چند توصیه علمی برای سپری کردن بهتر اوقات فراغت

بیشتر از این‌ها مواظب باش‌

آیا تو هم مثل من از تماشای برنامه‌های تلویزیونی بخصوص فیلم‌ها و سریال‌های دیدنی لذت می‌بری؟ تو هم دوست داری ساعت‌ها، فارغ از همه اتفاقات دوروبرت روی یک کاناپه راحت لم بدهی و در حالی که تنقلات مورد علاقه‌ات کنار دستت ‌است با شخصیت‌های فیلم‌ها به دنیایی از خنده، هیجان یا اتفاق سفر کنی؟ یا این که ساعت‌ها به مطالعه کتاب بپردازی؟
کد خبر: ۱۶۵۸۹۱

پس حتما از رسیدن تعطیلات نوروز خوشحالی، به‌خصوص اگر هر روز در برنامه‌هایش چند تا فیلم خوش ساخت دیدنی باشد؛ البته بگذریم که خیلی‌ها گذراندن زمان زیادی را پای این جعبه جادویی، نوعی وقت تلف کردن می‌دانند و ترجیح می‌دهند وقتشان را  در خانه به مطالعه بگذرانند و یا به سفر بروند.

به هر حال جزو هر دسته از این افراد که باشید باید بدانید استمرار در هر برنامه تفریحی هم اگر با رعایت یک سری اصول نباشد، مخرب است.

هر ساعت تماشای تلویزیون 12 درصد احتمال بروز چاقی به علت مصرف تنقلات هنگام تماشای برنامه را افزایش می‌دهد، در حالی که هر ساعت فعالیت جسمی شدید به میزان 10 درصد از بروز چاقی‌ها جلوگیری می‌کند.

تغییرات در الگوهای غذایی، افزایش حجم وعده‌های غذایی حاضری و رغبت نداشتن به مصرف غذاهای سنتی از اصلی‌ترین دلایل اجتماعی بروز چاقی محسوب می‌شوند.

همچنین مصرف غذاهای پرچرب و پرانرژی که ظاهری جذاب دارند، ولی فاقد کیفیت و مواد مغذی هستند از دیگر دلایل است، ولی فراموش نکنید مصرف تنقلات و میان وعده‌های پرانرژی و نیز رواج مصرف انواع نوشابه‌ها  هم در بروز چاقی بسیار موثر است.

پس بکوشید موقع تماشای تلویزیون زیاد هوس خوردن تنقلات چرب و شیرین پرکالری به سرتان نزند و حتی‌المقدور خوردن انواع میوه‌ها را جایگزین آن کنید.

مراقب چشم‌هایت باش‌

با توجه به این که صفحه مانیتور رایانه و تلویزیون دارای اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز است، به چشم بویژه قرنیه صدمه می‌زند.

پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک روی چشم ضروری است. در مواردی که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند (مثلا در موقع کار با رایانه، تماشای تلویزیون یا مطالعه) علائم خشکی چشم بدتر می‌شود؛ البته از آنجا که عموما فاصله چشم تا تلویزیون بسیار بیشتر از فاصله با رایانه است، صدمات حاصل از اشعه صفحه مانیتور به قرنیه بخصوص افرادی که دارای قرنیه تحریک‌پذیر هستند به مراتب بیشتر است.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است افرادی که به واسطه شغل خود مدام در حال کار با رایانه هستند به فواصل کوتاه به مدت چند دقیقه‌‌ای چشم خود را ببندند تا قرنیه مدت کوتاهی استراحت کند؛ چرا که با بستن چشم‌ها، علاوه بر استراحت، اشعه‌ها به چشم نمی‌رسند و مانع بروز صدمه به چشم می‌شوند. اینها را بیشتر برای کسانی گفتیم که وقتشان را بیشتر از تلویزیون پای صفحه مانیتور می‌گذرانند.

امان از این کمردرد

بسیاری از پزشکان نسبت به  نشستن طولانی و بدون حرکت برابر تلویزیون هشدار داده‌اند، چرا که این کار خطر ابتلا به درد پشت را افزایش می‌دهد. عضلاتی که به شکل طبیعی و پی در پی فعالیت دارند به دلیل نشستن طولانی در برابر تلویزیون و تکان نخوردن، دچار تنبلی و رخوت و در برخی موارد درد‌های عضلات پشتی بدن می‌شوند که معالجه این بیماری گاه ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد.

درس و کتاب، تعطیل!

واقعیت این است که هر چه کودکان زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کنند، عملکرد آموزشی کمتر و نامطلوب‌تری خواهند داشت.

کارشناسان معتقدند تماشای زیاد تلویزیون باعث بالا رفتن میزان چاقی، بروز رفتارهای عصبی و ناخوشایند و انجام ندادن تکالیف مدرسه در کودکان می شود. پس بهتر است کودک تنها یک یا 2 ساعت از روز را  به تماشای تلویزیون اختصاص دهد و این مساله برای  کودکان کم‌سن و سال‌تر، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

البته ناگفته نماند تماشای تلویزیون به رشد حافظه کوتاه مدت و یک سری شناخت‌های کلی درباره محیط اطراف به کودکان 3تا 5 ساله کمک می‌کند، اما باعث ارتقای درک مطلب یا ریاضی آنها نمی‌شود، بنابراین شاید بتوان نتیجه گرفت که مضرات  این جعبه جادویی برای کودکان کم سن از اثرات مفید آن بیشتر است.

خشونت هرگز

آنچه در این قسمت به آن تاکید می‌کنیم با توجه به رشد صحنه‌های خشونت بار در فیلم‌های امروزی در سراسر دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین باید توجه زیادی به  آن داشته باشند.

کودکان بویژه دختربچه‌ها، بسیار بیشتر از بزرگ‌ترها قربانیان خشونت تلویزیون به حساب می‌آیند و این مساله باعث می‌شود از دنیای اطراف خود نیز بیشتر ترس و واهمه داشته باشند. جالب این‌ که امروزه برخی از خشونت‌آمیزترین برنامه‌های تلویزیون، کارتون کودکان است که در آن خشونت به طریقی خنده‌دار به نمایش درمی‌آید.

بروز رفتارهای خشونت‌آمیز بویژه در نوجوانان بسیار شدید است به گونه‌ای که پس از تماشای برنامه‌های خشونت‌آمیز از تلویزیون، رفتارهای نوجوانان  خشونت‌آمیزتر می‌شود. والدین بیش از هر چیز باید مراقب آنچه فرزندانشان در تلویزیون می‌بینند باشند، چون تحقیقات نشان داده است با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها، ترس آنها از اتفاقات خشونت‌آمیز واقعی بیشتر می‌شود، چون قادر به درک تفاوت بین واقعیت و خیال می‌شوند.

مطالعه هم با رعایت اصولش خوب است‌

اگر فکر می‌کنید فقط تماشای تلویزیون می‌تواند خطرناک‌ باشد و برای جایگزینش باید به مطالعه پناه برد باز هم در اشتباهید. مطالعه هم اگر براساس اصول صورت نگیرد می‌تواند خطرناک باشد.این درست است که مطالعه و یادگیری یک هنر، فن و مهارت است که باید آن را آموخت و به کار گرفت، ولی رعایت دقیق شرایط در آن کاملا ضروری است.

با رعایت همین نکات ساده می‌توانید از 2 تفریح رایج در تعطیلات یعنی تماشای تلویزیون و مطالعه، کمال لذت را ببرید.

پونه شیرازی‌

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها