کلینیک پوست و مو

راه‌هایی برای جلوگیری از چین و چروک پوست‌

پوست احتیاج به مراقبت و نگهداری دارد. رعایت یک سری اصول ساده در زندگی می‌تواند از تشکیل چروک و خطوط صورت ممانعت کند.
کد خبر: ۱۹۳۲۱۴

1- تمیز نگاه داشتن پوست: صورت خود را با صابون ملایم (گلیسیرینه)‌ بشویید و این‌ کار را حداکثر 2 بار در روز تکرار کنید. لیف زدن یا شستشوی خشن ضرورت نداشته و بهتر است پوست لطیف صورت را با دست شستشو دهید. پس از شستن کامل صورت با آب گرم یک بار هم با آب سرد پوستتان را آبکشی کنید تا طراوت و شادابی خود را حفظ کنید. برای خشک کردن فقط حوله را بر روی پوست فشار داده و از کشیدن خشن آن بر روی پوست خودداری کنید.

2- استراحت کافی (حداقل 8 ساعت)‌ در طول شب و اگر امکان داشته باشد یک چرت کوتاه پس از ناهار بسیار عالی است.

3- پرهیز از آفتاب تا حد ممکن و استفاده منظم از ضد آفتاب که مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بروز چروک‌هاست. ضد آفتاب بایستی در منزل هم حداقل یکی دو بار در روز استعمال شود. ضد آفتاب با عیار حفاظتی 30 و بالاتر کافی می‌باشد. بهتر است نوع ضد آفتاب را متخصص پوست تعیین کند. استفاده از عینک آفتابی هم بسیار مفید است، زیرا از جمع شدن چشم‌ها و افتادن چروک دور آنها ممانعت می‌کند.

4- ورزش کردن برای حفظ شادابی و طراوت همه اندام‌های بدن از جمله پوست مفید است.

5- رعایت رژیم غذایی مناسب و درست. میوه و سبزیجات تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. از خوردن چربی‌های با منشا حیوانی تا حد ممکن پرهیز کنید. حبوبات، غلات، شیر بدون چربی، ویتامین‌های A  ‌ -  B Copmplex  ‌-  C  -‌  D ‌-  E، آب‌میوه‌ها، گوشت، مرغ و ماهی برای بدن بسیار مفید هستند. حتی‌الامکان از خوردن تنقلات، چیپس، پفک، سس، ساندویچ، پیتزا و غذاهای آماده (Fast Food)  شکلات، شیرینی و نوشابه پرهیز کنید. هرچقدر غذایتان تازه‌تر باشد بهتر است. نوشیدن آب و مایعات (مثل آب‌میوه و شیر)‌ به مقدار زیاد در طول شبانه‌روز بسیار لازم است.

6- پرهیز از سیگار، مواد محرک مثل چای و قهوه پررنگ.

7- پرهیز از کم و زیاد کردن وزن بخصوص به طور ناگهانی‌

8- پرهیز از استرس و تنش‌های عصبی. از اخم کردن و انداختن چروک به پیشانی و دور چشم‌ها هنگام دقت کردن به چیزی، مطالعه کردن و یا تلویزیون نگاه کردن اجتناب کنید. دقت کنید که این کار گاهی به صورت یک عادت درآمده و به صورت غیرارادی انجام می‌شود. تا می‌توانید شاد باشید و بخندید.

9- پرهیز از مناطقی که هوای آلوده و پرگرد و خاک دارند.

10- استفاده از مرطوب‌کننده یا چرب‌کننده (برحسب نوع پوستتان)‌ در طول روز بخصوص در فصول سرد سال الزامی است. پوست‌های خشک زودتر دچار چین و چروک می‌شوند. تا حد امکان از لوازم آرایش کمتر استفاده کرده و در صورت استفاده حتما آنها را هنگام خوابیدن کاملا از روی پوست  پاک کنید.

دکتر علی وفایی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها