تازه‌ترین قیمت‌ های گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در بازار تهران اعلام شد.
کد خبر: ۱۳۷۰۰۲۵

 

قیمت گوشت در بازار. احتمال افزایش قیمت گوشت وجود دارد. تاثیر گرانی نرخ جو بر قیمت گوشت. رشد قیمت گوشت. قیمت گوشت کاهش یافت.

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس گزارش دریافتی از بازار تره‌بار تهران قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله در بازار تهران، امروز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام می‌شود.

قیمت گوشت در بازار | جدول قیمت گوشت

 

گرانی جو تاثیری بر قیمت گوشت دارد؟

قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۲۱ خرداد نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی چند؟


به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت گوشت قرمز در ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

رئیس شورای تامین دام با بیان اینکه افزایش نرخ جو و… ملاکی برای تعیین میزان افزایش قیمت گوشت نیست، گفت: گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است و در پی اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش نرخ همه کالاها با اندکی رشد روبه‌رو خواهد شد.

به‌تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن عنوان شده است که نرخ هر کیلوگرم جو از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده و باید نرخ هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز ۸ برابر شود.

«منصور پوریان» رئیس شورای تامین دام در مورد این ادعای مطرح شدن در این فیلم، اظهار کرد: برخی به دنبال افزایش نرخ گوشت قرمز هستند، درحالی که دامداری‌ها و دامپروری‌های ما متضرر این بازار است. با افزایش نرخ جو و سایر هزینه‌های تولید نرخ افزایش می‌باید، اما به‌طور حتم ما شاهد افزایش ۸ برابری نرخ گوشت قرمز نخواهیم بود و این موضوع صحیح نیست، زیرا اکنون نرخ دام زنده تغییری ندارد.

وی افزود: اکنون دامداران و دامپروران با مازاد جمعیت دامی روبه‌رو هستند. با توجه به خشکسالی ها، کم‌آبی و تنش آبی در برخی استان‌ها با کمبود علوفه مواجه شده‌اند؛ بنابراین ناچارند دام‌هایشان را زیر نرخ تمام‌شده به بازار عرضه کنند، البته در این وضعیت بازار برخی سودجو دام‌ها را با نرخ پایین از دامداران خریداری و بعد به بالاترین نرخ به بازار عرضه می‌کنند و دامدار سودی از تولید خود نمی‌برد.

رئیس شورای تامین دام گفت: در پی حذف ارز ترجیحی نرخ یک کیلوگرم جو که دامداران پیش از این کیلویی ۱۸۰۰ می‌خرید، اکنون باید با نرخ ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان از سامانه بازارگاه یا بازار آزاد تهیه کند و یا در کنار آن سایر هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است اما این موضوع ملاکی برای تعیین میزان افزایش نرخ نیست.

پوریان ادامه داد: نرخ گوشت قرمز شامل اندکی افزایش نرخ می‌شود که البته دامدار از آن منتفع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون دامداران و دامپروران با مشکل جدی نقدینگی روبه‌رو هستند، گفت: پیش از آزادسازی نظام یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود نهاده‌های موردنیاز صنعت دام و طیور را برای دو ماه تامین کند، اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای تامین دام اضافه کرد: درحال‌حاضر برای کمک به صنعت دامی کشور لازم است دولت با آزادسازی صادرات دام زنده موافقت کند تا دامدار بیش از این متضرر نشود، زیرا اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰ هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶ هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲ هزار تومان است.

پوریان تصریح کرد: دامدار و دامپرور از آنچه در بازار گوشت قرمز با وجود مازاد جمعیت دامی رخ می‌دهد، منتفع نمی‌شود و این سود به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.

وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست با تسریع در تسهیلات بانکی برای افزایش نقدینگی، آزادسازی صادرات دام زنده از تولیدکنندگان این صنعت حمایت کند تا بیش از این متضرر نشوند.

کاهش قیمت گوشت

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با اشاره به کاهش قیمت گوشت قرمز گفت: معمولا با گرم شدن هوا، قیمت گوشت ارزان می شود.

اصغر پورباطنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قیمت هر کیلو گوشت براساس کیفیت از ۱۵۵ تا ۱۷۰ هزار تومان متفاوت است.

وی افزود: کاهش قیمت به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک است. طبق سال‌های گذشته در این فصل با ارزان‌تر شدن قیمت گوشت، روبه‌رو هستیم.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تاکید کرد: آنچه قیمت گوشت را تعیین می‌کند عرضه و تقاضا است. درحال‌حاضر به دلیل عرضه بیشتر و البته تقاضای کمتر، قیمت گوشت نیز کاهش یافته است.

پورباطنی در رابطه با میزان استقبال مردم نسبت به خرید گوشت قرمز گفت: گرمای هوا و اولویت داشتن مواد غذایی دیگر نسبت به خرید گوشت در فصل گرما، باعث کاهش تقاضا نسبت به خرید گوشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه شرایط مالی مردم هم مزید بر علت بوده و استقبال از خرید را کاهش داده است.

احتمال افزایش ۸ برابری قیمت گوشت وجود دارد؟

در صورت افزایش قیمت خوراک دام و یا سایر هزینه‌های تولید، قیمت گوشت قرمز افزایش ۸ برابری نخواهد داشت، زیرا اکنون قیمت دام زنده تغییری ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر و در آن این‌طور عنوان شده است که قیمت هر کیلوگرم جو از ۱۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده و پیرو این افزایش باید قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز ۸ برابر شود.

به نظر می‌رسد عده‌ای با پخش چنین فیلم‌هایی بیشتر به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند، آن‌هم در شرایطی که دامداری‌ها و دامپروری‌ها با کاهش مصرف، از وضعیت فعلی بازار گوشت قرمز متضرر شده‌اند.

این در حالی است که در صورت افزایش قیمت خوراک دام و یا سایر هزینه‌های تولید، قیمت گوشت قرمز افزایش ۸ برابری نخواهد داشت، زیرا اکنون قیمت دام زنده تغییری ندارد.

با اصلاح ارز ترجیحی قیمت یک کیلوگرم جو که دامداران پیش از این کیلویی ۱۸۰۰ می‌خریدند، اکنون با قیمت ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان از سامانه بازارگاه یا بازار آزاد تهیه می‌کنند که در کنار افزایش سایر هزینه‌های تولید، ملاکی برای تعیین رشد ۸ برابری نیست.

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در همین خصوص اعلام کرده است: «تحلیل قیمتی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز با «جو»ی کیلویی ۱۲ هزار تومان و سویای ۱۷ هزار تومانی باید به طور میانگین ۱۱۰ هزار تومان باشد، اما این محصول با قیمت‌هایی بیش از این نرخ عرضه می‌شود.»

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کنندگان را بیش از قیمت واقعی عنوان کرده است، درحالی‌که به دلیل کاهش تقاضا هر کیلوگرم دام زنده سبک مرغوب با قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، بنابراین هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز به طور میانگین باید بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

درواقع تعیین قیمت گوشت قرمز بر مبنای تحلیل قیمتی و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ارتباطی به یک نهاده ندارد، بنابراین برخی افراد که اطلاع چندانی از نحوه قیمت‌گذاری و تنظیم بازار ندارند، بدون اطلاع اظهارنظر می‌کنند.

طبق آمارهای موجود با توجه به‌نژاد دام، سن و وضعیت آب‌وهوایی ضریب تبدیل برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز ۱۰ کیلوگرم نهاده دامی نیاز است و طرح مباحثی همچون رشد ۸برابری گوشت قرمز با افزایش نرخ جو فرصتی برای سودجویان است تا با ایجاد هیجانات کاذب در بازار، بی‌ثباتی را به بازار منتقل کنند.

قیمت گوشت قرمز به دلیل گرمای هوا و فراوانی دام سبک، کاهش پیدا کرده است. بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت هر کیلو گوشت‌ قرمز براساس کیفیت از ۱۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان در مغازه‌های سطح پایتخت متفاوت است.

در شرایط فعلی که دولت اقدام به اصلاح نظام یارانه‌ای کرده است، بازار اقلام اساسی از جمله گوشت قرمز نیازمند آرامش است. در چنین شرایطی هنوز هم برخی تولیدکنندگان و دامداران هستند که نهاده را خریداری و در بازار آزاد می‌فروشند و به رشد دلالی در بازار کمک می‌کنند.

به طور معمول هرچقدر قیمت گوشت قرمز افزایش یابد، تقاضا کاهش پیدا می‌کند و تولید با پس‌زدگی روبه‌رو می‌شود که این امر به نفع صنعت و تولیدکنندگان نیست. از طرف دیگر اکنون گوشت زیادی در بازار وجود دارد که در تهران بخشی از آن را حراج می‌کنند و مسأله مازاد گوشت را به وجود آورده است.

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف‌کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، اقدام به ممنوعیت صادرات دام زنده و واردات ۱۰ هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کرده است، اما وجود دلالان و واسطه‌گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد که باید چاره‌ای جدی برای این موضوع اندیشیده شود.

با توجه به وضعیت مازاد جمعیت دامی کشور و کاهش تقاضای مصرف، فعالان این صنف خواستار رفع ممنوعیت صادرات هستند، زیرا تنها متضررین این بخش تولیدکنندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند که خشکسالی و مشکلات نهاده‌های دامی و تقاضای مصرف‌کننده، تولید آنها را بشدت کاهش داده است.

در شرایط فعلی بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را به فروش رساندند که این خود تهدیدی برای زاد‌وولد دام‌ها در آینده است.

اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان و لاشه آن ۱۴۰هزار تومان، دام زنده سنگین ۶۶ هزار تومان و لاشه آن ۱۳۲ هزار تومان است، اما در شرایط فعلی دامدار و دامپرور از آنچه در بازار گوشت قرمز با وجود مازاد جمعیت دامی رخ می‌دهد، منتفع نمی‌شود و این سود به جیب دلالان و سودجویان می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها