حزب اعتماد ملی، چندی پیش با معرفی رسمی مهدی کروبی به عنوان کاندیدای انتخاباتی این حزب برای ریاست جمهوری دهم ، او را به عنوان اولین کاندیدای این انتخابات مطرح کرد. همزمان با این موضوع ، رایزنی درباره چگونگی حضور دیگر کاندیدای انتخاباتی اصلاح‌طلبان از جمله خاتمی در کنار کروبی نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۲۰۰۶۹۵


حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جام‌جم» معتقد است: اگر حضور سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شود ، بزرگان جریان اصلاحات، رایزنی‌های جدی به منظور حضور تنها یکی از دو گزینه خاتمی و کروبی را در انتخابات آغاز خواهند کرد.

دلایل ورود زودهنگام حزب اعتماد ملی به عرصه انتخابات و معرفی دبیرکل این حزب به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم چیست؟

به اعتقاد من، یکی از دلایل اعلام زودهنگام کاندیداتوری آقای کروبی و حزب اعتماد ملی این بود که مانع از حضور دیگر چهره‌ها و بویژه آقای خاتمی در انتخابات شوند زیرا آقای خاتمی، تنها در شرایطی وارد عرصه انتخابات می‌شودکه بداند، انتخابات حالت دو قطبی به خود خواهد گرفت.

البته حضور آقای کروبی در حال حاضر یک حضور اعلامی است و این که حضور وی عملیاتی و منجربه ثبت نام شود، منوط به این است که تا چه حد اصلاح‌طلبان از وی حمایت کنند.

حتی در اردوگاه خود آقای کروبی نیز هنوز در میزان حمایت اصلاح‌طلبان از وی تردید وجود دارد.

به نظر من در نهایت جریان‌هایی در دو طرف یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ایجاد خواهد شد که انتخابات را به سمت دوقطبی شدن با دو کاندیدای مشخص پیش می‌برد.

مخالفان عمده کروبی چه طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان هستند؟

در داخل اصلاح‌طلبان یک سری از مخالفت‌ها، مخالفت‌های ریشه‌ای است و به دوران حضور کروبی در ریاست مجلس ششم برمی‌گردد. عده‌ای از اصلاح‌طلبان معتقدند مهدی کروبی در آن دوران به عنوان مانعی در برابر دولت خاتمی عمل می‌کرد و به عبارتی او را ترمزی در روند اصلاحات و سیاست‌های دولت دوم خرداد می‌دانند.

بجز این مخالفت‌های سنتی، برخی مخالفت‌ها هم انتخاباتی است. به این معنی که برخی معتقدند آمدن کروبی شانس حضور خاتمی را کمرنگ می‌کند و به همین دلیل مخالف حضور او هستند و معتقدند کروبی به جای حضور در انتخابات، باید از خاتمی حمایت کند.

آیا ورود کروبی را می‌توان بروز نشانه‌های زودهنگام اختلاف در جبهه اصلاحات به شمار آورد؟

به طور طبیعی این گونه است، اما باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این جریان می‌تواند در نهایت اختلافات خود را حل و فصل کند یا خیر. اگر حضور آقای خاتمی در جبهه دوم خرداد قطعی شود، آن وقت بزرگان این جریان رایزنی‌های جدی را به منظور حضور تنها یکی‌ از این دو نفر در انتخابات، آغاز می‌کنند.

به اعتقاد من، جریان انتخاباتی در جناح اصلاح طلب هنوز خاتمی را به عنوان کاندیدای اصلی خود می‌داند و تلاش این است که زمینه را برای ورود خاتمی به انتخابات فراهم کنند، اما ورود زودهنگام کروبی تا حدودی معادلات آنها را پیچیده‌تر کرد.

با وجود این ، آنها کوتاه نمی‌آیند و تلاش می‌کنند خاتمی را به عنوان کاندیدای اصلی معرفی کنند، چرا که براساس نظر سنجی‌ها تنها گزینه اصلاح‌طلب که می‌‌تواند در مقابل جریان اصولگرا شانس پیروزی داشته باشد ، خاتمی است. اما در حال حاضر هنوز فضای انتخابات تبلیغاتی است و وارد فاز عملیاتی نشده‌ایم.

در فضای تبلیغاتی کاندیداها خود را در بازخوردهای جامعه می‌سنجند و بعد از این بخش، تعداد کمی از این کاندیداتورهای تبلیغاتی تبدیل به کاندیداتورهای عملیاتی می‌شوند.

آیا این احتمال وجود ندارد کروبی و خاتمی در کنار یکدیگر برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند؟

با توجه به تجربه اصلاح‌طلبان از انتخابات‌ گذشته، آنها قطعا تمام تلاش خود را می‌کنند که یکی از این 2 نفر وارد انتخابات شوند. هر چند که در حال حاضر میان نخبگان اصلاح‌طلب، اجماع روی شخص خاتمی است.

به نظر من در نهایت انتخابات به سمت دو قطبی شدن پیش می‌رود و با وجود این‌که افراد مختلفی در جریان راست و چپ، خودشان را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده‌اند، اما تجربه‌ای که دو طرف از انتخابات‌ گذشته گرفته‌‌اند این است که انتخابات را به سمت دو قطبی شدن سوق دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها