درمان تیرگی و کبودی دور چشم

راه چاره ای برای سیاهی و کبودی دور چشم

ما معمولاً وقتی تیرگی پای چشم خودمان یا دیگری می‌بینیم ناخودآگاه آن را به بدخوابی شب ربط می‌دهیم. هرچند این هم یکی از دلایل شایع حلقه‌های تیره‌ی پای چشم است اما تنها دلیل آن نیست.
ما معمولاً وقتی تیرگی پای چشم خودمان یا دیگری می‌بینیم ناخودآگاه آن را به بدخوابی شب ربط می‌دهیم. هرچند این هم یکی از دلایل شایع حلقه‌های تیره‌ی پای چشم است اما تنها دلیل آن نیست.
کد خبر: ۱۳۱۵۹۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، این تصور وجود دارد که تیرگی پای چشم به خاطر بیماری فرد است. این هم درست است کسی که بیمار است معمولاً صورت و خصوصاً پای چشم او این مسئله را نشان می‌دهند؛ اما افراد سالم زیادی هم هستند که پای چشمشان تیره است.

به هر حال تیرگی پای چشم به ندرت با مشکل خاصی در سلامتی مرتبط است. حالا سؤال این است که چرا حلقه‌های تیره پای چشم ظاهر می‌شوند؟ این سؤال، جواب‌های گوناگونی دارد.

حلقه‌ های تیره پای چشم چه هستند؟

حلقه‌ های تیره زیر چشم، رنگ‌های کبود، خاکستری یا بنفشی هستند که زیر پلک‌های پایین چشم‌ها نمایان می‌شوند. بیشتر مواقع، این اتفاق فقط گاهی می‌افتد؛ اما افرادی هم هستند که اغلب این تیرگی را پای چشم‌های خود دارند، حتی اگر بیمار نباشند یا شب خوب خوابیده باشند.

علت اینکه تیرگی در پلک‌های پایین ظاهر می‌شوند این است که پوست این قسمت نسبتاً نازک و حساس است.

پوست پایین پلک‌ های چشم فقط نیم میلی‌متر ضخامت دارد، بنابراین در واقع پنج برابر نازک‌تر از پوست سایر قسمت‌های صورت و ده برابر نازک‌تر از پوست دیگر قسمت‌های بدن است.

همچنین پلک‌ های پایین کلاژن کمتری دارند و این قسمت به دلیل مدام پلک زدن، به راحتی پُف می‌کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند سایه‌ی رگ‌های خونی، قابل رویت‌تر از سایه‌ی رگ‌ها در دیگر قسمت‌های بدن باشند.

پُف و حلقه‌ های تیره پای چشم‌ها

پُف و تیرگی پای چشم‌ها، دو مسئله‌ی شبیه به هم هستند، اما یکی نیستند. اغلب پُف پای چشم با تیرگی پای چشم اشتباه گرفته می‌شود زیرا در یک قسمت دیده می‌شوند: پلک پایین چشم‌ها. اما در واقع با هم فرق داشته و علت‌های متفاوتی هم دارند، هرچند که گاهی همزمان روی می‌دهند.

حلقه‌های تیره پای چشم ناشی از افزایش رنگ‌دانه‌های ناحیه‌ی پلک هستند.

مطالعه‌ای که در این مورد انجام شده، تیرگی پای چشم را به سه دسته تقسیم کرده است:

مربوط به رنگدانه‌ها: این نوع تیرگی پای چشم ناشی از افزایش ملانین در پلک‌هاست.

مربوط به رگ‌ها: در این نوع تیرگی پای چشم، رگ‌های خونی در قسمت پلک‌ها، واضح‌تر دیده می‌شوند.

ورم پری اربیتال: در این مورد، شیارهای چشمگیری از گوشه‌ی داخلی چشم به سمت گونه کشیده می‌شوند.

از طرفی دیگر، پف پای چشم‌ها، تورم یا برآمدگی است که روی پلک‌های پایین ظاهر می‌شود. در چنین حالتی، رنگ خاصی ندارد و به دلیل ضعیف شدن عضله‌ی پلک‌ها، تجمع مایع یا بیرون‌زدگی چربی اربیتال چشم ایجاد شده است.

چرا حلقه‌ های تیره زیر چشم‌ها ظاهر می‌شوند؟

یکی از دلایل اینکه حلقه‌های تیره پای چشم‌ها به وجود می‌آیند، ژنتیک است. در این مورد، نواحی پلک دارای رنگ‌دانه‌های بیشتری می‌باشد که این یک ویژگی ارثی است. برخی از نژادها نیز ممکن است بیشتر مستعد حلقه‌های تیره پای چشم باشند.

علت‌ های حلقه‌ های تیره پای چشم:

خستگی: این دلیل یکی از شایع‌ترین دلایل تیرگی پای چشم‌هاست. خستگی باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شده و پوست ظریف ناحیه پلک‌ها، این رگ‌ها را واضح‌تر نشان دهند؛ خصوصاً زمانی که خستگی با استرس نیز همراه باشد.

داروها: برخی از قطره‌های چشمی مربوط به فشار چشم باعث می‌شوند رنگ‌دانه‌های پوست اطراف چشم بیشتر شوند.

رژیم غذایی نامتعادل: مصرف زیاد نمک یا مواد غذایی کافئین دار، خصوصاً در شب، باعث احتباس مایع و ظاهر شدن حلقه‌های تیره در پای چشم‌ها می‌شود.

نور خورشید: پلک‌های پایین نسبت به آسیب‌های نور خورشید حساس‌ترند. زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید ملانین بیشتری شده و نتیجه‌اش تیره شدن پوست زیر چشم‌ها خواهد بود.

دیگر علت‌ های حلقه‌ های تیره پای چشم

واکنش آلرژیک به یک ماده آرایشی: وقتی پوست نمی‌تواند ماده‌ای را تحمل کند، واکنش‌هایی مانند تیرگی پای چشم‌ها ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در مورد محصولات آرایشی مانند کانسیلرها یا خط چشم‌ها روی دهد.

دیگر آلرژی‌ ها: آلرژی باعث ترشح هیستامین می‌شود و هیستامین هم گشادکننده‌ی رگ است. ضمناً اگر شما خارش چشم داشته باشید و مدام آن‌ها را بمالید، ممکن است پای چشم‌هایتان تیره شود.

احتباس مایع: احتباس مایع، یکی از دلایل تیرگی و پُف پای چشم‌هاست.

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی، علت مستقیم تیرگی پای چشم‌ها نیستند اما می‌توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند که بر رنگ‌دانه‌های پوست پلک‌ها اثر می‌گذارد، مثلاً احتباس مایع.

افزایش سن: گذشت عمر باعث می‌شود پوست پلک‌ها نازک‌تر شده و رگ‌های زیر خود را بیشتر نشان دهند.

دیگر علت‌ها: کمبود آهن، درماتیت آتوپیک، اگزما و کاهش چربی اطراف چشم‌ها از دیگر علت‌های حلقه‌های تیره پای چشم هستند.

دلایل تیرگی پای چشم‌ها متنوع‌اند و برای هر کسی فرق می‌کنند؛ اما معمولاً نشانگر مشکل خاصی نیستند (به‌جز در مواردی که ناشی از احتباس مایع یا یک بیماری‌اند).

به طور کلی، مراقبت‌های پوستی و زیبایی و سلامتی می‌تواند به کاهش تیرگی پای چشم‌هایتان کمک کند؛ اما بهتر این است که اول یاد بگیرید با آن‌ها کنار بیایید و قبولشان کنید. راه‌حل قطعی تغییر این وضعیت، درمان رنگ‌دانه‌هاست. بنابراین باید برای کسب اطلاعات دقیق و انتخاب شیوه درمانی مناسب به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: تبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها