بعد از کرونا که به‌عنوان یک ویروس تنفسی در دنیا شیوع پیدا کرد و شمار زیادی از افراد را مبتلا نمود و به کام مرگ کشاند، این‌بار نوعی از یک ویروس تنفسی دیگر در میان نوزادان شیوع یافته که بسیاری از کشورهای غربی را درگیر کرده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۷۶
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

این بیماری که به اختصار RSV شناخته می‌شود، «ویروس تنفسی سنسیشیال» است که به‌ویژه نوزادان و شیرخوارگان را به‌شدت مبتلا می‌کند. ۹۰درصد از کودکان تا دوسالگی حداقل یک‌بار به این ویروس مبتلا می‌شوند، از این رو می‌توان آن را یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی و ریوی در نوزادان دانست، اما از قرار معلوم آماری از تعداد مبتلایان این بیماری در کشور هنوز منتشر نشده است.

درست است که ویروس RSV بیش از همه نوزادان و شیرخوارگان را مبتلا می‌کند، اما ممکن است در هر سنی افراد را آلوده کرده و هر فرد بار‌ها به آن مبتلا شود. این ویروس در کودکان و بالغین سالم علائم خفیفی را، چون سرماخوردگی ایجاد می‌کند، اما معمولا در نوزادان زیر ۱۲ماه و سالمندان بالای ۶۵سال با علائم شدیدتری خود را نشان می‌دهد. در موارد شدیدتر، ویروس از طریق مجاری تنفسی فوقانی به ریه‌ها منتقل شده و باعث بروز ذات‌الریه، التهاب کیسه‌های هوایی ریوی یا برونشیت و نیز التهاب راه‌های هوایی باریک در ریه‌ها می‌شود، اما در این میان، نوزادان به‌دلیل داشتن راه‌های هوایی باریک که در زمان التهاب به‌راحتی تنفس را دچار اختلال می‌کند و نیز به‌دلیل داشتن سیستم ایمنی نابالغ، در معرض نوع شدید این ویروس قرار دارند. درواقع این ویروس را می‌توان متهم شماره یک بستری شدن نوزادان در سال نخست پس از تولد دانست.

RSV و نشانه‌ها
علائم این بیماری ویروسی اغلب شباهت زیادی به سرماخوردگی معمولی دارد و خود را با آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه، عطسه، تب، کاهش اشتها و سردرد نشان می‌دهد، اما در موارد شدیدتر نوزادان با علائمی، چون خس‌خس سینه، تنفس سریع یا دشواری در تنفس، کبودی رنگ پوست به‌دلیل کمبود اکسیژن و سرفه‌های شدید روبه‌رو می‌شوند. ویروس RSV از طریق سرفه یا عطسه‌های شدید افراد مبتلا یا تماس با سطوح آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

آمار دقیقی نداریم
دکتر حسینعلی غفاری‌پور، فوق‌تخصص ریه کودکان و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره احتمال شیوع بیماری ویروسی RSV به جام‌جم می‌گوید: این بیماری ویروسی همواره شیوع بالایی در کشور داشته، اما در دو تا سه سال گذشته به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، سایر بیماری‌های ویروسی آمار پایینی داشتند، ولی به‌رغم این‌که هیچ آمار دقیقی از میزان مبتلایان به RSV در کشور وجود ندارد، شمار مبتلایان حکایت از آن دارد که آمار‌ها نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

با فاصله‌گذاری اجتماعی مبتلا نشوید
این فوق‌تخصص ریه کودکان درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از ابتلا به RSV انجام شود، عنوان می‌کند: بیماری RSV نیز مانند کرونا یک بیماری تنفسی است و محافظت تنفسی و شست‌وشوی دست‌ها مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به این ویروس می‌تواند باشد. البته برای RSV این‌گونه نیست که همگی از ماسک استفاده کنند، اما محافظت‌های تنفسی و شستن دست‌ها را باید مراعات کرد و افراد تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ خودداری کنند چراکه محیط‌های شلوغ به خودی خود احتمال ابتلا را بالا می‌برد. به‌طورکلی، رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند زنجیره انتقال را از بین ببرد. به گفته او، این بیماری در شیرخوارگان مشکلات جدی ایجاد کرده و باعث التهاب راه‌های هوایی می‌شود که از خفیف تا شدید متغیر است. شایع‌ترین سن ابتلا در شیرخوارگان زیر دو سال است و شدت آن در سنین زیر یک‌سال بیشتر است. در مواردی که نوزادان وزن پایین موقع تولد داشته یا سن زیر پنج‌ماهگی هنگام ابتلا، سطح پایین اجتماعی والدین سیگاری، بیماری‌های مزمن ریوی و... داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به RSV قرار می‌گیرند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها