بی‌بی‌سی ادعا کرد:

کرزای از ترور خود خبر داشت

شبکه خبری بی بی سی به نقل از رییس سازمان امنیت ملی افغانستان مدعی شد که حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان از توطئه حمله به محل سخنرانی خود اطلاع داشت زیرا قبلا در این زمینه به هشدار داده شده بود.
کد خبر: ۱۷۱۴۹۱

کرزی دو روز پیش در جریان مراسم نظامی بزرگداشت شانزدهمین سالروز پیروزی مجاهدین افغان بر دولت دست نشانده شوروی در کابل هدف یک سوءقصد نافرجام قرار گرفت و توانست از مهلکه جان بدر ببرد.در این حادثه سه نفر از جمله یک نماینده مجلس افغانستان کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش بی بی سی، رییس سازمان امنیت ملی افغانستان موضوع آگاهی کرزای از احتمال حمله را در نشست استیضاح سه مقام ارشد امنیتی کشورش در مجلس بیان کرد.

پارلمان افغانستان، وزیران دفاع و داخله و رئیس امنیت ملی کشور را، به دلیل کوتاهی در برقراری امنیت مراسم رژه نظامی هشت ثور (اردیبهشت) به جلسه استیضاح فراخواند، اما طرح سلب اعتماد از این مقامات، رای نیاورد.

امرالله صالح رئیس امنیت ملی، پیش از آغاز رای گیری برای استیضاح، به نمایندگان مجلس گفت توطئه ترور رئیس جمهور افغانستان در جریان رژه نظامی سالگرد پیروزی مجاهدین، چهل و پنج روز پیشتر، در ماه حوت (اسفندماه) گذشته، طرح ریزی شده بود.

صالح که شماری اسناد و مدارک به همراه خود به مجلس آورده بود، از نمایندگان پارلمان خواست برای دیدن این اسناد، اجازه بدهند جلسه برای مدت کوتاهی، به صورت غیرعلنی برگزار شود، اما پس از رای گیری، نمایندگان با غیرعلنی شدن و خروج خبرنگاران از صحن مجلس، موافقت نکردند.

رییس امنیت ملی افغانستان گفت: او اطلاعاتی را که از طراحی توطئه به دست آورده، به حامد کرزی رئیس جمهور و زلمی رسول مشاور امنیت ملی او نیز ارائه کرده است.

او در عین حال پذیرفت که سرویس های امنیتی افغانستان، در انجام وظایف شان برای جلوگیری از حمله  هفته جاری به رییس جمهوری ناکام بوده اند.

رئیس امنیت ملی افغانستان با توضیح جزئیات یافته های خود از حمله روز یکشنبه به محل سخنرانی حامد کرزی، گفت "تروریست ها"، یک اتاق را در نزدیکی محل انجام رژه نظامی، کرایه کرده و از آنجا حمله خود را انجام دادند.

او خطاب به نمایندگان گفت: "من به اینجا نیامده ام که از شما خواهش کنم به من اجازه بدهید در مقام خود باقی بمانم. نمی خواهم به شما قول بدهم که اگر به من رای مجدد بدهید، این آخرین حمله خواهد بود که صورت گرفت".

صالح با پوزش از مردم افغانستان به خاطر ناکامی در جلوگیری از این حمله، گفت: "اگر امروز به من رای اعتماد و یا عدم اعتماد بدهید، تاثیر زیادی بر مردم افغانستان نخواهد داشت... ما باید سیستم را تغییر دهیم."

او از دستگاه قضایی افغانستان به دلیل اعدام نکردن مجرمانی که دست داشتن آنها در حملات تروریستی ثابت شده است، انتقاد کرد.

امرالله صالح با تاکید بر اینکه باید اینگونه مجرمان اعدام شوند تا عبرت دیگر خرابکاران شود، گفت: "افغانستان را نمی توان با شیوه نیویورک، امن کرد".

ژنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان نیز در سخنانی، حادثه روز هشتم ثور را "خجالت آور" خواند، اما از عملکرد ارگان های تحت امر خود دفاع کرد.

در حمله مسلحانه به جایگاه به شدت محافظت شده حامد کرزی، اعضای کابینه و تعدادی از دیپلماتهای خارجی شرکت کننده در مراسم رژه نظامی ، سه تن، از جمله یک نماینده پارلمان کشته شد و ده تن دیگر زخمی شدند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها