یک کرونای جهش یافته دیگر به نام  AY.4.2 در کشورهای زیادی شناسایی شده است که گمان می رود بسیار مسری و خطرناک باشد. این خبر را چند روز پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد اما اکنون یک نگرانی بسیار بزرگ وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۴۵۰۲۱

به گزارش جام جم آنلاین ، AY.4.2 مسری ترین موتاسیون کرونا در جهان است؟ دانشمندان پس از بررسی ها و توالی یابی ژنومی این موتاسیون جدید کرونا به این نتیجه رسیده اند که احتمالا این نوع جدید بسیار مسری است.

آژانس بهداشت سازمان ملل هم در اینباره بیانیه داده که : مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی در حال انجام است  تا ارزیابی شود که آیا تغییر قابلیت انتقال یا کاهش اثر آنتی‌بادی‌ها برای دفع ویروس وجود داشته است یا خیر.

یافته های جدید نشان داده که این ویروس جدید، تکامل گونه دلتای بسیار قابل انتقال ویروس کرونا است. دانشمندان سه جهش از جمله دو جهش در پروتئین اسپایک AY.4.2 پیدا کرده اند، بخشی از ویروس که به آن اجازه می دهد به سلول های بدن متصل شود و به آنها حمله کند.

بر اساس به روز رسانی اپیدمیولوژیک سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید حداقل در 42 کشور از جمله بریتانیا، هند، ایالات متحده و روسیه یافت شده است.

این زیرمجموعه که برخی آن را «دلتا پلاس» می‌نامند، حاوی تغییراتی است که می‌تواند مزایای بقای ویروس را نسبت به سایر گونه‌ها بدهد.

 

پیش از این، انواع مختلف باعث افزایش جدید موارد ابتلا به ویروس کرونا شده است. نوع آلفا پس از کشف آن در بریتانیا در اواخر سال 2020 به طور گسترده گسترش یافت و نوع دلتا از زمانی که در اواخر سال 2020 در هند کشف شد، به سویه غالب ویروس در سراسر جهان تبدیل شد.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که AY.4.2 به سویه غالب در کشورهایی که گزارش شده است تبدیل نشده است.

دکتر روزلین لموس مارتین، که دارای مدرک دکترای زیست شناسی مولکولی و سلولی از دانشگاه آکسفورد است، به الجزیره گفت: «در حال حاضر این سویه در برخی از کشورهای دیگر یافت شده است، اما غالب نمی شود.»

او افزود: «این امکان وجود دارد که ما وضعیتی شبیه به سویه لامبدا ببینیم... در ابتدا، مردم نگران بودند اما در نهایت حضور آن در مکان‌هایی مانند ایالات متحده یا بریتانیا کمرنگ شد.»

کارشناسان همچنین خاطرنشان کرده‌اند که جهش‌های مشابهی در گونه‌های دیگر و سایر دودمان‌های واریانت دلتا مشاهده شده است، بدون اینکه تأثیر زیادی روی ویروس داشته باشد.

ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست سازمان جهانی بهداشت، در یک جلسه عمومی در اوایل اکتبر گفت که واریانت دلتا «به مراتب غالب ترین نوع از نظر گردش جهانی است».

او گفت: «دلتا غالب  و در حال تکامل است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها