که ساختارهای وزارت امور خارجه آمریکا بدون شک تغییر اساسی خواهد کرد، می گوید: با مشکلات زیادی که آمریکا در پاکستان ، افغانستان و ایران دارد، احساس می شود که کاخ سفید سنگینی تحمل این مشکلات را بر دوش یک اهرم دیپلماتیک قوی خواهد سپرد.

به گفته یکی از مشاوران سیاست خارجی آمریکا، هالبروک ممکن است علاوه بر خاورمیانه ، با عنوان فرستاده ویژه برای افغانستان ، پاکستان و شاید ایران در نظر گرفته شود. هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است . موضوع انتصاب یک فرستاده ویژه برای هند نیز مطرح است . یک منبع نزدیک به دولت انتقالی اوباما اخبار منتشر شده در روزنامه های هندی را مبنی بر این که "بیل کلینتون " به عنوان فرستاده ویژه در مورد موضوع کشمیر تعیین شده است را تکذیب کرد.

یکی از مقامات دولت انتقالی اوباما گفته است که "رابرت گیتس " وزیر دفاع کابینه اوباما، با اهتمام کلینتون برای قدرت بخشیدن به وزارت امور خارجه موافق است . به گفته مقامات نزدیک به دولت انتقالی اوباما، کلینتون در نظر دارد وزنه سنگین تری به نقش وزارت امور خارجه در امور اقتصادی بدهد ، برخلاف دولت "بوش " که وزنه مهم در کابینه، وزارت خزانه داری بود.

در حکومت بوش برخی از مقامات پنتاگون از اینکه کار بازسازی اقتصادی عراق و افغانستان بر دوش این وزارتخانه سپرده شده است ،ناراضی بودند و معتقد بودند که یک دستگاه غیرنظامی باید مسوولیت این امر را برعهده گیرد. اعضای دولت انتقالی اوباما عنوان کرده اند که تصمیم کلینتون برای پر رنگ کردن نقش اقتصادی در وزارت امور خارجه به هدف ایفای نقش در حل بحران مالی جهانی است .
یکی از راههای پی ریزی این امر خطیر تقویت روابط دیپلماتیک آمریکا با چین است . در سالهای اخیر وزارت خزانه داری آمریکا متولی این امر بود."

هنری پالسون " وزیر خزانه داری آمریکا سیاست گذاریهای آمریکا در رابطه با چین را برعهده داشت . پالسون رهبری گفت وگوهای استراتژیک اقتصادی با چین را که چندین آژانس هم درگیر آن بودند برعهده داشت . معلوم نیست این وظیفه در دولت اوباما به چه شخصی سپرده خواهد شد.
"جوزف بایدن " که به معاونت رئیس جمهوری برگزیده شده است یکی از افراد احتمالی در نظر گرفته شده برای این سمت است . گفته می شود کلینتون "لورا داندرئا تایسون " اقتصاددان و رئیس شورای اقتصاددانان دوران حکومت بیل کلینتون را به عنوان مشاور اقتصادی خود برخواهد گزید.

به گفته این منابع ، هیلاری کلینتون "جاکوب جی .لیو" مدیر بودجه بندی در دولت "بیل کلینتون " رئیس جمهور اسبق آمریکا را به عنوان یکی از دو معاون خود انتخاب خواهد کرد. ماموریت اصلی لیو ، افزایش سهم بودجه وزارت امور خارجه در دولت اوباماست .

نیویورک تایمز در خاتمه نوشت : "جیمز بی .اشتاینبرگ " معاون مشاور امنیت ملی دولت بیل کلینتون هم، دیگر معاون هیلاری کلینتون خواهد بود. سنا باید دو معاون کلینتون را تائید کند. به نظر می رسد اهتمام کلینتون بر قدرت بخشیدن هرچه بیشتر بر وزنه وزارت امور خارجه در کابینه ، موجبات تنش میان این وزارتخانه با سایر وزارتخانه ها را برانگیزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها