گفتگو با کوروش باقری، مدیر تیم‌های ملی:

مسأله مهم وزنه‌برداری زنان، پُرکردن فاصله‌هاست

در روزگار بی‌درنگی که آسان‌ترین انتخاب آدم‌ها، زندگی از سر بی‌حوصلگی است، هنوز هم انتخاب برخی‌ها، صبوری و ساختن است.
کد خبر: ۱۳۸۲۲۱۱
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش
و کوروش باقری در وزنه‌برداری بدون مقدمه و مؤخره، یکی از همین‌هاست؛ از روز‌های جوانی و قهرمانی جهان روی صحنه، تا پشت صحنه پرافتخارترین تیم‌ملی مردان تاریخ ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن در کسوت سرمربی قهرمان، اگر بخواهیم سراسر زندگی حرفه‌ای او را خلاصه کنیم، می‌رسیم به صبوری و شوق پرورش نسل؛ و حالا در همین بازگشت سه ماهه به وزنه‌برداری و مدیریت تیم‌های ملی، او باز هم گوشه چشمی به ساختن دارد، وقتی که می‌گوید: مسأله مهم وزنه‌برداری زنان پُر کردن فاصله‌هاست و من این دختر‌ها را باور می‌کنم. کوروش باقری، مدیر تیم‌های ملی و مشاور تیم زنان، در گفتگو با جام‌جم، از شرایط بانوان وزنه‌بردار اعزامی کشورمان به رقابت‌های قهرمانی آسیایی بحرین توضیحاتی داده است.

بالاخره بعد از رکوردگیری و اردو، تیم‌ملی زنان از ۱۲وزنه‌بردار مدعو، در نهایت به این ترکیب هفت نفره اعزامی رسید.

بله، بعد از قونیه، یک اردوی ۱۲نفره در قزوین داشتیم. با توجه به رکورد‌ها نهایتا به این ترکیب ۷نفره برای اردوی متصل به اعزام رسیدیم. البته ورزشکاران حذف شده هم از پتانسیل خوبی برخوردارند که با تلاش و تمرین در ادامه کار دوباره فرصت ثبت رکورد و پیوستن به تیم را خواهند داشت، اما برای مسابقات بحرین شرایط افراد حاضر نسبت به بقیه بهتر بود. شاید گاهی با وزنه‌های ضعیف هم تیم بتواند فلان عنوان را کسب کند، اما من معتقدم باید کیفیت رکورد‌ها در اولویت قرار بگیرد.

با این اوصاف، تیم‌ملی زنان را چقدر آماده حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌بینید؟

همان‌طور که می‌دانید، ما به عنوان کادر فنی و فدراسیون جدید، حدود چند ماه است که کار با این تیم را شروع کرده‌ایم. با وجود این‌که بعد از بازی‌های همبستگی فرصت زیادی برای استراحت نداشتیم، اوضاع خوب بوده. نسبت به چند ماه گذشته، در بعضی اوزان افزایش رکورد هم داریم.

ظاهرا در دسته‌های وزنی هم تغییراتی دادید.

بله با توجه به برخی فاکتور‌های فنی در سه وزن تغییراتی لازم داشتیم؛ پوپک بسامی از دسته ۵۵ به ۵۹ کیلوگرم، فروغ یونسی از ۶۴ به ۷۱ و فاطمه کشاورز هم از ۵۹ به ۶۴ کیلو آمدند.

آیا مصدومیت پیشین الهام حسینی و مورد اخیر فاطمه یوسفی، در عملکرد این دو ورزشکار تأثیر جدی دارد؟

در مورد عملکرد نمی‌توان حکم قطعی داد. مصدومیت‌ها، گاهی در لحظه رخ می‌دهند و همه معادلات را به می‌ریزند و گاهی هم یک ورزشکار با وجود مصدومیت، نتیجه غیرقابل پیش‌بینی و مطلوبی می‌گیرد. به هر حال آسیب‌دیدگی بخشی از ورزش است. به غیر از موردی که برای فاطمه یوسفی اخیرا پیش آمد و با گذشت زمان رو به بهبودی ا ست، خوشبختانه در مجموع مشکل جدی نداریم و شرایط تیم طبیعی است.

سال گذشته، تیم‌ملی با ۵ وزنه‌بردار زن و بدون مدال به کار خود در تاشکند پایان داد. حالا شما رکورد‌ها را چقدر به کسب مدال در قهرمانی آسیا نزدیک می‌بینید؟

حقیقتا از نتایج مسابقات و رکورد‌های سال گذشته دختر‌ها بی‌خبرم. اشاره به آمار‌ها معمولا کار رسانه‌هاست و ایرادی هم ندارد. اما مسیری که من دنبال می‌کنم از ۳ ماه پیش شروع شده. به نظرم مسأله مهم، پُر کردن فاصله‌هاست. وزنه‌برداری ورزشی رکوردی است و ما با آسیا و جهان فاصله داشته‌ایم. قطعا در عرض چند ماه نمی‌توان معجزه کرد، ولی همه ما، پیوسته در تلاشیم هر روز نزدیک‌تر شویم. خیلی هم تغییر کرده‌ایم و این تغییر مثبت در تیم مشهود است و خوشبختانه همین موضوع بر روحیه دختر‌ها تأثیر مستقیم داشت.

به نظر شما، مهم‌ترین مسأله در توجه به وزنه‌برداری زنان چیست؟

تناسب انتظارات ما و قدمت وزنه‌برداری زنان. به هر حال باید توقع از آن‌ها با مدت زمانی که کار را شروع کرده و امکاناتی که در اختیار داشته‌اند، متناسب باشد. فدراسیون حمایت خوبی را شروع کرده، آقای سجاد انوشیروانی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان همکاری و حمایت خوبی در این حوزه دارند. با تلاش و انگیزه‌ای که از زنان می‌بینم، آینده روشن آن‌ها را باور دارم.

تیم‌ملی وزنه‌برداری زنان از شنبه ۱۶ مهر

با این نفرات در رقابت‌های قهرمانی آسیا در منامه به روی تخته می‌رود:
۵۹ کیلوگرم: پوپک بسامی
۶۴ کیلوگرم: فاطمه کشاورز
۷۱ کیلوگرم: فروغ یونسی و الهه رزاقی
۷۶ کیلوگرم: ابریشم ارجمندخواه
۸۱ کیلوگرم: الهام حسینی
۸۷+ کیلوگرم: فاطمه یوسفی

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها