غلامحسین ابراهیمی دینانی در نخستین نشست حسینیه حکمت که به مناسبت دهه محرم برگزار شد سخنرانی کردند. ایشان در این سخنرانی به طرح مبانی معرفتی عاشور پرداختند.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۰۲

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در نخستین نشست از سلسله‌نشست‌­های «حسینیه حکمت» که به­ صورت مجازی و به مناسبت دهه محرم توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌­گردد،‌ استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی، با عنوان «عشق و عقل در مکتب عاشورا»، به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این جلسه، استاد دینانی، عشق و عقل را از جمله خصایصِ مختص به آدمی دانستند؛ به طوری که نه فرشتگان و نه حیوانات بهره‌­ای از آن ندارند. عشق، عالی­‌ترین درجه محبت است، و هر چند حیوانات هم از محبت برخوردارند، اما هرگز به مرتبه عشق دست نمی‌­یابند. ایشان همچنین افزودند که عشق از ویژگی‌­های خاص انسان است که سایر موجودات از آن بی‌­بهره‌­اند.

به باور دکتر دینانی، برخی عرفا و شعرا نوعی تنازع بین عشق و عقل دیده‌­اند که هرچند این­گونه هست ولی آن عقلی که در تنازعِ با عشق قرار می‌­گیرد، عقل دنیوی و کاسبکارانه است، ولی عقل واقعی و رحمانی در اتحاد با عشق است. چراکه هم عشق و هم عقل از جلوه‌­های نفسِ ناطقه آدمی‌­­اند، و نفس در عینِ حال که شامل نیروها و قوای مختلف درون انسان است، اما در کل، واحد و یگانه‌ ا­ست.

همچنین،‌ حق و باطل نیز در طول تاریخ، همواره در سراسرِ‌ عالم، مطرح بوده‌­اند؛ از داستان هابیل و قابیل گرفته تا منازعاتِ‌ میان انبیاء و کفار، اما اوجِ تنازع میان حق و باطل در صحرای کربلا به ظهور می‌­رسد. و حضرت امام حسین علیه‌­السلام، به عنوان یکی از اولیاءاللهِ راستین و انسانی کامل، در حالی که امتزاجِ عشق و عقل را به کمالِ آن می‌­رساند، در اوجِ عقلانیت، خالصانه و عاشقانه اصحاب،‌ یاران،‌ و حتی خانواده­ و فرزندانِ‌ خردسال‌شان را نیز فدا کردند.

به اعتقاد استاد دینانی، در این فداکاری شورمندانه سید و سالار شهیدان، منتهای حکمت را نیز شاهدیم؛ به این معنا حکیم کسی است که همواره در جستجوی حق و حقیقت است و صحرای کربلا نیز اوج حق‌­طلبی است. همچنین، واقعه عاشورا کمالِ زیبایی است، چراکه زیبایی معنوی همان عشق و حقیقت است.

در پایان، این فیلسوفِ بزرگ برای تمامی پیروانِ حسینی، در عینِ‌ شور و عاشقی، شعور و عاقلی، آرزو داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها