سرانه مطالعه در ایران بالاست
جواد محقق در نشست «آرکی‌تایپ داستان‌نویس»:

سرانه مطالعه در ایران بالاست

از حضور پررنگ مدیران دولتی تا رونمایی از سامانه جدید وزارت ارشاد

ششمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد

در این گزارش به مجموعه‌ای از رویداد‌های فرهنگی و ادبی برگزار شده در روز چهارم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره شده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۱۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، روز گذشته، بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه، ششمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی با حضور پررنگ مسئولان در نمایشگاه برگزار شد.

در این روز، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، سیدعباس عراقچی، مشاور عالی وزیر امور خارجه، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت، رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، زهره الهیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سردار بهمن کارگر، حجت‌الاسلام ابوذر قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس، و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

سخنگوی دولت پس از شرکت در مراسم رونمایی آخرین اثر چاپ‌شده علی صفایی‌حائری به نام «حجاب و آزادی روابط» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از غرفه‌ها بازدید کرد و با غرفه‌داران و ناشران به گفت‌وگو پرداخت.

مراسم رونمایی از «سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان» همزمان با ششمین روز از نمایشگاه کتاب با حضور یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدحسین ظریفیان، مشاور رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان در «کوشک کتاب» برگزار شد.

در نشست روزانه خبری نمایشگاه علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب سخنگوی نمایشگاه کتاب گفت: تا ساعت ٢٠ روز ٢۴ اردیبهشت ماه دربخش حضوری در دستگاه کارتخوان ۵٧ میلیارد تومان فروش شاهد بوده ایم. بخشی از فروش هم به وسیله نقدی کارت به کارت و کارتخوان غیرمجاز هم ١٧ میلیارد تومان بود.

همچنین در بخش مجازی هم فروش به ۴۵ میلیارد تومان رسید. در بخش مجازی ٣٢ میلیارد تومان برای ناشران و ١٣ میلیارد تومان برای کتابفروشان است. در مجموع ١١٩ میلیارد تومان فروش نمایشگاه تاکنون است که در بخش مجازی ٣٩۵ هزار نسخه کتاب فروخته شده است.

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب نیز در این نشست گفت: نمایشگاه امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد. کار ما بعد از عید فطر کار شروع شد و در ١۴ روز نمایشگاه را در ١٢٠ هزار مترمربع مساحت برپا کردیم.

جشن مقاومت و رونمایی از فراخوان دور دوم جایزه جهانی فلسطين با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی و فعالان حوزه مقاومت روز گذشته برگزار شد.

از موضوعاتی که در این روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب کم‌کم شاهد آن هستیم، افزایش غرفه‌هایی است که تخفیف‌هایی بیش از تخفیف اعلامی نمایشگاه به مخاطبان خود عرضه می‌کنند که خلاف آیین‌نامه است و تخلف محسوب می‌شود.

همچنین ناشرانی هستند که کتاب‌های ناشرانی را که در نمایشگاه نیستند عرضه می‌کنند و این موضوع را به نمایندگی از آنها بیان می کنند. اقتصاد حاشیه ای نمایشگاه کتاب تهران تنها به غرفه های غذا ختم نمی شود ، یکی از نکاتی که در نمایشگاه امسال به چشم می‌خورد بساطی‌هایی هستند که در مسیر مترو بساط خود را پهن می‌کنند از ریسه تا بادکنک و ظرف روغن و ... به این ترتیب می‌توان گفت چرخه اقتصادی نمایشگاه فقط در کتاب و غذا خلاصه نمی‌شود.

برخلاف سال‌های گذشته که در ایستگاه‌های مترو شهید بهشتی و مصلی اعلام می‌شد نمایشگاه کتاب درحال برگزاری است امسال چنین چیزی شنیده نمی‌شود.

همچنین امسال نیمکت‌های شهری بسیاری در جای جای نمایشگاه تعبیه شده‌ است، اما با توجه به حجم بازدیدکنندگان، این تعداد کفاف نمی‌دهد و هستند افرادی که با خود زیرانداز آورده و روی زمین می‌نشینند.

روز گذشته نمایشگاه کتاب میزبان ۷۵ نفر از اهالی فرهنگ استان کردستان بود و همچنین نمایشگاه هرروز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها میزبان اهالی فرهنگ است.

دوشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه رویدادهای جانبی متنوعی شامل نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، رونمایی و معرفی کتاب، پخش فیلم و... در سالن‌های گوناگون نمایشگاه برگزار همانند روزهای گذشته برگزار شو که شرکت در آن‌ها برای تمامی‌علاقه‌مندان آزاد است.

برنامه‌های کوشک کتاب (سرای اصلی اهل قلم) در روز گذشته شامل نشست پیوند سینما و کتاب با نگاهی به مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» در ساعت ۱۴، «از رنگ گل تا رنج خار» در ساعت ۱۶، نقد و بررسی کتاب «۳۶۵ روز با شاهنامه فردوسی» در ساعت ۱۷ و «جشن مقاومت رونمایی پوستر فلسطین» در ساعت ۱۸ بود.

همچنین در سالن جوایز کتاب‌های سال ساعت ۱۰:۳۰ نشست «جلال آل احمد و تشکل‌های نویسندگی»، ساعت ۱۳:۳۰ برنامه «نقالی و شاهنامه‌خوانی»، ساعت ۱۵ نشست «شاهنامه و کودکان»، ساعت ۱۶:۳۰ کارگاه شعر و در ساعت ۱۹ نشست «گفت‌وگو درباره شاهنامه» برگزار شد. در سینما کتاب دو فیلم شامل «روشنای زندگی» از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و فیلم «هیچ‌کس منتظرت نیست» از ساعت ۱۷ تا ۱۹ نمایش داده شد.

نشست تخصصی «تصویرگری دینی ـ بررسی تصویرسازی معصومین در کتاب کودک و نوجوان» در دو نوبت صبح ساعت ۱۰ و ظهر ساعت ۱۳ در غرفه کتاب‌آرا برگزار شد.

در سرای ملل نیز نشست‌های جالب و متنوعی برگزار شد.از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در این سرا برنامه «رونمایی از‌ ترجمه کتاب‌ های ایرانی به‌ ترکی استانبولی» با حضور حمید حسام، رایزن فرهنگی‌ترکیه در تهران و مدیران چند موسسه انتشاراتی از جمله انتشارات قدیانی، به‌نشر، روزبهان، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و سوره مهر برگزار شد همچنین ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ کتاب «سلول شماره ۱۴» به زبان اسپانیولی و پرتغالی و با حضور رومینا گوادالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در سرای ملل رونمایی شد.

در سرای علمی‌ - فرهنگی دانشگاهی نیز ساعت ۱۰:۳۰ نشست «بررسی استانداردهای کتاب درسی دانشگاه»، ساعت ۱۴ رونمایی کتاب «سیستم عامل انتشارات جهش» و ساعت ۱۶ معرفی کتاب «رستنی‌ها و پدیده‌های نباتی در تاریخ طبری» برگزار شده است.

علاوه‌بر برنامه‌های یادشده، هر روز برنامه‌های استیج از جمله «پازل قصه‌ها»، نمایش عروسکی، خیمه‌شب‌بازی، نقالی، قصه‌گویی، سرود و... در دو بخش از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ و ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در محوطه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود و از ساعت ۱۵ تا ۱۸ اجراهای متنوع محیطی شامل سنگ‌ کاغذ قیچی، حضور تن‌پوش‌های عروسکی شخصیت بزرگان ادبیات، شادی‌پیمایی و... در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرا می‌شود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها