هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و دامداران

خشکسالی در مناطق جنوبی شدید است

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به بارش های موسمی و رعد و برق، کشاورزان و دامداران توصیه های هواشناسی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۳۲۷۹۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از استمرار بارش های موسمی خبر داد و گفت: بنابر آخرین نقشه های هواشناسی تا آخر وقت امشب بارش های موسمی در برخی مناطق استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، کرمان و بوشهر ادامه دارد.

وی افزود: امروز در استان های راستای زاگرس جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و در برخی مناطق نیمه شمالی بویژه سواحل خزر، گلستان، مازندران و گیلان بارش همراه با رگبار و رعد و برق رخ می دهد.

حقیقت از روند افزایش دما در اغلب مناطق کشور خبر داد و گفت: طی روزهای آتی در نیمه شرقی و جنوب شرق وزش باد انتظار می رود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به دامداران بیان کرد: با توجه به بارش های موسمی، دامداران راستای خزر، شمال شرق و قسمت های جنوبی کشور همچون استان های هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر از اتراق در حاشیه رودخانه های فصلی و چرای دام به دلیل امکان برخورد صاعقه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رگبار و رعد و برق، شالیکاران مناطق شمالی در صورت ابرناکی هوا از شالیزارها بیرون آیند چرا که احتمال برخورد صاعقه و خطر جانی وجود دارد.

حقیقت با اشاره به معضلات باغات گردو بیان کرد: سیاه شدن مغز گردو یکی از تنش های محیطی باغات گردوست که با این وجود به باغداران توصیه می شود که آبیاری منظم را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر آب های سطحی و زیرزمینی گفت: با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش آب های سطحی و زیرزمینی به کشاورزانی که قصد کشت ذرت را دارند، توصیه می شود که از ارقام زودرس استفاده کنند تا مشکل کمبود آب مرتفع شود.

وی افزود: مزارع پرورش میگو در جنوب کشور بدلیل ناپایداری در راستای خلیج فارس در ساعات وزش باد از غذادهی مزارع اجتناب کنند.

حقیقت با اشاره به اینکه در اکثر‌مناطق کشور بارش نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر است، بیان کرد: کاهش بارش در اکثر مناطق کشور منجر به بروز خشکسالی کشاورزی شده که در مناطق جنوبی خشکسالی بسیار شدید است.

به گفته وی، با توجه به شرایط بارش در اکثر مناطق کشور شاهد خشکسالی شدید تا ضعیف هستیم که تاخیر در بارش‌های سال زراعی آینده می‌تواند اثرات منفی در کشت دیم بگذارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش و پیش بینی تاخیر در بارش‌های پاییزه، سال خشکی پیش روست و پیش بینی می‌شود که مشکل آب در بخش کشاورزی استمرار یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها