تراکتور،سپاهان و تیم روسی چرا با بیرانوند قرارداد نمی‌بندند؟

ترس از شکایت پرسپولیس و خطر محرومیت

اعلام رای جنجالی بیرانوند - پرسپولیس پس از۱۰۰روز

همه راضی؛ نه سیخ سوخت، نه کباب!

پس از گذشت تقریبا ۱۰۰روز سرانجام رای پرونده بیرانوند و پرسپولیس اعلام شد. رایی که در همان ابتدای اعلام با واکنش‌های متفاوتی همراه شد!
کد خبر: ۱۴۷۵۸۶۷
نویسنده ​​​​​​​مرتضی رضایی - گروه ورزش
 
درحکم بیرانوند مشخصا آمده که او ۴ماه به صورت تعلیقی محروم است وباید رقمی حدود ۲۰میلیارد تومان هم به باشگاه پرسپولیس پرداخت کند. نکته عجیب اینجاست که محرومیت‌های تعلیقی بیشتر برای درگیری‌هایی که در مسابقات رخ می‌دهد صادر می‌شود نه در یک پرونده حقوقی! این محرومیت تعلیقی یکساله هم یعنی این‌که دروازه‌بان تراکتور اگر تا یک سال آینده یک بار دیگر قراردادش را به صورت غیرقانونی فسخ کند محرومیتی که برایش درنظرگرفته می‌شودبه محرومیت ۴ماهه پیشین اواضافه می‌شود! حرف این است که اگر بیرانوند تخلف نکرده است چرا باید جریمه شود و اگر تخلف کرده چرا محروم نشده است؟ در این خصوص قطعا باشگاه پرسپولیس متضرر شده است؛ چرا که مجبور شد برای پر کردن جای خالی بیرانوند با یک دروازه‌بان خارجی قرارداد سنگین دلاری امضا کند.ضمن این‌که این حکم باعث خواهد شد از این پس شاهد فسخ یکطرفه قراردادهای بسیاری باشیم و بازیکنان با پیشنهادات مالی بهتر، به قراردادهایی که با باشگاه‌ها دارند پشت کنند چون انتهایش یک محرومیت تعلیقی ساده است!
اعلام این حکم در شرایطی است که قبل از این شنیده شده بود بیرانوند ۴ ماه قطعی محروم شده بود اما با تصمیم مسئولان فدراسیون این حکم تعلیقی شده است!
آنچه در فضای مجازی مشاهده می‌شود؛ برآیند هواداران این است که فدراسیون فوتبال تمام تلاش خودش را کرده تا هر دو طرف ماجرا را راضی نگه دارد تا نه سیخ بسوزد، نه کباب و همه از این حکم راضی باشند، چرا که محرومیت بیرانوند هیچ عایدی برای پرسپولیس ندارد و پرداخت ۲۰ میلیارد هم برای تراکتور و بیرانوند نباید چندان سنگین باشد.
رسول باختر، وکیل ورزشی دراین خصوص می‌گوید:« فدراسیون فوتبال سرانجام رای پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند را صادر کرد و دروازه‌بان شماره یک تیم ملی و باشگاه تراکتور به ۴ ماه محرومیت تعلیقی و پرداخت مبالغ ۱۹میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان بابت اصل قرارداد و ۷۶۵میلیون تومان بابت هزینه دادرسی محکوم شد.این حکم با توجه به تایید تخلف علیرضا بیرانوند در فسخ قرارداد با پرسپولیس واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.»
رسول باختر، کارشناس حقوق ورزشی در این مورد می‌گوید:«تا امروز هیچ‌گونه محرومیت ۴ ماهه تعلیقی بابت فسخ نداشتیم و نه در فیفا، نه در دادگاه CAS و نه در فدراسیون فوتبال چنین رایی صادر نشده و نمی‌توانیم این رای را داشته باشیم. بازیکن یا تخلف کرده و ۴ ماه محروم می‌شود، یا بازیکن مرتکب تخلف نشده و نقض قرارداد نکرده و دلیل موجه داشته که با محرومیتی هم مواجه نمی‌شود. تراکتور هم مطابق رای بازیکن را اغوا نکرده و با محرومیت بسته شدن ۲پنجره نقل‌وانتقالاتی مواجه نمی‌شود.»
او در خصوص احتمال شکایت پرسپولیس به دادگاه CAS گفت: «پرسپولیس اول باید رای را به کمیته استیناف ببرد و بعد از صدور رای در این کمیته، می‌تواند رای را به دادگاه CAS ببرد.»
باختر در خصوص نحوه اجرای رای گفت: «اگر حکم تعلیقی بوده، پس باید مثل تخلفات کمیته انضباطی باشد و بازیکن هر تخلف انضباطی مثل مصاحبه، انتشار استوری، توهین و هر چیز دیگری انجام داد، این محرومیت ۴ ماهه باید اعمال شود. از طرفی چون این محکومیت ذیل فسخ غیرموجه است، اصلا با محرومیت‌های ذیل کمیته انضباطی قابل قیاس نیست و صرفا باید تخلفات مشابه کمیته وضعیت در این یک سال مدنظر باشد.»

باشگاه پرسپولیس: شکایت‌مان را به دادگاه CAS می‌بریم
روز گذشته حکم کمیته وضعیت در خصوص پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند اعلام شد که براین اساس دروازه‌بان سابق پرسپولیس به جریمه مالی و ۴ماه محرومیت تعلیقی محکوم شد. در این راستا باشگاه پرسپولیس نسبت به حکم محرومیت اعلام شده در مورد علیرضا بیرانوند اعتراض دارد و نامه اعتراض خود را ارائه می‌دهد. پرسپولیسی‌ها بر این عقیده هستند که اگر از طریق استیناف به نتیجه نرسیدند شکایت خودشان را به دادگاه عالی ورزش(CAS) خواهند برد. پرونده بیرانوند از دو حالت خارج نیست. اگر فسخ قرارداد این دروازه‌بان قانونی بوده چرا کمیته انضباطی او را محکوم کرده و اگر قانونی نبوده محرومیت تعلیقی معنایی پیدا نمی‌کند. در این خصوص قطعا باشگاه پرسپولیس متضرر شده است؛ زیرا مجبور شد برای پر کردن جای خالی بیرانوند با یک دروازه‌بان خارجی قرارداد سنگین دلاری امضا کند.ضمن این‌که این حکم باعث خواهد شد از این پس شاهد فسخ یکطرفه قراردادهای بسیاری باشیم و بازیکنان با پیشنهادات مالی بهتر، به قراردادهایی که با باشگاه‌ها دارند پشت کنند.همچنین شنیده می‌شود تا قبل از امضای حکم محرومیت بیرانوند توسط دبیر فدراسیون، او ۴ ماه قطعی محروم شده بود اما با تصمیم مسئولان فدراسیون این حکم تعلیقی شده است.به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال تلاش کرده هر دو طرف ماجرا که پرسپولیس و تراکتور هستند را با حکمی که نه سیخ بسوزد و نه کباب، راضی نگه دارد؛ اما قطعا سرخپوشان پایتخت از این حکم شاکی خواهند شد و شاید کار به دادگاه عالی ورزش هم برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها