همزمان با اقبال عمومی به استفاده بیشتر از لامپ ‌های کم‌مصرف ، خبرهای نامطلوبی از بازار این وسایل به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۱۹۴۳۲۵
به گزارش خبرنگار ما، در پی افزایش خاموشی‌ها و تاکید ارگان‌های مسوول بر استفاده از وسایلی که مصرف برق را کاهش دهد و همچنین زمزمه‌هایی که درباره حذف یارانه انرژی و از جمله برق به منظور هدفمند کردن یارانه‌ها به گوش می‌رسد، اقبال عمومی به جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های معمولی افزایش یافته و شهروندان در 2 ماه اخیر مراجعات زیادی به مراکز عمده‌فروشی این لامپ‌ها داشته‌اند طوری که تجارت و دادوستد آن از رونق خوبی برخوردار شده است.

اکنون لامپ‌های کم‌مصرف می‌رود تا به طور کامل جایگزین لامپ‌های معمولی در منازل، واحدهای تجاری، ادارات دولتی و مکان‌های عمومی شود و این تحولی است که باید آن را به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد، چرا که مصرف آن اصولا قابل مقایسه با مصرف لامپ‌های معمولی نیست.

هر لامپ کم‌مصرف 18 وات معادل یک لامپ معمولی 100 وات روشنایی تولید می‌کند، لذا به جای یک لامپ 100 وات معمولی می‌توان 5 لامپ کم‌مصرف 18 واتی نصب کرد که مجموعا مصرفی معادل همان لامپ 100 وات دارند؛ اما ده‌ها برابر آن روشنایی تولید می‌کنند.


خوشبختانه اکنون دولت و وزارت نیرو نیز به طور جدی وارد بحث توزیع لامپ‌های کم‌مصرف شده‌اند و با پرداخت یارانه به ازای هر لامپ 2000 تومان و توزیع گسترده آن در واحدهای تجاری نظیر بازار تهران، درصدد گسترش فرهنگ استفاده از آن هستند.

خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که توزیع لامپ‌های کم‌مصرف در سطح واحدهای مسکونی نیز آغاز خواهد شد و شهروندان می‌توانند با در دست داشتن قبض برق پرداختی خود در تاریخی که در آینده نزدیک اعلام می‌شود به شرکت‌های برق منطقه‌ای مراجعه کرده و به ازای هر واحد مسکونی 10 عدد لامپ کم‌مصرف برای مدت 2 تا 3 ماه دریافت کنند.

قیمت هر لامپ 3500 تومان است که دولت 2000 تومان آن را به عنوان یارانه تقبل و مبلغ 1500 تومان هزینه سهم شهروندان در قبض برق آنها درج می‌شود.

با وجود این اقدامات، روندی که در بازار مصرف لامپ‌های کم‌مصرف شکل گرفته، می‌رود تا شهروندان را نسبت به مصرف این لامپ‌ها بی‌میل نماید و هزینه استفاده از آن را افزایش دهد. ماجرا از این قرار است که نزدیک به 95 درصد لامپ‌های کم‌مصرف موجود در سطح بازار ساخت چین و با کیفیتی پایین و زمان سوختن سریع است.

جالب اینجاست که به گفته فعالان بازار مرکزی و اصلی لوازم برقی در خیابان لاله‌زار تهران، تمامی مارک‌های ایرانی لامپ‌های کم‌مصرف نیز چینی است و از مونتاژ دستی قطعات کم کیفیت یا بی‌کیفیت وارداتی از چین ساخته و تحت عنوان ایرانی به بازار عرضه می‌شود.

هر لامپ کم‌مصرف از 3 قسمت تشکیل شده است: حباب، کیت و سرپیچ. شرکت‌های ایرانی این 3 قسمت را به طور مجزا وارد کرده و سرهم می‌کنند و در مکان‌هایی در خیابان لاله‌زار روی آن مارک ایرانی چاپ و حک کرده و در بازار به فروش می‌رسانند.

خبرنگار ما به نقل از فعالان بازار لاله‌زار دست‌کم 6 برند لامپ کم‌مصرف ایرانی را یافت که با چنین فرآیندی تولید می‌شوند و نام آنها نزد «جام‌جم» به امانت باقی می‌ماند حتی مارک معروفی چون اوسرام آلمان نیز از گزند این تقلب مصون نمانده است و فعالان بازار، اکثر لامپ‌های موجود با این برند را نیز چینی و کم‌کیفیت معرفی می‌کنند. سایر لامپ‌ها که ساخت مالزی معرفی می‌شوند نیز چنین وضعیتی دارند.

این گزارش می‌افزاید: اما آسیب اصلی که این فرآیند به فرهنگ‌سازی لامپ کم‌مصرف وارد می‌آورد، رویگردانی شهروندان از خرید این لامپ‌هاست. یک لامپ کم‌مصرف معمولی بین 9 تا 18 وات که مصرف خانگی دارد، بین 1800 تا 2000 تومان قیمت دارد و بهای آن چند برابر یک لامپ معمولی 100 وات است؛ اما شهروندان به خاطر صرفه‌جویی در مصرف برق بعضا چنین تفاوت بهایی را می‌پردازند، ضمن آن که در بازار گفته می‌شود لامپ‌های کم‌مصرف تا 6 ماه گارانتی دارند؛ اما اگر این لامپ‌ها زودتر از گارانتی یا بسرعت بسوزند، مشتری برای بار دوم و چندم حاضر نمی‌شود تفاوت بهای لامپ کم‌مصرف و معمولی را متقبل شود، لذا آسیبی جدی به گسترش استفاده از این لامپ‌ها وارد می‌شود.

احسان نوربخشان، یک فروشنده لامپ کم‌مصرف در لاله‌زار به خبرنگار ما می‌گوید: لامپ‌های کم‌مصرف چینی عمدتا قابل اعتماد نیستند. وقتی آنها را می‌خرید نمی‌دانید 2 روز کار می‌کند یا مثلا 8 ماه، بستگی به شانس شما دارد. لذا ممکن است اعتماد مردم از این رهگذر خدشه‌دار شود.

وی افزود: این لامپ‌ها 6 ماه گارانتی دارند و در صورت سوختن قبل از این تاریخ مشتری می‌تواند آن را پس آورده و لامپ نو دریافت کند؛ اما متاسفانه برخی افراد کیت لامپ‌های سوخته‌ را عوض می‌کنند و لامپ را به عنوان لامپ نو دوباره می‌فروشند. یک چنین مسائلی در بازار این محصولات به چشم می‌خورد.

وی درباره قیمت این لامپ‌ها و تغییر آن در 2 ماه اخیر اظهار کرد: قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته؛ اما کیفیت آنها افت کرده است. قطعا این لامپ‌ها بیشتر از چین وارد می‌شود و قیمتش پایین است. رشد هزینه‌ها نیز از طریق کاهش کیفیت جبران می‌شود؛ لذا قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده است.

وی تصریح کرد: استقبال مردم از لامپ‌های کم‌مصرف اخیرا بسیار خوب شده و شهروندان انواع مختلفی از این لامپ‌ها را برای لوستر هال، اتاق خواب و غیره در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف می‌خرند؛ اما مسائل و بعضا تقلب‌هایی که در بازار این وسایل می‌شود، آینده آن را تهدید می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها