سردشت و پیرانشهر نگین سبز ایران زمین

شهرستانهای سردشت و پیرانشهر نگین سبز ایران اسلامی، آماده استقبال و پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی هستند.
کد خبر: ۱۶۵۱۴۹

این دو شهرستان در فاصله ? 80?کیلومتری از یکدیگر در میان جنگل‌های انبوه ، از گونه‌های زاگرسی قرار گرفته‌اند که در چهار فصل سال زیبایی‌های آن گردشگران را محو تماشای خود می‌کنند.

سردشت و پیرانشهر علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز، از فعال‌ترین جبهه‌های جنگ حق علیه باطل در طول هشت سال دفاع مقدس بوده ، بطوریکه جای جای این سرزمین نشان از شهامت، شجاعت رزمندگان اسلام و عظمت مردمی دارد که اجازه ندادند دشمن بعثی حتی به یک وجب از خاک مقدس ایران پابگذارد.

جبهه‌های سردشت و پیرانشهر یادآور خاطرات دلاورمردانی از سپاه، بسیج، ارتش و عشایر غیور و مرزنشینان کردی است، در سخت‌ترین شرایط مراتب عشق و دلبستگی و اتحاد خود را در مقابل دشمنان اسلام به نمایش گذاشته و برای مردم ایران افتخار آفریدند.

فصل بهار اوج زیبایی این سرزمین کوهستانی است، علاوه بر طبیعت کاملا وحشی و دست نخورده، هزاران چشمه و جویبار و دهها رودخانه خروشان، این دو شهر را در بر گرفته‌اند.

مسافرانی که از مسیر جاده مهاباد - سردشت و یا نقده - پیرانشهر - سردشت عبور می‌کنند می‌توانند در مسیر عبور خود، یخچالهای طبیعی که از انباشت برفها بوجود آمده‌اند، صدها آبشار، دره‌های پراز آب، بنفشه‌های برفی، شقایق‌های وحشی و گلهای تازه رسته را تماشا کنند.

مسیر پیرانشهر - سردشت که در امتداد رودخانه زاب و شاخه‌های فرعی آن کشیده شده وقتی به «پردانان»  می‌رسد بهشتی جادویی در مقابل گردشگران پدیدار می‌شود که نظیر را آن در کمتر مکانی می‌توان دید.

مسوولین گردشگری در این منطقه امکاناتی را فراهم کرده‌اند تا گردشگران بتوانند از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل آن استفاده کنند.

با وجود امنیتی که بر منطقه حاکم است گردشگران می‌توانند برای استفاده هرچه بیشتر از طبیعت زیبا و ماهیگیری شبها را نیز در پردانان اقامت کنند.

پل باستانی «قلاتسیان» مربوط به دوره هخامنشی در مسیر جاده مهاباد- سردشت، آبشار عظیم «شلماش»  در سردشت، سواحل رودخانه زاب ، یادمانهای هشت سال دفاع مقدس در مسیر پیرانشهر - «تمرچین» از جمله مهمترین مکانهایی است که روزانه صدها گردشگر از سراسر ایران اسلامی از آنها بازدید می‌کنند.

سردشت و پیرانشهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در سالهای اخیر به بزرگترین بازارهای تجارت خارجی در غرب کشور تبدیل شده‌اند.

بازرگانان این دو شهر کالاهای خارجی را با استفاده از گمرک مرزی «کیله» در سردشت و «تمرچین» در پیرانشهر به داخل کشور وارد کرده و در این دو شهر عرضه می‌کنند.

بازارچه کالاهای خارجی و چندین مجتمع بزرگ تجاری در پیرانشهر و بازار شهرستان سردشت روزانه شاهد خرید و گشت و گذار هزاران ایرانی است که از نقاط مختلف کشور به منطقه سفر می‌کنند.

در این بازارها می‌توان انواع کالاهای خارجی ازقبیل صوتی و تصویری، ظروف چینی، کریستال، شیشه، البسه، کیف و کفش، لوازم خانگی، کالاهای صنعتی انواع لوازم الکترونیکی، رایانه، قطعات ماشین آلات سنگین را خریداری کرد.

گردشگرانی که از تهران، تبریز و دیگر شهرهای بزرگ کشور به سردشت و پیرانشهر سفر کرداند اعتراف می‌کنند که کالاهای عرضه شده در بازار این شهرها هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت مناسب تر از داخل کشور است.

مسوولین شهرستان پیرانشهر برای رفاه حال گردشگران، انتقال کالاهای مجاز توسط گردشگران را آزاد اعلام کرده‌اند.

نزدیکی پیرانشهر به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای مدیترانه موجب شده تا شرکت‌های بزرگ تجاری و بازرگانی در این شهر نمایندگی‌هایی را مستقر کرده و یا شرکت‌های معتبری را تاسیس کنند.

وجود شرکت‌های متعدد بازرگانی، تجاری و حمل و نقل نیز به نوبه خود موجب توسعه گردشگری، رونق تجارت و کسب و کار، نوسازی و بازسازی شهر و ایجاد مجتمع‌های تجاری و گردشگری شده است.

این توسعه و پیشرفت در حالی است که سردشت و پیرانشهر در سالهای نه چندان دور منطقه‌ای توسعه‌ای نیافته، دور افتاده، خاموش و فراموش شده‌ای بیش نبودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها