ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاخره حذف شد و حالا گفته می‌شود با حذف ارز ترجیحی، اعتبار آن به صوذت کالابرگ و یا یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود. اما مبلغ یارانه جدید چقدر است؟
کد خبر: ۱۳۶۵۳۴۱

برخی اخبار حاکی از آن است که یارانه نقدی عید فطر قرار است برای مردم واریز شود. واریز یارانه نقدی رمضان احتمال پرداخت آن را افزایش داده است. یارانه نقدی رمضان به ازای هر نفر به حساب سرپرست هر خانوار واریز شد. برخی احتمال پرداخت یارانه نقدی عید فطر را تکذیب کرده‌اند. در ادامه درباره واریز یارانه نقدی عید فطر بیشتر بخوانید.

یارانه نقدی عید فطر در راه است؟

به گزارش جام جم آنلاین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ همزمان شد با وعده پرداخت یارانه جدید. قرار شد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ارز ترجیحی حذف شود و در قالب یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی به مردم پرداخت شود. وعده‌ای که امروز معاون اقتصادی رئیس جمهور هم آن را تکرار کرد.

محسن رضایی امروز در گفتگویی اعلام کرده که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌شود که مبلغ آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که بر اساس دهک درآمدی افراد پرداخت می‌شود.

البته رضایی گفته رقم دقیق یارانه جدید مشخص نیست و مبلغ ۴۰۰ و ۳۰۰ هزارتومان اعلامی، برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده و به‌زودی رقم قطعی را اعلام می‌کنیم.

آنگونه که محسن رضایی وعده داده یارانه جدید تنها به پنج دهک درآمدی اول جامعه پرداخت می‌شود. مبلغ این یارانه برای سه دهک اول درآمدی جامعه ماهی ۴۰۰ هزار تومان است و برای دو دهک چهارم و پنجم ۳۰۰ هزار تومان است.

این یعنی یک خانواده چهار نفره که جزو سه دهک اول است ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه می‌‌گیرند و مبلغ این یارانه کمک معیشتی برای خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم هم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

بر این اساس دهک‌های درآمدی ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم یارانه جدید را دریافت نمی‌کنند.
هنوز مشخص نیست که یارانه‌ای که محسن رضایی وعده پرداخت آن را داده نقدی است یا در قالب کالابرگ (کوپن) پرداخت می‌شود. چون او گفته همان پولی که قبلا در قالب دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تجار داده می‌شد، الان همان پول به‌صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

البته رضایی گفته در دو ماه اول این یارانه در قالب نقدی و به عنوان کمک معیشتی به مردم پرداخت می‌شود. اما از ماه سوم مردم به جای یارانه نقدی کالا برگ دریافت می‌کنند.

اگرچه مدت‌هاست مساله پرداخت کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح شده اما به نظر می‌رسد دولت رئیسی در چند ماه آینده این وعده را عملی کند. چون هم معاون اقتصادی رئیسی امروز مساله پرداخت کالا برگ را عنوان کرد، هم رئیس مجلس و هم وزیر اقتصاد در مجلس تاکید کرد که در کنار یارانه نان، برای تهیه کالاهای اساسی به مردم کالابرگ داده می‌شود.

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟
قرار است پنج دهک اول جامعه، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کنند. اما مردم چگونه باید بدانند در کدام دهک درآمدی قرار دارند؟ مبنای دهک‌بندی افراد درآمد ماهانه آنهاست. بر اساس این درآمد افراد به ۱۰ دهک درآمدی تقسیم می‌شوند.
براساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر درآمد خانوار زیر یک میلیون تومان باشد، خانوار جزو دهک اول جامعه قرار دارد و جزو. فقیرترین دهک‌های جامعه محسوب می‌شود.

با درآمد ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی خانواده جزو دهک دوم است و اگر درآمد خانوار به دو میلیون برسد، جزو دهک سوم محسوب می‌شوند. افراد حاضر در دهک چهارم درآمد ماهانه سه میلیونی دارند و اگر این درآمد به ۳٫۵ میلیون تومان برسد خانوار در دهک پنجم یا میانی قرار می‌‌گیرد.

بر این اساس اگر درآمد ماهانه خانوار بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۳٫۵ میلیون تومان باشد، مشمول یارانه جدید می‌شوند. اما بالای این درآمد شامل یارانه نمی‌شوند.

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با بخش خبر ۲۱ صداوسیما گفت: افزایش گرانی در مواد غذایی مربوط به افزایش‌های قانونی سال ۱۴۰۱ مانند دستمزد، انرژی و تورم است.
وی ادامه داد: بخشی دیگر مربوط به خشکسالی جهانی است. با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، دولت ملزم است در خصوص ارز ترجیحی اقدامی را انجام دهد.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ارز ترجیحی به اهداف خود نرسیده و مشکلات متعددی را به وجود آورده است چون زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی زمان‌بر است، این کار با واریز یارانه شروع خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد.

محسن رضایی نیز در این باره اظهار داشت: دلار ۴۲۰۰ تومانی که به صورت ارزان به تجار داده می‌شد، الان بصورت کالا برگ در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: در دو ماه اول، ارزش کالا برگ برای استفاده بصورت نقد و اعتبار به حساب مردم واریز می‌شود تا فشار ناشی از گرانی‌ها کاهش یابد، اما پس از دو ماه با توجه به قانون مجلس طرح بصورت کالا برگ ادامه می‌یابد.

وی در مورد ارزش کالا برگ برای طبقات بالا و پایین جامعه، گفت: براساس تصمیمی که شب گذشته اتخاذ شد مقرر شد به هر نفر از طبقات پایین جامعه کالا برگ به ارزش ۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان داده شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در ادامه گفت: پرداخت مبلغ اعلام شده برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده است. به‌زودی رقم قطعی یارانه پرداختی را اعلام می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها