طرح ادعایی بایدن، واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت

هوشمندی مقاومت درمقابل ایده مبهم آتش‌بس

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ارائه طرح جدید آتش‌بس از سوی کابینه رژیم صهیونیستی، واکنش‌های بسیاری به همراه داشته و فضای مبهمی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۳۷۷
 
از یکسو، نتانیاهو با وجود ادعای بایدن مبنی بر پیشنهاد طرح آتش‌بس از سوی اسرائیل، نسبت به این طرح موضع منفی گرفته و از سوی دیگر، جنبش حماس با موضع‌گیری مثبت و البته محتاطانه نسبت به طرح ارائه شده، راه را برای اتهام‌زنی‌های اسرائیل و آمریکا بسته است.
 
جزئیات طرح
بایدن اعلام کرده که این طرح آتش‌بس را رژیم‌صهیونیستی ارائه کرده است ویک روز قبل، ازطریق دولت قطر به دست رهبران مقاومت فلسطین رسیده است.بایدن در سخنان خود،این طرح پیشنهادی را همچون نقشۀ راهی توصیف کرد که می‌تواندبه توقف کامل جنگ،عقب‌نشینی‌نیروهای‌ارتش‌صهیونیستی ازتمام‌ مناطق‌ پرجمعیت نوارغزه،آزادی اسیران رژیم‌صهیونیستی وآزادی صدهااسیر فلسطینی بیانجامد. طرحی که به ادعای بایدن از سوی مقامات رژیم‌صهیونیستی ارائه شده، شامل ۳مرحله به شرح ذیل خواهدبود.

مرحلۀ نخست که شش هفته به طول خواهد انجامید پنج اقدام درپی خواهد داشت: ۱- آتش‌بس کامل و همه‌جانبه ۲- خروج نیروهای ارتش صهیونیستی از نواحی پرجمعیت غزه ۳- آزادی تعدادی از اسرای زن و اسرای مجروح و سالمند و تحویل اجساد اسیران کشته‌شده رژیم‌صهیونیستی درمقابل آزادی تعدادی از اسیران فلسطینی ۴- بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل‌شان در غزه از جمله مناطق شمالی غزه ۵-افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه(میانگین ۶۰۰ کامیون در روز)
درهمین زمان ۶ هفته، رژیم‌صهیونیستی و حماس در خصوص آتش‌بس دائم مذاکره خواهند کرد؛ اما اگر مذاکرات بیش از شش هفته ادامه یافت، آتش‌بس نیز استمرار خواهد یافت.

مرحله دوم، شامل سه اقدام است: ۱- پایان دائمی درگیری و اقدامات خصمانه ۲- مبادله تمام اسیران زنده، از جمله اسیران نظامی رژیم‌صهیونیستی ۳- عقب‌نشینی نیروهای ارتش صهیونیستی از نوار غزه.

مرحلۀ سوم، شامل دو اقدام خواهد شد: ۱- شروع طرح بزرگ بازسازی نوار غزه ۲- تحویل اجساد باقیمانده از اسیران رژیم صهیونیستی نزد مقاومت فلسطین.
 
استقبال حماس 
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از طرحی که جو بایدن به عنوان پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در غزه یاد کرده استقبال کرد.حماس گفته طرح جدید بایدن برای آتش‌بس را «مثبت» ارزیابی می‌کند و آماده تعامل بر سر طرحی است که پیشنهاد آتش‌بس دائم، خروج کامل نیروهای اسرائیل از غزه، بازسازی منطقه و بازگشت اوارگان را می‌دهد.تحلیلگران معتقدند موضع‌گیری مثبت توام با احتیاط مقاومت در این مقطع، موضعی هوشمندانه است که راه را بر اتهام‌زنی‌های آینده آمریکا و اسرائیل مبنی بر مخالفت مقاومت با پایان درگیری می‌بندد. حماس با اینکه می‌داند، صهیونیست‌ها و آمریکا قابل اعتماد نیستند و تضمین قابل اعتنایی برای اجرای آتش بس وجود ندارد اما می خواست به جهان نشان دهد مخالف پایان کامل جنگ آن‌گونه که آمریکا و غرب ادعا می کنند، نیست.جنبش حماس با این موضع‌گیری، توپ را به زمین نتانیاهو انداخت تا موضع رسمی خود را درباره این پیشنهاد اعلام کند.در همین زمینه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به طرح جدید آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، موضع محتاطانه تری گرفت و تاکید کرد تغییر موضع ناگهانی آمریکا در این زمینه مشکوک است.جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این طرح گفت: «ما به دیده تردید به آنچه رئیس جمهور آمریکا جو بایدن مطرح کرده، می‌نگریم. این طرح این طور القا می‌کند که گویی دولت آمریکا موضع خود را تغییر داده است. در حالی که همچنان جانبداری کامل آمریکا از رژیم صهیونیستی و سرپوش نهادن آنها بر جنایات صهیونیستی و همچنین شراکت در تجاوزات واضح است.»
این جنبش فلسطینی در ادامه به حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم اسرائیل اشاره کرد و افزود هر گونه پیشنهاد که توقف کشتار گروهی مردم فلسطین و حفظ منافع و حقوق آن‌ها را تضمین نماید و پاسخگوی خواسته‌های مقاومت باشد، ارزیابی خواهد کرد.
 
درخواست بایدن از نتانیاهو برای پذیرش طرح!
بایدن با وجود اینکه ادعا کرده، این طرح از سوی اسرائیل ارائه شده است در سخنان خود از نتانیاهو خواست با آن موافقت کند. همین مساله، تحلیل‌های مختلفی رابه همراه داشته است بویژه اینکه صهیونیست‌ها دراولین واکنش خود مخالفت کامل خود را با طرح بایدن اعلام کردند.دراین زمینه دفتر نتانیاهو اعلام کرد، تأکید مقامات رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو، ادامه جنگ تا رسیدن به اهداف آن است.برخی معتقدند باتوجه به اینکه بایدن مدعی شده این طرح ازسوی صهیونیست‌ها ارائه شده است وخود ازآنها می‌خواهد این طرح را بپذیرند و همچنین موضع منفی صهیونیست‌ها در قبال آن نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها می‌خواهند از قبول رسمی آن طفره روند تا بدون اذعان به شکست آن را بپذیرند.استقبال کشورهای اروپایی از این طرح هم بیانگر این است که آمریکایی‌ها به کمک هم‌پیمانان اروپایی خود (انگلستان و آلمان) به نیابت از صهیونیست‌ها وارد میدان شده‌اند تا طرحی را ارائه دهند که اجرای آن به معنی اذعان به شکست در نوار غزه است. حال در این میان، داده‌های رسانه ای نشان می‌دهند، تلاش اولیه بر آن است که مقاومت فلسطین را مجبور به پذیرش این طرح کنند تا صهیونیست ها را از موضع ضعف خارج کنند.
 
بیانیه خانواده اسرای اسرائیلی علیه کابینه نتانیاهو
در همین حال فشارخانواده اسرای اسرائیلی علیه نتانیاهو ادامه داردودرهمین زمینه علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیانیه صادر کردند.در این بیانیه آمده است:«دولت اسرائیلی تصمیمی هشیارانه و عامدانه برای قربانی کردن گروگان‌ها گرفت و از این اصل اخلاقی بنیادین مبنی براین‌که اسرائیل هرگز کسی را جا نخواهد گذاشت عدول کرد.»خانواده‌اسرا تأکید کرده‌اند که «گروگان‌ها وکل اسرائیل توسط کسانی که منافع سیاسی رابه انجام وظایف ملی وحکومتی ترجیح می‌دهندبه اسارت گرفته شده‌اند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها