اگر نام‌تان به فهرست زوار اربعینی کربلا راه یافته و مهر تایید سیدالشهدا روی آن نشسته است و گذرنامه در دست، فقط دو به شک مانده‌اید که کدام مرز زمینی را برای خروج از ایران انتخاب کنید و البته اگر ساکن در نیمه شمالی و مرکزی کشورمان هستید، بهترین گزینه و توصیه می‌تواند مرز خسروی باشد.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۷۳
نویسنده فاطمه مرادزاده - ایران

مرزی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه که اولا یکی از نزدیک‌ترین مسیرها تا کربلای معلاست و دوما به‌دلیل وجود حدود 60 گیت، تردد در آن به‌سادگی صورت می‌گیرد و در نهایت این‌که در صورت وجود ازدحام در مرز به‌ویژه هنگام بازگشت، با زیرساخت‌های رفاهی و اقامتی بسیار زیاد از جمله ده‌ها هتل و مسافرخانه در شهر مرزی قصرشیرین و اقامتگاه‌های تجهیز شده به سیستم سرمایشی و ... در پایانه مرزی، می‌تواند بهترین امکان اسکان و اقامت موقت را برایتان فراهم کند.

اگر نگاهی به نقشه زیبای ایران بیندازید و رد نگاهتان را تا غربی‌ترین نقطه آن بکشانید به استان زیبا و تاریخی کرمانشاه می‌رسید و در انتها به یک نوار عمودی که خاکش پاک است و گلگون و نامش قصرشیرین.

قصرشیرین، باقدمت‌ترین شهر کرمانشاه است که پیشینه آن به دوران پادشاهی خسروپرویز می‌رسد و نامش هم برگرفته از نام شیرین، همسر خسرو پرویز، پادشاه ساسانیان است.

قصرشیرین نه‌تنها شهری باستانی است که به‌دلیل عبور رود الوند از دل آن و همچنین وجود نخلستان‌های بلند بالا و باغات مرکبات و مزارع کشاورزی، از زیبایی و آبادی بسیاری در میان شهرهای غربی کشورمان برخوردار است؛ شهری که البته نامش با جنگ هشت ساله ایران و عراق هم گره خورده و اولین بخش کشورمان بود که در سال 1359 به اشغال نیروهای بعثی درآمد و ویران شد. قصرشیرین در20فروردین 1360 آزاد و پس از پایان جنگ در سال 1367 و با بازگشت ساکنانش از نو ساخته و دوباره آباد شد.

ویژگی دیگر این شهر، داشتن مرزی طولانی به درازای 186کیلومتر با عراق است؛ مرزی که از ناحیه شمال با گذرگاه رسمی پرویز خان به اقلیم کردستان عراق می‌رسد و از غرب با گذرگاه رسمی خسروی به خاک مرکزی کشور عراق.

مرز خسروی اما این روزها حال و هوای دلچسبی دارد سرشار از دود اسپند و چشمان پر اشک و لب‌های پر از لبخند است پر از شور و غوغاست، غوغای عاشقانی که برای رسیدن به عشق و مولای خود، این گذرگاه را برای رسیدن به خاک کشور همسایه انتخاب کرده‌اند.

اصلا از این نام و از این مرز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ چه این‌که قصه‌ها و حکایت‌ها در سینه دارد و سوای دیگر مرزهاست؛ مرزی که در پیشینه تاریخی‌اش، بخشی از راه ابریشم بوده و به بغداد کهن، سوریه، بندر حلب و ساحل مدیترانه می‌رسیده است؛ مرزی که تاریخ معاصرش هم کتابی است حجیم و پرحادثه از روزی که نیروی‌های ارتش عراق با آتش و دود و توپ و تانک از آن گذشتند و وارد ایران اسلامی شدند تا روزی که آتش جنگ خوابید و آزادگان سرافراز کشورمان از همان مرز وارد خاک پاک ایران شدند.

مرز پرحادثه و تاریخی خسروی این روزها هم آبستن اتفاقی دیگر است؛ این‌بار اما میمون و مبارک، نه سخن از غریو ماشین‌های جنگی است و نه ماشین‌های حمل کالا و اتوبوس آزادگان در غربت مانده. این روزها سخن از رفتن است، عاشقانه رفتن، آرام و مشتاق و با سلام و صلوات.

این روزها انگار مرز خسروی مادرانه آغوش بازکرده تا مردم سرزمینش را ابتدا زیر بال و پر بگیرد، در اقامتگاه‌هایش خستگی راه از تن‌شان بزداید و پس از دمی استراحت و آسودگی از سوی دیگر آنها را راهی سرزمینی کند که عشق و مهر و نور از آسمانش می‌بارد؛ راهی سرزمین کربلای معلی.

امتیازات پرشمار مرز خسروی

جذابیت‌های تاریخی و طبیعی، تنها امتیازات مرز خسروی برای تردد و سفر زیارتی اربعین نیست و کوتاهی مسافت تا رسیدن به مقصد عشق، نسبت به سایر مرزها یکی دیگر از امتیازات این گذرگاه در برهه زیارتی کنونی است. ساخت اقامتگاه‌های بسیار در قالب هتل و مهمانسرا با ظرفیت اسکان 20هزار زائر هم از دیگر امتیازات آن است که خیال زائران را راحت می‌کند تا در صورت توقف طولانی مدت در مرز، سرگردان نباشند و امکان استراحت برایشان فراهم باشد. علاوه بر اینها پایانه خسروی یکی از بهترین و مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه است که با امکانات سرمایشی، گیت‌های پرتعداد و سایر امکانات رفاهی آماده خدمت به زائران اربعین از سراسر کشور است. ضمن این‌که در همسایگی این پایانه، پارکینگی به مساحت 100هکتار برای 50هزار خودرو آماده سازی شده است.

البته نزدیک‌ترین گذرگاه مرزی ایران تا شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی، مرز مهران در استان ایلام در همسایگی کرمانشاه است اما اولا این تفاوت فاصله چندان زیادی نیست، طوری که از مرز مهران تا نجف و کربلا به ترتیب 303 و 279 کیلومتر و از مرز خسروی تا نجف و کربلا به ترتیب 380 و 300 کیلومتر است. در ثانی مرز خسروی که در 15کیلومتری قصرشیرین است، ترافیک سنگین جاده‌ای و ازدحام چند میلیونی مرز مهران را ندارد و هم رسیدن به آن و هم عبور از آن به‌راحتی و با صرف وقت و انرژی کمتری امکان پذیر است.

همه آنچه درخصوص امتیازات مرز خسروی برایتان نوشتیم، مهر تایید داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی پایش نشسته‌است که می‌گوید: زیرساخت‌های خوبی در مرز خسروی فراهم آمده، به نحوی که از نظر زیرساختی و امکانات، آماده‌ترین، بهترین و بزرگ‌ترین پایانه مرزی است و امیدواریم آوازه این امتیازات و امکانات به گوش زوار حسینی هم برسد و این مرز را برای تردد خود انتخاب کنند.

مرز خسروی چند سال است که به دلیل بسته شدن از سمت طرف عراقی، در حسرت عبور زوار اربعینی به سر می‌برد، همین باعث شده طی سال‌های گذشته مسئولان کرمانشاه از وقفه و فرصت پیش آمده استفاده کرده و به تکمیل کردن امکانات و تجهیزات و زیرساخت‌های مرز بپردازند.

آن طور که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور می‌گوید هم اکنون 80درصد برنامه‌های سازمان راهداری برای اربعین در این مرز به ثمر نشسته و 20درصد اقدامات باقی مانده هم طی چند روز آینده به سرانجام می‌رسد.

اقدامات 80درصدی که امانی به آنها اشاره می‌کند، شامل نصب سایبان در مرز، تقویت سیستم‌های سرمایشی، استقرار آبسردکن در محوطه پایانه و افزایش گیت‌ها به 58 گیت و ... است، ضمن این‌که استان کرمانشاه از نظر شاخص‌های مورد نظر ستاد ویژه اربعین و همچنین ایمنی جاده، رتبه نخست کشور را دارد.

بهترین و آماده‌ترین مرز

شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس هم معتقد است مرز خسروی بهترین و آماده‌ترین مرز برای تردد زائران اربعین حسینی است.

حیدری به جام‌جم می‌گوید: این مرز به لحاظ زیرساخت‌ها با نگاه کارشناسی و دقیق، بهترین و آماده‌ترین مرز برای تردد زائران اربعین حسینی بوده و ۲۳ هتل و زائرسرا و مهمانسرا در قصرشیرین برای استفاده زائران در آن آماده شده‌است. ضمن این‌که کوتاه‌ترین مرز و در دسترس‌ترین مرز به سوریه و مدیترانه، مرز رسمی خسروی است و باید این مرز بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت آن بهتر استفاده کرد.

محمد پورهاشمی، دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده و با فروکش کردن تنش‌های موجود در عراق، در حال حاضر آرامش و امنیت در مسیر تردد حاکم بوده و مسیر خسروی از بهترین و امن‌ترین مسیرها برای تردد زوار اربعین حسینی است.

پورهاشمی با بیان این‌که کرمانشاه برای میزبانی بیش از دو میلیون زائر اربعین آماده است، می‌افزاید: وجود خطوط ریلی راه‌آهن و فرودگاه‌ها در استان کرمانشاه شرایط مناسبی برای سفر به این استان فراهم کرده تا زائران بتوانند از مرز خسروی برای زیارت استفاده کنند.

مجهزترین مرز؛ مظلوم‌ترین مرز

برجستگی ویژگی‌ها و امتیازات مرز خسروی به چشم محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور هم آمده‌است. مخبر که چند روز پیش در مسیر بازدید از مرزهای پنجگانه زوار اربعینی، خود را با هیات همراه به شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی رسانده‌بود، گفت: تصور نمی‌کردم این حد از امکانات در این مرز فراهم شده‌باشد، درحالی که تاکنون اطلاع‌رسانی کافی در این خصوص انجام نشده، برای همین از رسانه‌ها می‌خواهم امکانات این مرز را بیشتر به مردم معرفی کنند.

بر اساس گزارشی که درخصوص تجهیز و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و امکانات به مخبر داده شد، در حال حاضر ۱۴ هزار متر مربع از ۱۲ هکتار پایانه مرزی خسروی مسقف است و دو سالن جدا با امکانات گرمایشی و سرمایشی و دیگر امکانات رفاهی برای رفت و برگشت زائران درنظر گرفته شده‌ است.

همچنین امکانات بهداشتی در داخل و خارج پایانه فراهم شده و ۵۸ گیت برای عبور زائران تدارک دیده شده که هر یک از این گیت‌ها مجهز به اتاق جداگانه با امکانات و تجهیزات لازم است.

همه اینها درحالی است که به گفته مسئولان پایانه مرزی خسروی، راه‌های منتهی به این پایانه به طور کامل آسفالت شده و سیستم ایمنی و خط‌کشی جاده‌ها و همچنین علائم راهنمایی و رانندگی، مبلمان جاده‌ای و خدمات رفاهی تکمیل شده و نصب سایبان و مه پاش در مرزها در دست اقدام است که تا چند روز آینده تکمیل خواهدشد و زائران می‌توانند از ساعت ۵ صبح تا ۵ عصر از این پایانه استفاده کنند.

شاید دانستن این نکته هم بد نباشد که اتباع خارجی ساکن در ایران هم برای تردد از مرز خسروی عبور می‌کنند و به این منظور باید در سامانه سماح مرز خسروی را به عنوان مرز مورد نظر خود انتخاب کنند.

اتوبوس‌ها به خط ردیف شده‌اند

برای رسیدن به مرز خسروی کافی است خود را ( از طریقی زمینی،ریلی یا هوایی) به استان کرمانشاه و شهر قصرشیرین برسانید.

در آنجا ده‌ها دستگاه اتوبوس به خدمت گرفته شده تا زائران را به مرز در 15 کیلومتری ( 15 دقیقه‌ای) شهر قصرشیرین برسانند. رئیس حمل‌ و نقل زوار اربعین حسینی در مرز خسروی به زائران اطمینان خاطر می‌دهد از یکشنبه، 13 شهریور و برابر دستورالعمل وزارت کشور، خودروهای عمومی ویژه حمل و نقل زائران اربعین حسینی در مرز مستقر می‌شوند.

محمدمهدی احمدی می‌افزاید به همین منظور 150 دستگاه اتوبوس اختصاص یافته و در مرز مستقر شده‌است.
یادتان باشد همین که به مرز رسیدید و نگاه تان با نگاه مرزبانان کشورمان گره خورد، خود را در آغوش پرمهر سیدالشهدا فرض کنید، چه این‌که مرزبانان خط مرزی خسروی از چهارشنبه گذشته، بازوبند خادمی امام‌حسین(ع) را بر بازو بسته‌اند و آماده خدمتگزاری به زوار سالار شهیدان شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها