مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: براساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه ، معتادان زندانی بتدریج و تا یکماه آینده از زندان آزاد می شوند و زندان های کشور باید از پذیرش معتادان پرهیز کنند.
کد خبر: ۱۵۰۷۱۳

سعید صفاتیان ، مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، روز گذشته در همایش درمان های سوء مصرف موادمخدر در سالن آمفی تئاتر بیمارستان میلاد گفت: 2 اتفاق مهم در حوزه مبارزه با اعتیاد طی 3 هفته اخیر در کشور افتاد؛ اولی بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای آزادسازی معتادان زندانی و پذیرش نکردن زندانیان جدید معتاد بود و دیگری طرح دستگیری قاچاقچیان موادمخدر بود که از 2 روز پیش از تهران آغاز شد.
وی با پیش بینی افزایش فشار کار مراکز درمانی اعتیاد توضیح داد: معتادان زندانی پس از آزادی به مراکز درمانی معرفی می شوند و تحت درمان قرار می گیرند و این مساله موجب افزایش بار مراجعه به مراکز درمانی اعتیاد در کشور می شود. دستگیری قاچاقچیان نیز موجب کاهش موادمخدر در بازار و گران شدن آن می شود و به همین علت بسیاری از معتادان برای دریافت متادون به سمت مراکز درمان می آیند و این دو موضوع موجب افزایش فشار کاری مراکز درمانی اعتیاد می شود که باید این مراکز آمادگی لازم را برای این پدیده داشته باشند.
صفاتیان افزود: طی 6 ماه اول امسال پذیرش درمان نگهدارنده با متادون 130 درصد در کشور بیشتر شده است و تعداد مراکز DIC و کاهش آسیب در این مدت صد درصد افزایش یافته است.
وی از موافقت رئیس جمهور به منظور بیمه معتادان خبر داد و گفت: طی چند مصوبه اخیر که به تصویب در جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر رسید، رئیس جمهور مساله اجرایی کردن بیمه معتادان را به وزارت رفاه تکلیف کردند که این موضوع در کمیسیون خاص مرتبط با قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوب شده است.
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تامین مسکن معتادان درمان شده به کمک آن دسته از معتادانی که وضعیت قابل قبولی دارند، از دیگر مصوبه های اخیر ستاد مبارزه با موادمخدر است.
وی ادامه داد: هم اینک داروی متادون با نامهایی از قبیل «متادکس»، «هایدون» و سایر نامها در مراکز درمانی توزیع می شود که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده بود که مقرر شد از این پس شرکتهای دارویی نسبت به تولید این ماده با نام ژنریک «متادون» اقدام کنند.
صفاتیان همچنین از برنامه سرنگ و توزیع متادون به عنوان برنامه های سال آینده این ستاد خبر داد و گفت: در سالهای گذشته صحبت از متادون در جامعه و حتی مجامع رسمی به سختی میسر بود، اما با تلاشهای صورت گرفته ، بخشهای دست اندرکار در اعتیاد و اطلاع رسانی مناسب ، هم اکنون 70 هزار معتاد در کشور زیر پوشش درمان متادون قرار دارند.

فقط یک روز بودجه نفت!

همچنین در بخش دیگری از این همایش ، دکتر آذرخش مکری ، دبیر همایش درمان های سوء مصرف موادمخدر، به ارائه گزارشی از میزان موفقیت شیوه درمان های نگهدارنده پرداخت و گفت: با اجرای این طرح و نگهداری 300 هزار معتاد شدید در مراکز نگهدارنده ، جمعیت معتادان به نصف کاهش می یابد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد پیشنهاد کرد، در صورت آن که دولت بودجه یک روز نفت را صرف سرمایه گذاری درمان معتادان کند، پیشرفت های چشمگیری در این زمینه حاصل خواهد شد.
وی همچنین از نیاز به تدوین استراتژی مدرن برای این منظور خبر داد و گفت: زیرساخت درمان اعتیاد در ایران و در خاورمیانه و حتی در دنیا بی نظیر است و در صورت آن که این استراتژی صحیح اجرا شود، می توان موفقیت های چشمگیری در این زمینه را شاهد بود.
مکری اظهار کرد: سیستم نگهدارنده درمان اعتیاد بویژه متادون ، خانمهایی را که در معرض ریسک بالای اعتیاد قرار دارند نیز جذب کرده است.
دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز نیز در این همایش گفت: هم اکنون 16 هزار و 90 نفر در کشور با ویروس HIV زندگی می کنند که از این افراد 2121 نفر فوت کرده اند.
وی تعداد خانمهای آلوده به ویروس HIV را 894 نفر و تعداد آقایان را 1595 نفر اعلام و اظهار کرد: در کل دنیا این تعداد میان خانمها و آقایان 50 - 50 است ؛ اما در ایران شاهد تفاوت فاحش میان آمار مبتلایان این ویروس بین خانمها و آقایان هستیم که بیشترین دلیل این تفاوت ، تزریق توسط سرنگ مشترک در میان معتادان مرد است.
وی ادامه داد: تعداد مبتلایان به ویروس HIV در افراد زیر 25 سال 649 نفر برآورد شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها