سهمیه بندی بنزین باعث کاهش بسیار زیاد قاچاق سوخت شده است

فارس: در حالی که تفاوت فاحش قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه به انگیزههای قاچاق سوخت کمک کرده بود، اما آغاز سهمیهبندی بنزین، موجب کاهش بسیار زیاد قاچاق آن شده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۰۷

طبق گزارش معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری؛ تفاوت فاحش قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه به انگیزههای قاچاق سوخت کمک کرده بود اما سهمیهبندی بنزین باعث کاهش بسیار زیاد قاچاق آن شده، به طوری که باعث افزایش قیمت بنزین در افغانستان شده است.
براساس این گزارش این تفاوت عمده قیمت بنزین، باعث شد افراد بسیاری در امر قاچاق سوخت از ایران به این کشورها فعالیت کنند و این امر در سالیان اخیر و پس از حمله نظامی آمریکا به منطقه شدت بیشتری یافته است.
به طوری که اگر در سالهای قبل از حمله آمریکا به عراق، عمده قاچاق از طرف مرزهای شرقی صورت میگرفت، اکنون بخش قابل توجهی از محمولههای بنزین از سمت مرزهای غربی و به عراق قاچاق میشود.
برخی از کارشناسان میزان قاچاق بنزین را حتی تا 10 میلیون لیتر در روز نیز برآورد کردهاند که با توجه به قیمت متوسط منطقهای بنزین (500 تا 550 تومان) میتوان گفت روزانه تا بیش از 3/4 میلیون دلار ارز از کشور خارج میشود.
* همچنین از آنجایی که در سالیان اخیر تولید و عرضه بنزین در عراق به موجب تحریمها و ناامنیهای فعلی کاهش زیادی یافته، بازار عراق برای قاچاقچیان سوخت به بازار جذابی تبدیل شده است و چه بسا در این بین ارتش آمریکا که بزرگترین مصرف کننده سوخت در جهان شناخته شده است نیز از بنزین قاچاق ایران سهمی ببرد. این اتفاق در افغانستان نیز رخ میدهد.
* بزرگترین بازار قاچاق بنزین در مرزهای شرقی کشور از آن پاکستان است. هر لیتر بنزین در پاکستان در حدود 613 تومان فروخته میشود که بخشی از آن مربوط به مالیات بر سوخت است.
قاچاق سوخت به پاکستان در سه سال اخیر شدت بیشتری یافته است و اگرچه دولت پاکستان سالیانه بین 5 تا 6 میلیون روپیه از درآمد مالیات بر سوخت را به خاطر بنزین قاچاق از ایران از دست میدهد، فروشندگان بنزین قاچاق در پاکستان میگویند این کار به طور حتم با نظارت برخی از نیروهای امنیتی در پاکستان صورت میگیرد.
* شدت قاچاق سوخت و تاثیر آن به حدی است که شرکت توزیع کننده فرآوردههای نفتی در پاکستان با ارسال نامهای به وزارت نفت ایران از مقامات مسئول خواسته است تا با افزایش قیمت فرآوردههای نفتی در ایران به کاهش قاچاق سوخت که برای هر دو طرف ضررهای مالی فراوانی را به همراه دارد خاتمه دهد.
* تجربه ثابت کرده است، صرف اقدام نظامی و امنیتی نمیتواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند مخصوصا اینکه مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه که جزو مناطق توسعه نیافته به شمار میرود، مستعد انجام هرگونه قاچاق از جمله قاچاق سوخت است. بر اساس نمودار مشاهده شده میتوان جذابترین بازارهای قاچاق سوخت برای قاچاقچیان را حدس زد.
* در حال حاضر در کشور جمهوری آذربایجان بنزین به قیمت 604 تومان، ترکیه 1720 تومان ، ترکمنستان 65 تومان، عراق 288 تومان، کویت 294 تومان، پاکستان 613، امارات 415 و عربستان 110 تومان عرضه میشود که تفاوت عمده قیمت منجر به قاچاق آن در سالهای اخیر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها