با اینحال و براساس برنامهریزیهایی که صورت گرفته جهت اجرای عدالت آموزشی، ۱۲۴ فضای آموزشی بازسازی و استانداردسازی شده و با تجهیز کلاسها و برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان، گام بزرگی در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی در این استان برداشته شده است.فرسودگی، عدم وجود تجهیزات آموزشی، مناسبنبودن فضای کلاسها و حتی بیتوجهی به ساعات آموزش هر درس میتواند روی کیفیت آموزشی در مدارس تاثیر مستقیمی داشته باشد.
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، مدارس بهعنوان مکانهایی که افراد زیادی از نسل جوان و آیندهساز کشور در آن حضور دارند، از اهمیت بالایی در نحوه ارائه آموزش و یادگیری دانشآموزان برخوردارند.
بههمینخاطر در تمام استانهای ایران، استحکام مدارس از لحاظ معماری و مجهزبودن به تجهیزات آموزشی در دستورکار اصلی مسئولان قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند، غیراستانداردبودن مکانهای آموزشی تاثیر منفی بر یادگیری دانشآموزان دارد، زیرا اگر این امکانات در مدرسه وجود نداشته باشد، فرآیند یادگیری بهدرستی تکمیل نمیشود. علیرغم این مهم، گذری به مدارس ایلام نشان میدهد که بسیاری از آنها گذشته از فرسودگی بنا، حتی از تجهیزات آموزشی اولیه چون میز و نیمکت استاندارد، تخته وایتبرد، اقلام بهداشتی، آبسردکن و غیره هم برخوردار نیستند.
مقاومسازی ۸۵درصد مدارس
بررسی تاریخی کشورهای پیشرفته و یا در حال پیشرفت در زمینه شکوفایی اقتصادی و تحول نظام آموزشی، نشانگر توجه جدی مدیران و برنامهریزان به استاندارد و استانداردسازی در آموزش و ترویج آن در میان جامعه است. در سال ۸۵ بیش از ۵۰ درصد مدارس در سطح استان مدارس غیراستاندارد و با سازههای غیرمقاوم بودهاند که از آن زمان و طی دو دهه، بیش از ۸۵ درصد مدارس استان مقاومسازی شده است که اغلب مدارس روستایی هستند. با این حال هنوز هم موضوع بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد مساله مدارس غیراستاندارد عشایری است. گزارشها نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد پروژههای آموزشی ایلام در مناطق عشایری و روستایی قرار دارد. ناگفته نماند در دولت سیزدهم گامهای بزرگی در جهت توسعه عدالت آموزشی برداشته شد. در آن زمان در سطح کشور۲هزار پروژه آموزشی با ۱۰هزار کلاس تحویل آموزشوپرورش شد که سهم استان ایلام از این پروژهها ۲۴ فضای آموزشی و ۶۱ کلاس درس بود و ۸۵ درصد مدارس استان ایلام مقاومسازی شد.
عدالت در ابعاد مختلف
امسال بیش از۱۱۴هزار دانشآموز ایلامی با زنگ مهر سر کلاسها رفتندوآموزشوپرورش استان، دو محور اصلی عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به فرآیند یاددهی و یادگیری را در دستور کار قرار داد تا بتواند بهترین خروجی را در پایان سال تحصیلی داشته باشد.
عدالت آموزشی، بهمعنای کاهش فاصله امکانات میان مدارس شهری و روستایی، مناطق برخوردار و محروم، و ایجاد فرصتهای برابربرای همه دانشآموزان است وکیفیتبخشی نیزبرارتقای توانمندی معلمان،تقویت خلاقیت و مهارتمحوری در کلاسهای درس دلالت دارد.
بهگفته مدیرکل آموزشوپرورش ایلام،اقدامات متعددی دراستان آغازشده که ازجمله آنهامیتوان بهبازسازیو استانداردسازی ۱۲۴ فضای آموزشی، تجهیز کلاسها، و برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان اشاره کرد.
ایرج زینیوند به «جامجم» میگوید: «درسخنگفتن ازعدالت آموزشی نباید به معنای تعداد کلاس یا میز وصندلی اکتفا کرد. عدالت آموزشی در سه بعد تعریف میشود؛ نخست، دسترسی برابر؛ یعنی هیچ دانشآموزی بهدلیل فقر یا دوری از مرکز استان، از حق تحصیل محروم نشود. دوم، کیفیت برابر؛ یعنی معلم توانمند و محتوای آموزشی استاندارد در اختیار همه باشد. سوم،فرصت برابر؛یعنی دانشآموزان مناطق محروم هم بتوانند همانند سایر دانشآموزان به المپیادها، جشنوارهها و فعالیتهای علمی و فرهنگی دسترسی داشته باشند.»
او ادامه میدهد:«درطول تابستان دورههای توانمندسازی برای معلمان ابتدایی ومتوسطه برگزارشد.امروز معلمان با آمادگی بیشتری وارد کلاسهای درس شدهاند. ما معتقدیم کیفیت آموزش در نهایت به کیفیت تدریس معلمان وابسته است، بنابراین ارتقای سطح علمی و مهارتی آنها در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه تا قبل از مهرماه نزدیک به ۶۰هزار کلاس درس در سطح کشور شادابسازی شد که سهم استان ایلام نیز دراین میان قابل توجه بوده است.هدف مااین است که هیچ دانشآموزی در استان، بهدلیل کمبود امکانات از تحصیل محروم نشود.»
شکلگیری روح و هویت نسل آینده
سمیرا قرایی، کارشناس آموزشی با بیان اینکه سیستم آموزشی باید طوری طراحی شود که از اول ابتدایی تا زمان فارغالتحصیلی از دبیرستان، دانشآموز را زیر نظر و تحت آموزش درست قرار دهد، به «جامجم» میگوید: «همانطور که رهبرمعظمانقلاب بارها فرمودهاند، معلمان افسران سپاه پیشرفت هستند. این تعبیر نشان میدهد که معلم نقش محوری در تحول جامعه دارد. اگر عدالت آموزشی برقرار باشد اما معلم دلسوز و توانمند نباشد، نتیجهای حاصل نخواهد شد؛ بنابراین، سرمایهگذاری اصلی باید روی معلمان باشد.»
او با تاکید بر اینکه باید یک شبکه و برنامهریزی درست برای ثبت حالات روحی و درسی دانشآموزان طراحی شود تا هر معلم بداند وضعیت گذشته دانشآموز چطور بوده، ادامه میدهد: «آموزشوپرورش تنها نهادی برای انتقال دانش نیست، بلکه آن را باید مجموعهای تربیتی در نظر بگیریم که روح و هویت نسل آینده را شکل میدهد. در فرهنگ اسلامی، تعلیم و تربیت دو بال جداییناپذیر هستند. اگر عدالت آموزشی برقرار نشود، عدالت تربیتی نیز محقق نخواهد شد.» این کارشناس تصریح میکند: «عدالت آموزشی بهمعنای آن است که همه دانشآموزان، فارغ از طبقه اجتماعی و محل زندگی، فرصت تجربه یک زندگی سالم، پویا و موفق را داشته باشند. این ماموریت فقط بر دوش آموزشوپرورش نیست، بلکه خانوادهها، رسانهها و نهادهای فرهنگی نیز باید در این مسیر همراهی کنند.»