در روزهای اخیر شاهد طرح مباحثی مبنی بر دستکاری هیات رئیسه مجلس در جداول بودجه هستیم که پایه و اساس درستی ندارد.
کد خبر: ۱۳۱۳۰۶۴

بودجه را هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و رئیس این کمیسیون تنظیم و نهایی کرده و با دولت هم درباره جزئیات جداول صحبت می‌کنند.

نه در گذشته و نه در این مجلس، هیچ وقت بودجه در اختیار رئیس مجلس نبوده که او بخواهد در این لایحه دستکاری کند.

رئیس مجلس، همیشه یکسری توصیه‌های کلی درباره بودجه دارد و اگر موارد خاصی هم باشد آنها را به کمیسیون تلفیق ارائه می‌کند.

در این مورد هم قبل از این‌که بودجه نهایی شود این گفت‌وگوها و نشست‌ها برگزار شده است و در مجموع، تطبیق مصوبات مجلس و پیاده‌سازی آن در جداول در کمیسیون تلفیق طولانی شد و البته این یک ضعف برای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بود، زیرا نباید اینقدر این جلسات طولانی می‌شد که به این حرف و حدیث‌ها بینجامد. معمولا در همان دوهفته اول بررسی بودجه، این بحث‌ها نهایی می‌شود اما درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بررسی‌ها طولانی‌تر شد و در واقع تطبیق مصوبات مجلس و وارد کردن آنها در جداول بودجه به درازا کشید.

بخشی از دلیل این مساله هم این بود که نمایندگان مصوباتی داشتند که باید آثار آن در جداول بودجه آشکار می‌شد که این کار انجام نشده بود و هیات رئیسه کمیسیون تلفیق این کار را انجام داد.

بنابراین طرح مباحثی مبنی بر این‌که هیات رئیسه مجلس در جداول بودجه دستکاری کرده و ارقام را کم و زیاد کرده است درست نیست البته بعضی از دوستان به دلیل ابهام داشتن، سوالاتی در این زمینه مطرح کردند اما این به آن معنی نیست که در این زمینه نظر قطعی داده باشند بنابراین خوب است که کمیسیون تلفیق و رئیس آن آقای نادران توضیحات کاملی در این باره بدهند و حرف و حدیث‌ها را پایان دهند.

از نظر شخص من و با سابقه فعالیتی که در مجلس داشته‌ام به اتفاقاتی که امسال درباره بودجه در کمیسیون تلفیق افتاده است دستکاری در جداول بودجه اطلاق نمی‌شود، اما این مطلب را اعضای کمیسیون تلفیق و رئیس آن باید به صورت کاملا شفاف و روشن توضیح بدهند تا هیچ ابهامی باقی نماند. اعضای کمیسیون تلفیق با روشنگری خود باید توضیح بدهند که چرا تطبیق‌ها یکی دو هفته بیشتر از حد معمول طول کشید و این مباحث ایجاد شد.

متاسفانه بعضی از دوستان ما در مجلس موقعیت‌شناس نیستند و با قصد این‌که مثلا شوکی به رقبای خودشان در مجلس وارد کنند بحثی را مطرح می‌کنند غافل از این‌که با این حرف‌ها کل مجلس را زیر سوال می‌برند.

بعضی از دوستان به دلیل مخالفتی که ممکن است با شخص آقای قالیباف داشته باشند چنین مباحثی را دامن می‌زنند اما این حرف‌ها درست نیست و بیشتر به خودزنی شبیه است و مجلس را زیر سوال می‌برد.

تمام کسانی که سابقه فعالیت در مجلس و کمیسیون تلفیق را دارند، می‌دانند که تنظیم جداول بودجه، کاری زمانبر است و همین مساله باعث ایجاد برخی ابهامات شده است و البته همان طور که گفتم اعضای کمیسیون تلفیق باید با روشنگری در این زمینه هیچ ابهامی باقی نگذارند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی - نایب‌ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها