باید و نباید‌های آزمایش‌های بر بالین بیمار را در گفتگو با دکتر غلامرضا حمزه‌لو، متخصص علوم آزمایشگاهی بررسی کرده‌ایم

نکات کلیدی در آزمایش‌ بر بالین بیمار

به مناسبت روز جهانی اتاق عمل؛

گرامیداشت اتاقی که حیاتی است

در حالی که جراح ممکن است ستاره اتاق عمل باشد، بدون کار تیمی از پرستاران ماهر و قابل اعتماد اتاق عمل، عمل جراحی حیاتی نمی تواند انجام شود.
کد خبر: ۱۳۴۷۴۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از daysoftheyear، این متخصصان سخت کوش مسئول تمام جنبه های مراقبت از بیمار در طول یک عمل پزشکی هستند، از جمله استقبال، ارزیابی و آماده سازی بیماران، دست زدن به تجهیزات پزشکی، کمک به روش ها و حفظ یک محیط استریل.

این یکی از پرتقاضاترین مشاغل پرستاری است. در عین حال این شغل شامل یک عملیات پیچیده  برای ساعت‌های متوالی است و پرستاران باید تمرکز خود را حفظ کرده و به طور مداوم برای دوره‌های طولانی بدون وقفه کار کنند. به همین دلیل است که می توان به راحتی پذیرفت که این نجات دهندگان قطعاً سزاوار روزی هستند که اهمیت کار آنها بسیار حیاتی است بنابراین 14 نوامبر هر سال به عنوان روز جهانی اتاق عمل در نظر گرفته شد تا اهمیت افراد شاغل در این بخش حیاتی تاکید شود. البته که ما در اتاق عمل به غیر از پرستار شخص دیگری به نام متخصص و یا تکنسین اتاق عمل هم داریم.

به هرحال فقط یک روز از هر سال یعنی همین 14 نوامبر زمانی است که مردم می توانند تامل و به این فکر کنند که چقدر به پرستاران اتاق عمل که به موفقیت آمیز شدن عمل آنها کمک کردند، بدهکار هستند.

بدون اتاق عمل بسیاری از بیماران می میرند. اینجا جایی است که مشکلات بدنی بسیاری از بیماران زیر تیغ می رود و ترمیم می شود.

 

تاریخچه روز اتاق عمل

تاریخچه پرستاری به بیش از 2000 سال قبل باز می گردد. مجموعه بقراط مراقبت و مشاهده ماهرانه از بیماران را توسط "مراقبان" در چندین موقعیت مختلف توصیف می کند که به احتمال زیاد اولین پرستاران واقعی بوده اند که بشر تاکنون شناخته است. در دوره‌های تاریخی بعدی هم راهبه‌ها به مراقبت پرستاری از بیماران تمایل داشتند.

نمونه هایی از آن را می توان در تاریخ بسیاری از ادیان مانند مسیحیت، بودیسم و ​​اسلام یافت. باستان شناسان همچنین شواهد زیادی را کشف کرده اند که نشان می دهد انسان ها 9 هزار سال است که انواع مختلفی از جراحی ها را انجام می داده اند، که قدیمی ترین متون جراحی مصر به حدود 1500 سال قبل از میلاد برمی گردد.

در سال 1989، فرماندار ایالت آیووای آمریکا یعنی تری برانستد، تصمیم گرفت به پرستاران اتاق عمل برای تمام کارهایشان کمک کند و دستوری اجرایی برای تعیین روز اتاق عمل سالانه صادر کند.

 

کمبود اتاق عمل و پرستار

گزارش های مختلف جهانی حاکی از آن است که در نقاط مختلف دنیا کمبود اتاق عمل و پرستار وجود دارد. بخش قابل توجهی از کمبودها مربوط به پرستار این بخش می شود. در واقع نه تنها کمبود اتاق عمل که کمبود پرستار این اتاق هم در سراسر جهان وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها