گروه جامعه: می‌گویند «پیامک ناخواسته» شاید اسم درستی نباشد، اما مفهومش می‌شود این که بی‌خبر از همه جا مشغول کار و زندگی خودت هستی که صدای زنگ پیامک تلفن همراهت را می‌شنوی که این بار نه محتوایش جوک است نه حال و احوال و تبریک و... . بانکی از شما می‌خواهد که فرصت را غنیمت بشمارید و این 10 روز باقیمانده را حساب باز کنید، اگر خبرنگار باشید که از منابعی خبری و بدون اطلاع قبلی، همه اخباری که از صبح بارها شنیده‌اید یا حتی خودتان نوشته‌اید را دریافت می‌کنید که رشد تورم کشور را می‌گوید یا این‌که دولت برای هر لیتر آب 400 تومان یارانه می‌دهد.
کد خبر: ۱۸۶۷۱۷

بدتر از این‌که به شما خبر می‌دهند فلان موسسه کنکور بیش از 2000 قبولی داشته و شما 50 ساله‌اید و فرزند کنکوری هم ندارید. در خواب هستید یا رانندگی یا منتظر پیام کوتاه کسی یا هر وضعیتی که دیدن این پیامک‌ها بیشتر آزاردهنده است تا مفید.

کاربران تلفن همراه به طور میانگین در طول هفته دو یا سه پیام کوتاه تبلیغاتی دریافت می‌کنند که البته این رقم در زمان قرعه‌کشی بانک‌ها  بویژه اردیبهشت ماه  افزایش چشمگیری دارد.

اتفاقا قانون هم چنین موضوعی را به نوعی مزاحمت می‌داند، اگر تلفن همراهتان حریم شخصی‌ شما محسوب شود که می‌شود.

برخی صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل حقوقی معتقدند دریافت پیام‌های کوتاه ناخواسته، مصداق مزاحمت و نقض حقوق شهروندان است و مشمول ماده 641 قانون مجازات اسلامی‌می‌شود.

براساس ماده 641  قانون مجازات اسلامی، هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی برای افراد جامعه ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.

در واقع در فضای مجازی هرکسی دارای حق و حقوقی مشخص و شناخته شده است که بدون شک فضای تلفن همراه نیز شامل آن می‌شود و برای ورود به فضای تلفن همراه نیز باید از مالک این وسیله اجازه گرفت، در غیر این صورت حریم خصوصی آن فرد نقض شده که این امر از نظر اخلاقی، عرفی و قانونی پسندیده نیست. البته هیچ قانون تعریف شده و مشخصی درباره چگونگی برخورد با این پدیده هنوز در کشور ما وجود ندارد.

نوشدارو بعد از دریافت پیامک‌

شرکت مخابرات ایران برای حل این مشکل راهکاری دارد، اما حقیقت موضوع این است که این راهکار شبیه نوشداروست. در واقع پس از این‌که شما با این پیامک‌های ناخواسته درگیر شدید و هیچ‌کس به حق و حقوق شما احترامی‌نگذاشت،می‌توانید از این راهکار مخابرات استفاده کنید.

به گفته مدیرکل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران، کاربران تلفن همراه می‌توانند طی تماس با شماره 09990 از شرکت مخابرات بخواهند تا خروجی پیامک‌های انبوه آنها را مسدود کند.

داوود زارعیان به «جام‌جم» می‌گوید: این امکان و قابلیت برای شهروندان وجود دارد که در صورت نیاز و درخواست آنها فقط تعدادی از شماره‌هایی که به انتخاب خودشان هست، مسدود نشوند و کاربر بتواند از آن شماره پیامک دریافت کند.

درآمد‌های پیامکی‌

لزوم توجه به حق و حقوق کاربران تلفن وقتی ضروری به نظر می‌رسد که با نگاهی به آمار درآمدی در حوزه مخابرات کشور، ارقام جالبی استخراج ‌شود، از جمله این‌که مخابرات ایران در 9 ماهه نخست سال گذشته  با احتساب مبادله 45 میلیون پیامک میان مشترکان تلفن همراه خود، حدود 190 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

در حال حاضر 29 میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد که سهم اپراتور اول (همراه اول) بیش از 21 میلیون مشترک است. بقیه میان اپراتور دوم (ایرانسل) و تالیا (بیش از 600 هزار مشترک) و اندکی اپراتور‌های کیش و اصفهان تقسیم شده است.بیشترین مشترک تلفن همراه اکنون در استان تهران با بیش از 6 میلیون مشترک است.

درآمد متوسط هر خط تلفن هرماه اکنون 100 هزار ریال است که قرار است به 150 هزار ریال افزایش یابد.در هر ماه 89 پیامک از سوی مشترک تلفن همراه دولتی ارسال می‌شود یعنی هر ماه به‌طور متوسط 1200 تومان درآمد برای دولت از این راه حاصل می‌شود.

روزانه نیز به‌طور متوسط 45 میلیون پیامک در شبکه ارتباطات سیار مبادله می‌شود.در کشور ما روزانه حدود 90 تا 100میلیون مورد مکالمه یا ارسال پیامک انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها