تمام مرزها آماده پذیرایی از زائران اربعین هستند و پلیس، پیک آغاز سفرها را 10 شهریور اعلام کرده است

آخر هفته، آغاز راهپیمایی عظیم اربعین

اربعین در پیش و شور و شوق زائرانش برای سفر به کربلا و نجف در حال رسیدن به نقطه اوج است. تب و تاب در مرزها بالا رفته و از تاریخ ۲۸ خردادماه که روادید به کشور عراق لغو شد، خروجی‌های کشور با حجم گسترده‌ای از مسافر و زائر مواجه هستند.
کد خبر: ۱۳۷۸۱۸۹
نویسنده سید احمد هاشمی اشکا - ایران

مهران، خسروی، شلمچه و چذابه بیش از نقاط دیگر شلوغ شده‌اند و موکب‌ها با استقرار در نقاط مختلف و ارائه امکانات و خدمات لازم، خستگی را از تن عاشقان اباعبدا... الحسین(ع) می‌زدایند.

در مرز شلمچه برای استقبال از زائران اربعین حسینی ۴۸ دروازه عبور و مرور تعبیه شده و مرکز بهداشتی، درمانی شهید حاج‌قاسم سلیمانی نیز در این منطقه‌ افتتاح شد.

کرمانشاهی‌ها قصد دارند در خانه‌هایشان از زائران اربعین پذیرایی کنند و در همین راستا پویشی به نام «هر خانه، یک موکب» به راه انداخته‌اند و یزدی‌ها هم در تلاش برای تعیین تعرفه بلیت اتوبوس برای زائران اربعین و تدارک یک سفر اقتصادی با قیمت پایین برای آنها هستند.

کاروان پیاده 2000 نفری مردم بندر امام خمینی به‌عنوان بزرگترین کاروان پیاده‌ روی اربعین پس از دو سال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا امسال حرکت خود را باشکوه‌تر از همیشه به سمت کربلا آغاز کرده است.

آنها با طی مسافت ۱۵۰ کیلومتر، خود را به خرمشهر و سپس به مرز شلمچه رساندند و برای رسیدن به کربلا ۵۵۰ کیلومتر دیگر باید پیاده‌روی کنند.

همچنین کاروان مشایه شهرستان شوشتر نیز حرکت خود را به سوی کربلای معلی و مشارکت در پیاده‌روی اربعین حسینی آغاز کرده‌اند.

عزاداران حسینی در این کاروان با در دست داشتن بیرق‌های عزا و ندای لبیک یا‌حسین‌(ع) در ابتدا به سمت امامزاده عبدا...‌(ع) شوشتر و سپس به سوی کربلای معلی و حرم نورانی حضرت سیدالشهدا‌(ع) حرکت می‌کنند و به خیل عاشقان حسینی در مراسم اربعین حسینی می‌پیوندند.

عبور و مرور 10هزار نفر از مهران

آنچه سامانه سماح نشان می‌دهد بیش از دو میلیون نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و این آمار نسبت به سال ۹۸ افزایش حدود 30 درصدی را نشان می‌دهد.

در آن سال ۶۰ درصد از زائران، مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده بودند و حالا این رقم نزدیک به 70 درصد رسیده است و به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام هم‌اکنون روزانه بیش از‌۱۰ هزار نفر فقط از مرز مهران تردد دارند؛ ضمن این‌که برای کاهش فاصله صدور گذرنامه و برای تحمیل هزینه کمتر به زائران، طی توافق با طرف عراقی، قرار شده برگ گذر ویژه اربعین صادر شود.

سید‌زاهدین چشمه‌خاور به جام‌جم می‌گوید: «در سال‌های گذشته بحث لغو روادید فقط در ایام اربعین بود اما هم‌اکنون از قبل اربعین این اتفاق افتاد و استان پذیرای زائران حسینی است. اتفاق دیگر این‌که در سنوات قبل به‌دلیل کرونا تعدادی از مالکان اتوبوس در استان به‌دلیل این‌که مسافرت وجود نداشته، اتوبوس خود را فروخته و الان حدود ۱۰ دستگاه از ناوگان اتوبوسی استان کاهش پیدا کرده است. بنابراین امیدواریم با استفاده از تبصره ۱۸‌، بخشی از کمبود ناوگان اتوبوسی استان جبران شود.»

وی گریزی به کمبود بلیت اتوبوس در استان زده و با بیان این‌که هیچ دلیلی ندارد مردم از اتوبوس و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برخوردار نباشند، تصریح می‌کند: «شرکت‌های حمل‌و‌نقل اتوبوس که در داخل ایلام هستند، به هیچ عنوان حق رفتن به مهران را ندارند و باید در مرکز استان به مردم خدمات‌رسانی کنند.‌»

سفر اتباع خارجی از 10 استان

حضور اتباع خارجی در ایران و علاقه‌مندی آنها برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین همیشه مدنظر بوده است؛ اتفاقی که در قم رخ داده و بر‌اساس آن برنامه‌ریزی لازم برای اعزام رایگان یک هزار زائر اولی مهاجران افغانستانی به کربلای معلی صورت گرفته است.

به گفته مسئول زیست‌بوم اتباع اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، یکی از خیرین افغانستانی مقیم ایران با همکاری امور مهاجرین و اتباع وزارت کشور هزینه اعزام مهاجران زائر‌اولی به پیاده‌روی اربعین حسینی را پرداخت کرده است.

حجت‌الاسلام داود سبحانی‌فر با اشاره به استقبال گسترده مهاجران افغانستانی از این طرح، ادامه می‌دهد: «ثبت‌نام از مهاجران افغانستانی که تاکنون سفری به عتبات‌عالیات نداشته‌اند انجام شده و اسامی این افراد برای صدور مجوز لازم به وزارت کشور ارسال شده است. این هزار نفر از حدود ۱۰ استان کشور ثبت‌نام کرده‌اند که در دو نوبت با اتوبوس به سمت عراق حرکت خواهند کرد.»

جمعه شروع حرکت‌های عظیم

آنچه مشخص و در صحبت‌های مسئولان نیز مشهود است، پیک سفرهای اربعین از اواخر این هفته آغاز خواهد شد.

موضوعی که رئیس پلیس راهور کشور هم به آن اشاره کرده و با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود شروع سفرهای اربعین از اواخر هفته جاری باشد، می‌گوید: «با توجه به پیک سفرها در شهریور ماه، مدیریت حمل‌و‌نقل و تأمین اتوبوس برای انتقال مسافران در نقاط مختلف کشور مهم است.»

سردار سید‌کمال هادیان‌فر ادامه می‌دهد: «باید تلاش کرد با تمرکز دستگاه‌های خدمات رسان و امدادرسان در سطح جاده‌های استان ایلام به‌ویژه مسیر تردد زوار، ضمن مدیریت ترددها و کاهش میزان تصادفات، از فوت مصدومان و آسیب‌دیدگان حوادث جاده‌ای جلوگیری کرد.»

به گفته این مسئول، پلیس راهور با 8000 نفر نیروی خود در عملیات اربعین در مرزهای کشور حضور خواهد داشت.

سردار هادیان‌فر با اشاره به اقدامات انجام شده در مسیرهای منتهی به مرز مهران می‌گوید: «هرساله شاهد حضور بیش از ۷۰‌درصد از زوار در مرز مهران هستیم. امسال با توجه به ثبت‌نام زائران در سامانه سماح تاکنون بیش از ۶۵‌درصد از زوار این مرز را برای خروج خود در اربعین انتخاب کرده‌اند.»

رئیس پلیس راهور کشور تاکید می‌کند که عملیات اربعین از ۶ شهریور ماه رسما آغاز شده و ما در مرزهای کشور به رانندگان در جاده‌ها خدمات رسانی می‌کنیم. با توجه به تحلیل‌های انجام شده بیش از ۶۵‌درصد از زائران با وسیله نقلیه شخصی خود به شهرهای مرزی سفر می‌کنند.

زائران برگ گذر موقت بگیرند

اتفاق خوبی که می‌تواند خیال جمعی از زائران را راحت کند این است که برای کاهش فاصله صدور گذرنامه و این‌که هزینه کمتری به زائران تحمیل شود، طی توافق با طرف عراقی، قرار شده برگ گذر ویژه اربعین صادر شود.

این برگ گذر موقت فقط برای یک‌بار است اما فرآیند صدور آن متفاوت است؛ یعنی شهروندان باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده یا درخواست صدور گذرنامه بدهند و هزینه آن را بپردازند یا این‌که درخواست صدور «برگ گذر موقت» می‌کنند که تنها هزینه آن هزینه پست است.

در همین رابطه سرهنگ علیرضا نصیری رضی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به فرآیند صدور «برگ گذر موقت» ویژه اربعین می‌گوید: «کسانی که تاریخ گذرنامه‌شان منقضی شده یا تاریخ اعتبار آن کمتر از یک ماه است، می‌توانند به اداره گذرنامه مراکز استان یا شهرستان‌هایی که این اداره در آن فعال است، مراجعه کرده و همکاران ما مهر تمدید شش ماهه بر گذرنامه‌شان می‌زنند تا بتوانند یک‌بار خروج آن هم به مقصد عراق داشته باشند که البته این تمدید هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.»

به گفته این مسئول، فرآیند صدور ۲۴ ساعت طول می‌کشد اما تا زمانی که از طریق پست به دست درخواست‌کننده برسد، بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

استقرار ۴۸ دروازه در شلمچه

گذرگاه مرزی شلمچه که به استان بصره ختم می‌شود، یکی از مرزهای رسمی کشور و به عبارتی از مجهزترین گذرگاه‌ها برای تردد زائران و سفر به عراق به شمار می‌آید.

حالا شلمچه در آمادگی کامل برای استقبال از زائران اربعین حسینی به‌سر می‌برد و ۴۸ دروازه عبور و مرور به سمت کشور عراق در آن تعبیه شده است.

همزمان با هفته دولت نیز با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور، مرکز بهداشتی، درمانی شهید حاج‌قاسم سلیمانی در این منطقه افتتاح شد.

این مرکز با ۲۴ تخت بستری و موقت دارای اتاق پزشک، بخش بستری زنان و مردان، اتاق عمل، رادیولوژی، آزمایشگاه، اتاق احیا (CPR)، داروخانه، واحد بهداشت (نمونه‌گیری)، واحد مامایی و تریاژ است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، این مرکز از دوازدهم شهریور ماه با استقرار کادر بهداشت و درمان به زائران اربعین حسینی خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز از استقرار ۴۹ دستگاه آمبولانس، هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار فروند بالگرد اورژانس و دو فروند هواپیمای بیماربر در مرز شلمچه در آستانه اربعین حسینی خبر داد.

ضمن این‌که روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده برای رفاه حال زائران از ۱۵ تا ۳۰ شهریور قطارهای تهران ــ خرمشهر، تهران ــ اهواز و تهران ــ کرمانشاه دو برابر خواهد شد.

در ایام اربعین نیز شرکت راه‌آهن به‌طور ۲۴ ساعته، زائران را از خرمشهر تا مرز شلمچه رایگان جابه‌جا خواهد کرد و قطارهای اهواز تا خرمشهر نیز ادامه سیر خواهند داد.

در همین راستا مدیر مخابرات منطقه خوزستان با بیان این‌که به منظور خدمت‌رسانی و تسهیل در ارتباطات زائران حرم ابا‌عبدا... الحسین (ع) ۱۰ دستگاه تلفن همگانی رایگان در پایانه مرزی شلمچه و ۱۰ دستگاه دیگر در پایانه مرزی چذابه نصب و راه‌اندازی شده به جام‌جم می‌گوید: «ارتباطات سیار در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به منظور افزایش کیفیت شبکه ارتباطی همراه بهینه‌سازی می‌شود.»

هر خانه يک موکب در کرمانشاه

کرمانشاه از دیرباز محل تردد زائران اربعین از مرز خسروی بوده و حالا زیرساخت‌های لازم برای تردد و اسکان زائران در اين نقطه فراهم و مرز روي عاشقان سيدالشهدا باز است.

به همين دلیل کرمانشاهي ها قصد دارند در خانه‌هايشان از زائران اربعين پذيرايي کنند و در همين راستا پويشي به نام «هر خانه، یک موکب» به راه انداخته‌اند.

حرکتي که به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی اين استان آن دسته از افرادی که توانایی پذیرایی از زائران را در منازل خود دارند، می‌توانند براي ثبت نام اقدام کنند.

حجت الاسلام یوسف احمدی مي گويد: هموطنان می‌توانند برای ثبت نام عدد یک را به شماره ۰۹۹۰۱۱۵۲۰۱۱ در پیام رسان واتس‌آپ ارسال کنند. ضمن اين‌که موکب‌های اربعین حسینی در مسیر تردد زائران در کرمانشاه جا نمایی شده‌اند و آماده خدمت رسانی به زائران اربعین هستند.

سفرهاي ارزان در دارالمومنين ايران

سامانه سماح که آمار خوبي به مسئولان داده به آنها کمک کرده تا بتوانند براي ارائه خدمات بهتر به زائران برنامه‌ريزي درستي داشته باشند.

با توجه به ثبت نام بيش از دو ميليون نفر از زائران در سامانه سماح، بيش از 68درصد آنها مرز مهران را براي تردد انتخاب کرده‌اند.

استاندار ایلام با بيان اينک‌ه مدیران مرتبط با اربعین بايد تا دو روز آینده در مرز مهران مستقر شوند، در بازديد از پروژه احداث سکوهای آب سردکن در حدفاصل پل زائر تا پایانه مرزی، از متوليان و مسئولان خواست تا هر چه سریع‌تر زمینه آب و برق سکوهای باقی مانده را نهایی کنند.

حسن بهرام با بيان اين‌که پارکینگ اتوبوس‌ها و محل استراحت رانندگان در پایانه برکت در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس احداث مي شود، به جام جم، مي‌گويد: این پروژه با اعتبار هشت میلیارد تومان از یک هفته گذشته شروع و تا اربعین آماده می‌شود.

محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام نيز با بيان اين‌که 70 درصد زائران از مهران رفت و آمد خواهند کرد، مي گويد: در بحث اربعین امسال با توجه به گرمای هوا شرایط متفاوتی با اربعین‌های گذشته داریم و برنامه ریزی‌ها نیز با سنوات گذشته متفاوت است ودر مذاکراتی که با طرف عراقی داشتیم بر این مسئله تأکید شده که زائران در طی ۱۵ تا ۲۰ روز به زیارت اربعین مشرف شوند.

در دارالمومنين ايران هم تلاش مي شود تا سفر ارزان زمینی برای زائران يزدي مهيا شود.

موضوعي که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای اين استان به آن اشاره کرده و مي گويد: در تلاش برای تعیین تعرفه بلیت اتوبوس برای زائران اربعین و تدارک یک سفر اقتصادي با قيمت پايين برای آنها هستیم.

محمد رستگاری با بيان اين‌که قیمت بلیت اتوبوس برای سفرهای اربعین مشخص می شود، ادامه مي‌دهد: در راستای استفاده حداکثری از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و برقراری یک سفر ایمن، مراکز معاینه فنی استان را به کار گرفته‌ایم، عنوان کرد: به‌زودی قیمت بلیت اتوبوس اربعین برای همشهریان یزدی اعلام و به منظور ایجاد عدالت، هیچ اتوبوسی به‌صورت قراردادی و دربستی نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها