براساس این اصل غیرقابل تغییر، ایالات متحده فلوریدا را تصرف کرد و این دکترین هم اکنون توسط بوش به کل جهان بسط داده شده است.
کد خبر: ۱۵۲۲۲۸

گدیس استدلال می کند زمانی که بوش به امریکایی ها هشدار می دهد که باید در مواقعی که برای دفاع از آزادی و زندگیمان لازم است ، آماده اقدام پیشگیرانه باشند. وی فقط سنت کهنی را تکرار می کند و حرف جدیدی نگفته است و اصولی را تکرار می کند که روسای جمهوری امریکا از زمان آدامز تا وودرو ویلسون ، بخوبی آن را درک کرده اند. تمامی اسلاف بوش اعتراف کرده اند که امنیت ایالات متحده را دولتهای شکست خورده به خطر انداخته اند؛ خلاء قدرتی خطرناک که ایالات متحده از فلوریدا در 1818 تا عراق در 2003 ، برای تضمین امنیت خود باید آن را پر کند.گدیس ، منابع علمی خود را نیز ذکر می کند، بویژه ویلیارم ارل ویکز، مورخ امریکایی را، ولی گفته های وی را حذف می کند. با بررسی اطلاعات حذف شده می توان چیزهای زیادی درباره پیشینه دکترین فعلی و اجماع نظر جاری آموخت . ویکز جزییات هولناک عملکرد جکسون یعنی نمایش کشتار و چپاول در جریان جنگ اول سمینول را شرح می دهد. این جنایات مرحله دیگری از طرح جکسون برای جابه جایی و دورکردن بومیان امریکا از جنوب شرق بود که تا مدتی پیش از غارت واشنگتن در جنگی که ایالات متحده در 1814 آن را اعلان کرد ادامه داشت . تا آن که غارت واشنگتن الهام بخش راهبرد بزرگ آدامز بود، ولی گویا این مساله چندان اهمیتی برای وی نداشت ، حتی زمانی که وی در حال انجام مذاکرات معاهده صلح بود که در نهایت به پایان جنگ منجر شد.فلوریدا به خودی خود یک مشکل محسوب می شد، زیرا در آن زمان هنوز به امپراتوری در حال گسترش امریکا (به تعبیر بنیانگذاران ایالات متحده) ضمیمه نشده بود و نیز این که آنجا بهشت بومیان و بردگان فراری بود که از خشم جکسون و برده داری گریخته بودند. جکسون و آدامز از یک حمله بومیان ، به عنوان بهانه ای برای جنگ بهره جستند. پس از این که نیروهای امریکایی گروهی از بومیان سمینول را از زمین هایشان بیرون کرده ، شماری را کشتند و دهکده شان را به تلی از خاکستر تبدیل کردند. تعدادی از افراد قبیله ، با حمله به یک قایق تدارکاتی نیروهای نظامی ، دست به انتقام جویی زدند.
جکسون با مغتنم شمردن این فرصت ، عملیاتی از ترور ، تخریب و ارعاب را شروع کرد و در یک اقدام حساب شده ، برای تحمیل گرسنگی به افراد قبیله ، دهکده ها و منابع غذایی را از میان برد. این اقدامات ادامه یافت و آدامز از این اقدامات جکسون برای ایجاد قلمرویی در این جمهوری براساس خشونت و خونریزی نفرت انگیز حمایت کرد.

اثر: نوام چامسکی
مترجم : یعقوب نعمتی ورو جنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها