معاون فنی و آماری سازمان سنجش تشریح کرد:

تغییرات آزمون سراسری سال 1402

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، در نشست نمایندگان تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری آزمون‌های سراسری استان‌ها، تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۸۹۰۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر احسان جمالی با تشریح تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ باید سه بخش قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تاکنون، آمار و اطلاعات آزمون سراسری ۱۴۰۱ و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید مدنظر قرار داد.

وی با اشاره به قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تاکنون، خاطرنشان کرد: در آبان ماه سال ۱۳۸۶ قانونی در مجلس شورای اسلامی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به تصویب رسید که طی آن، تأثیر سوابق تحصیلی، هر ساله تا حذف کامل کنکور تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه تا سال ۱۳۹۰ افزایش می‌یافت و این قانون در آزمون‌های سراسری سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفت، اما با توجه به عدم افزایش پوشش سوابق تحصیلی و تقاضای زیاد داوطلبان برای برخی از رشته ‌محل‌ها، حذف کنکور محقق نشد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور افزود: قانون مذکور در سال ۱۳۹۲ از سوی مجلس لغو و قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد و از آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ بر اساس این قانون اقدام و تأثیر سوابق تحصیلی در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به میزان ۲۵ درصد و به صورت قطعی انجام شد، همچنین در سال ۱۳۹۵ با رأی دیوان عدالت اداری، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر تأثیر قطعی سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون سراسری، ابطال شد.

دکتر جمالی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی است، اما بیشترین میزان رشد داوطلب در مقایسه با سایر گروه‌های آزمایشی در سال‌های اخیر در گروه آزمایشی علوم انسانی بوده است، گفت: بیشترین میزان پذیرش و درصد قبولی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در تمامی رشته محل‌های با آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصیلی به ترتیب مربوط به استان‌های یزد، مازندران، سمنان، اصفهان و قم بوده است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود که بر اساس ۱۱ درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام 6-3-3- خواهد بود و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، وی تأثیر قطعی سابقه تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، تعداد برگزاری و اعتبار آزمون اختصاصی، تغییر ضرایب آزمون اختصاصی، ضرایب سوابق تحصیلی برای نظام ۳-۳-۶ و نظامی سالی واحدی/ترمی واحدی، پذیرش دانشجو را، از مهم‌ترین تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر شمرد.

دکتر جمالی در پایان به افزایش دو رشته پزشکی و دندان‌پزشکی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۰ درصد معادل ۱۹۲۰ نفر به رشته پزشکی و ۱۵ درصد معادل ۲۹۰ نفر به رشته دندان‌پزشکی نسبت به ظرفیت‌های آزمون سراسری سال قبل در گروه آزمایشی علوم تجربی اضافه می‌شود؛ یعنی ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشتۀ پزشکی برابر ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر و رشته دندانپزشکی ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها