چرا نظارت بر گوشی‌های چین در هند افزایش یافته است؟

جنگ هند و چین این بار بر سر گوشی‌های هوشمند

دولت هند در حال سرکوب شرکت‌هایی است که محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند این کشور را تولید می‌کنند. هندی‌ها عاشق گوشی‌های هوشمند چینی هستند اما در دو ماه گذشته، دهلی‌نو نظارت بر سه شرکت بزرگ چینی شیائومی، ویوو و اوپو را شدت داده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۵۴
نویسنده مسعود شایگان - خبرنگار فناوری

 

براساس داده‌های شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، این شرکت‌ها با هم بیش از 60 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند هند را در اختیار دارند. شیائومی، پرفروش‌ترین برند کشور، اولین شرکتی بود که با سختگیری رگولاتورها مواجه شد. در ماه می، آژانس اصلی تحقیقات مالی این کشور، شرکت تابعه هندی شیائومی را به انجام حواله‌های غیرقانونی و نقض قوانین ارز خارجی متهم کرد.

شیائومی هند در آن زمان گفت که تمام عملیات ما کاملا با قوانین و مقررات محلی مطابقت دارد. این هفته به درخواست‌های بیشتر برای اظهارنظر توسط رسانه‌ها پاسخ خاصی نداده است.
ویوو، یکی دیگر از برندهای بزرگ چینی، در فهرست بعدی نظارت و سختگیری اداره اجرایی هند قرار گرفته است. در اوایل ماه جاری، این آژانس این شرکت را به تقلب مالیاتی متهم کرد و گفت که در 48 مکان ویوو در کشور بازرسی و نظارت کرده و 60 میلیون دلار از حساب‌های بانکی آن شرکت را کشف و ضبط کرده است.
یکی از سخنگویان ویوو گفته بود که این شرکت در حال همکاری با مقامات است تا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد اما پس از این به درخواست رسانه‌ها برای جواب در مورد ادعاهای جدید پاسخ نداد. همین هفته گذشته، اوپو به جدیدترین تولیدکننده گوشی هوشمند چینی تبدیل شد که در هند هدف سختگیری و نظارت قرار گرفته است. این شرکت برندهای بسیار محبوب Realme و وان‌پلاس را در کشور هند می‌فروشد و اداره اطلاعات درآمد هند این شرکت را متهم به فرار از مالیات حدود 0.5میلیارد دلاری کرد. اوپو به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است. 
در همین حال، پکن حملات به شرکت‌های چینی را محکوم کرده و گفته است که هند به اعتبار خود در بین سرمایه‌گذاران خارجی آسیب می‌رساند. سفارت چین در هند اوایل ماه جاری ضمن بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات در «فعالیت‌های تجاری عادی» اختلال ایجاد می‌کند و «اعتماد و تمایل نهادهای بازار سایر کشورها، از جمله شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در هند» را تضعیف می‌کند.
 چرا هند در حال سرکوب گوشی‌های چینی است؟
شرکت‌های فناوری چینی در دو سال گذشته دوران سختی را در هند سپری کرده‌اند، به طوری که دهلی‌نو پس از تشدید تنش‌های مرزی بین پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، این نظارت و سختگیری را انجام داده است.
در سال 2020، هند بیش از 200 برنامه را ممنوع کرد که بسیاری از آنها چینی بودند، از جمله پلتفرم ویدئویی بسیار محبوب تیک‌تاک. تارون پاتاک، مدیر تحقیقاتی در کانترپوینت، خاطرنشان کرده است که فروشندگان چینی نیز مورد توجه رگولاتورهای هندی قرار گرفته‌اند، زیرا بسیار سریع رشد کرده‌اند. او گفت: هند به دنبال شفافیت بیشتر در مورد چگونگی انجام تجارت شرکت‌های چینی در اینجا است. ترازنامه آنها اکنون در حال بررسی است. وی افزود که دولت هند مقررات را برای سازندگان تلفن خارجی تشدید می‌کند، زیرا آنها متوجه شده‌اند که این شرکت‌ها بیشتر از آن‌که هند به آنها نیاز داشته باشد به هند نیاز دارند. گرچه سرکوب‌های نظارتی تجارت در هند را دشوار می‌کند، کارشناسان می‌گویند بعید است که دهلی‌نو تلفن‌های هوشمند چینی را کاملا ممنوع کند. پاتاک گفت: شرکت‌های چینی اینجا هستند تا بمانند.» براساس داده‌های کانترپوینت، غول کره‌جنوبی سامسونگ دومین برند پرفروش گوشی‌های هوشمند در این کشور و تنها شرکت غیرچینی در بین پنج فروشنده برتر هند است اما پاتاک گفت: این شرکت نمی‌تواند یک‌شبه سهم خود از بازار را از 20 درصد به 60درصد افزایش دهد. اپل نیز سال‌هاست که برنامه‌های بزرگی برای هند دارد اما تنها بخش کوچکی از بازار را تصاحب کرده زیرا محصولاتش برای بیشتر هندی‌ها گران‌قیمت است.
کائور، مدیر تحقیقاتی در شرکت جهانی داده(IDC) همچنین انتظار دارد که این شرکت‌ها تا زمانی که فصل جشنواره دیوالی - با انگیزه خرید - در ماه اکتبر در هند آغاز می‌شود، دوباره به بازار و فعالیت عادی بازگردند. او افزود که این نظارت‌ها و سختگیری‌ها برای مصرف‌کنندگان هندی چندان مهم نیستند.
کائور به یاد می‌آورد که پس از درگیری‌های مرزی، درخواست‌ها برای تحریم شرکت‌های چینی از جمله سازندگان تلفن، هند را فرا گرفته بود اماگوشی‌های چینی اینجا هستند تا بمانند. وی افزود، با وجود این اعتراضات، در تعداد محموله‌های این شرکت‌ها تغییری ایجاد نشد و آنها همچنان بر بازار تسلط داشتند. علاقه هند به گوشی‌های هوشمند چینی فراتر از هر گونه تنش سیاسی است، عمدتا به این دلیل که در بازار بسیار حساس به قیمت، مقرون به‌صرفه هستند و ارزش خوبی دارند. در حالی که تولیدکنندگان هندی در چند سال گذشته گوشی‌های هوشمند مقرون ‌به‌صرفه‌ای را ارائه کرده‌اند - از جمله گوشی‌هایی که توسط موکش آمبانی، رئیس میلیاردر شرکت بزرگ هندی Reliance، با مشارکت گوگل ساخته شده است - این گوشی‌ها نتوانستند علاقه زیادی در بین مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. کائور می‌گوید: اگر ویژگی‌ها را مقایسه کنید، گوشی‌های هوشمند چینی خدمات زیادی ارائه می‌دهند و فقط کمی بیشتر هزینه دارند. باوجود چالش‌های قانونی جدید، چین نمی‌تواند بازار هند را رها کند. به گفته پاتاک کانترپوینت، این کشور آسیای جنوبی با بیش از 1.3میلیارد نفر جمعیت، دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند پس از چین است. هند برای همه بخش‌های صنعت شرکت‌های دنیا بسیار مهم است، چه آمریکایی و چه چینی. او افزود: این بازار همچنین بزرگ‌ترین بازار نوظهور جهان است زیرا تقریبا نیمی از کشور هنوز به تلفن‌های هوشمند متصل نیست. کاهش سرعت  صنعت در چین که مرتبط با کووید است و فعالیت مصرف‌کنندگان را تحت‌تأثیر قرار داده است، هند را برای شرکت‌های آن‌سوی مرز جذاب‌تر می‌کند.

منیع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها