وزیر نیرو در پاسخ به «جام‌جم»:

برق را مدیریت کردیم، نه سهمیه‌بندی

سال گذشته وقتی قرار بود علی‌اکبر محرابیان وارد ساختمان وزارت نیرو شود، ناترازی برق حدود ۱۵هزار مگاوات بود و آب هم در وضعیت مناسبی قرار نداشت. حتما خاموشی‌ها را به یاد می‌آورید، خاموشی‌هایی که باعث شده بود وزارت نیرو جدول خاموشی منتشر کند؛ اما در یک‌سال گذشته بخش خانگی خاموشی نداشته و این موضوع را می‌توان مهم‌ترین دستاورد وزارت نیرو دانست.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۶۷
هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند قطعی برق صنایع اقدام مناسبی نیست و از نظر اقتصادی اگر برق کم است باید چرخ کارخانه‌ها بچرخد و بخش خانگی سهمیه‌بندی شود؛ اما علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما در حاشیه نشست خبری دیروز خود داشت، اعلام کرد ما برق را مدیریت کردیم و شیفت‌بندی کارخانه‌ها تغییر کرده تا مشکلی در زمینه تولید ایجاد نشود.

وزیر نیرو با بیان این‌که تابستان امسال رکورد ۶۹.۲۷۸مگاوات مصرف برق را داشتیم تصریح کرد: رکورد ثبت شده نسبت به میزان تقاضای سال گذشته ۲۲۰۰ مگاوات رشد داشته و این در کنار ناترازی که در تولید برق داشتیم، مشکلات را بیشتر می‌کرد.

وی افزود: سال گذشته حداقل ۱۹هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم؛ در حالی که سالانه ۴.۵درصد هم رشد تقاضا داریم که البته امسال این رقم بیشتر بود و پیش‌بینی می‌شد، ناترازی به ۲۰هزار مگاوات برسد، یعنی مشکلات بیشتر شود، در سایه این ناترازی شاهد خاموشی و مشکلات فراوان برای زندگی روزمره مردم بودیم. به گفته محرابیان، سال گذشته شاهد خاموشی‌های وسیعی بودیم که مشکلات زیادی را برای زندگی مردم به وجود آورد، امروزه وابستگی زندگی همه افراد به برق بسیار فراوان شده و همین امروز متوسط دمای کشور ۳۸درجه سانتی‌گراد است که سال گذشته حدود یک و نیم درجه دمای کمتر بود.

وی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که امسال متوسط دمای کشور ۳۸درجه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱درجه افزایش یافته است، توضیح داد: با هر یک درجه افزایش دما ۱۵۰۰مگاوات مصرف افزایش می‌یابد. در برخی نقاط حتی ۴ تا ۵ درجه رشد درجه حرارت داشتیم، برخی شهر‌ها رکورد شکسته شد و دمای ۵۴درجه به ثبت رسید.

وزیر نیرو با بیان این‌که امسال به‌رغم صرفه‌جویی مردم رشد ۸۵.۴درصدی را شاهد بودیم، گفت: از سال گذشته تا امروز حدود یک میلیون مشترک برق اضافه شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت همزمان که مشغول تامین برق بودیم در ۲۱استان هم درگیر سیل شد که در این شرایط یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر برق است. در سیل فیروزکوه برق روستا‌ها در کمتر از ۱۰ساعت وصل شد، اما امکان توزیع آن وجود نداشت به این دلیل که خطوط انتقال آسیب‌دیده بود و وصل شدن برق زمانی که سیل اتفاق افتاده بود، باعث فاجعه می‌شد.

پاداش ۲۵۰میلیارد تومانی به مشترکان خانگی

وزیر نیرو گفت: در بخش خانگی حدود ۴۰درصد مصرف‌کنندگان نسبت به سال قبل صرفه‌جویی کردند و حدود ۱۱میلیون مشترک تا تیرماه به طور متوسط ۲۵۰میلیارد تومان پاداش دریافت کردند. محرابیان با اشاره به اهدای پاداش خوش مصرفی به مشترکان خانگی تصریح کرد: به مردم قول داده بودم، کسانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، در ازای صرفه‌جویی مشمول پاداش شوند؛ در این راستا برای مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی پنج برابر پاداش لحاظ شد. وی افزود: در این میان، برخی مشترکان مشمول پاداش، برخی مشمول قبوض رایگان و برخی نیز بستانکار شدند.

کنتور آب در حد نیاز تأمین نشده است

محرابیان درباره علت شکست طرح‌های صرفه‌جویی آب تصریح کرد: وضعیت آب در کشور به میزان بارش‌ها، شرایط اقلیمی، توانمندی و فناوری‌های در اختیار و از همه مهم‌تر همکاری سایر دستگاه‌هایی که خارج از توان وزارت نیرو هستند، بستگی دارد. وی افزود: ایجاد تعادل‌بخشی و احیای منابع آب به همکاری و استفاده از ظرفیت مردم مرتبط است؛ یکی از دلایل شکست طرح‌های برقی و آبی کشور، استفاده نکردن از ظرفیت‌های مردمی است …؛ مردم باید محور موفقیت‌ها و طرح‌های آب و برق باشند. محرابیان ادامه داد: مطلب دیگر، مدیریت آب چاه‌هاست که در نصب کنتور عملکرد جزئی داریم. اصلا ابزار مدیریت مصرف آب در حد نیاز تأمین نشده که از دیگر علل شکست طرح‌های آبی است.

وزیر نیرو درباره ظرفیت بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس انرژی مهم‌ترین موضوع در اقتصاد انرژی است. در یک سال گذشته، تصمیمات خوبی در این حوزه اتخاذ شده و امیدواریم در نیمه دوم سال بخش قابل‌توجهی از برق از کنار بورس انرژی عرضه شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم درباره استفاده از آب‌های ژرف گفت: در این حوزه نباید افراط و تفریط کنیم باید نگاه ما مبتنی بر واقعیت و دانش و نوع مصارف باشد براین اساس یک شورای راهبری آب ژرف در وزارت نیرو ایجاد شده که همه بخش‌های علمی و عملیاتی در آن حضور دارند حتما مسائل زیست‌محیطی، اقلیمی و علمی و اقتصادی مورد توجه قرار خواهد گرفت و با علم و آگاهی، گام به گام توسعه انجام خواهد شد.
 
محرابیان تاکید کرد: تامین زیرساخت جزو تکالیف ماست و هر نوع خدمات لازم را انجام خواهیم داد، برق را به طور نامحسوس تامین خواهیم کرد و فاضلاب با رعایت زیست‌محیطی و موضوع آب با توجه به منابع آب در دستور کار خواهد بود. ما برای تامین زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب چهارمیلیون مسکن وعده داده شده آمادگی لازم را داریم؛ اما در حوزه آب، شاخص ما این است که بارگذاری‌های اضافه به مردم فشار وارد نکند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها