پل کروگمن استاد دانشگاه پرینستون و مقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز آمریکا ، جایزه نوبل علم اقتصاد در سال 2008 میلادی را از آن خود کرد و جایزه ویژه ریکز بانکن در صد و هفتمین دوره برگزاری مراسم نوبل در آکادمی سلطنتی علوم سوئد به او تعلق گرفت.
کد خبر: ۲۰۸۷۱۹

به گزارش خبرگزاری فارس ، کروگمن در این باره گفت ، امروز روز واقعا خارق العاده ای بود . کروگمن به خاطر فعالیتهایش در زمینه تجارت بین الملل و جغرافیای اقتصادی ، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2008 شده است .

کمیته گزینش برنده جایزه نوبل اقتصاد در این باره اعلام کرد ، کروگمن تلاش زیادی را برای نشان دادن آثار مقیاسهای اقتصادی بر الگوهای تجاری و جایگاه فعالیتهای اقتصادی انجام داده است .

کروگمن مدلهایی را توسعه داده که بیانگر الگوهای تجارت بین کشورهای مختلف جهان است . بر اساس این مدلها مشخص می شود که یک کالا در چه منطقه ای از جهان و چرا تولید می شود ؟ تئوری های سنتی تجارت بیان می کند که کشورها با یکدیگر فرق دارند و انواع مختلفی از کالا و خدمات را با یکدیگر مبادله می کنند .

تئوری کروگمن این مساله را توضیح می دهد که چرا تجارت جهانی منحصر به چند کشور بزرگ و قدرتمند است که شباهت زیادی نیز به همدیگر دارند و اینکه چرا برخی کشورها دقیقا همان کالاهایی را که صادر می کنند ، وارد هم می کنند .

کروگمن در سال 1991 میلادی نیز مدال جان بیتز کلارک را دریافت کرد . این جایزه هر دو سال یک بار به اقتصاد دانان زیر 40 سال اعطا می شود که تلاش زیادی را برای افزایش دانش و علم اقتصاد انجام داده باشند .

این جایزه که جایزه ویژه بانک مرکزی سوئد یا ریکز بانکن است هر سال به یاد آلفرد نوبل به یکی از پژوهشگران برجسته اقتصادی در سراسر جهان اعطا می شود که امسال این جایزه را کروگمن به خود اختصاص داد.

هزینه جایزه نوبل اقتصاد به دلیل اینکه در گروه جوایز نوبل قرار نداشته و بعدها به این مراسم اضافه شده است توسط بانک مرکزی سوئد تامین می شود.  

مراسم اعطای جوایز و دیپلم های افتخار و همچنین مدارک مربوط به دریافت جوایز که توسط  پادشاه سوئد انجام خواهد گرفت در روز 10 دسامبر و در تالار بزرگ استکهلم در سوئد برگزار خواهد شد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها