انسان سالم فردی است که دوران رشد را در خانواده طی کند و پدر و مادر و یا جایگزین آنها پاسخگوی نیاز عاطفی و روانی فرد باشند افرادی که دچار مشکل روانی می‌شوند در خانواده‌های ناسالم رشد می‌کنند و دوره کودکی و نوجوانی نابسامان و پرخطری را تجربه کرده‌‌اند و معمولا دوران بلوغ این افراد با سوءاستفاده جنسی همراه است. متاسفانه این افراد مراقبت‌های بعد از آسیب را ندارند و همین مساله احتمال تبدیل شدن‌شان به افراد آسیب‌رسان را افزایش می‌دهد چرا که آنها در واقع برای جبران ناکامی و ناراحتی خود به دنبال آسیب رساندن به دیگران هستند.
کد خبر: ۱۵۸۶۲۳

مرتکبین چنین جرایمی اگر در ابتدا شناسایی و مجازات شوند، هم واکنش‌های بعدی آنها کم می‌شود و هم امنیت اجتماعی لازم را به وجود آورده‌ایم.

البته نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است چرا که اطلاع‌رسانی به‌موقع و آگاه کردن مردم از این‌که چطور از فرزندانشان مراقبت کنند و بدانند چنین افرادی در جامعه وجود دارند می‌تواند از آسیب‌های ناشی از بزه بکاهد.

متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها وقتی متوجه می‌شوند فرزندشان مورد‌ آسیب واقع شده به جای این‌که به پلیس اطلاع دهند و فرزند خود را مورد حمایت قرار دهند، این مساله را نوعی شکست در زندگی تلقی می‌کنند و سعی دارند آن را هر چه بیشتر مخفی کنند در حالی که این امر ناشی از فرهنگ غلط است و در واقع برای فرزند آسیب دیده بحران جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

افراد آسیب‌‌دیده زمانی که مورد درمان قرار نمی‌گیرند در بزرگسالی خود یک انتقام‌جو خواهند شد و با آسیب‌رساندن به دیگران در واقع انتقام ناکامی‌های خودشان را می‌گیرند.

برای جلوگیری از چنین مواردی بهترین کار این است که فرد وقتی متوجه شد که فرزندش آسیب دیده به پلیس اطلاع دهد و بعد هم فرد آسیب‌دیده را با کمک روانپزشکان تحت درمان قرار دهند چراکه در غیر این صورت فردی کاملا بیمار به لحاظ روانی خواهد بود و زندگی پرمساله‌ای خواهد داشت.

نباید فراموش کرد متجاوزین به عنف اگر چه زندگی پر از مساله‌ داشتند و فردی بزهکار هستند اما بزهکار به این دنیا نیامده‌اند آنها هم شهروند بودند، حق شهروندی داشتند و یک سری مسائل باعث شده این اشخاصی بزهکار شوند  و باید شرایط جامعه را برای کاهش هر چه بیشتر بزه آماده کرد.

ناصر قاسم‌زاده‌
روان‌شناس و استاد دانشگاه‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها