سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از حامی هنر زندگی، اگر واقعا کار اشتباهی کردهاید، مسئولیت آن را بهعهده بگیرید. اعتراف کنید اشتباه کردهاید و برای جبران آن هر کاری میتوانید انجام دهید. اگر فکر نمیکنید کار اشتباهی انجام دادهاید اما میدانید طرف مقابلتان اینطور فکر میکند، بگذارید بداند که متوجه دیدگاه متفاوتش هستید و البته از عمد باعث ایجاد مشکل موردنظر نشدهاید. بگذارید طرف مقابل بداند که از وضعیت پیشآمده متأسفید حتی اگر فکر میکنید خطایی از شما سر نزده است.
گاهی اوقات نیت خوب شما به همراه عذرخواهی کافی خواهد بود. اما خودتان را آماده کنید چون ممکن است شخص مقابل حتی پس از عذرخواهی شما، از اشتباهتان چشمپوشی نکند و راهی برای بدتر کردن اوضاع پیدا کند. پس از طرف مقابل بپرسید چه کاری از دست شما برای بهتر شدن اوضاع برمیآید؟
به طور مداوم تلاش نکنید که دیدگاهتان درمورد آن مسئله، مورد تأیید طرف مقابل قرار بگیرد. شما در این صورت حس کینه را در او تقویت خواهید کرد. فرد کینهای در بسیاری از موارد، درنهایت دست از کینهجویی برمیدارد. گاهی اوقات این تغییرِ موضع با تغییر برخورد شما سریعتر اتفاق میافتد. سعی کنید وانمود کنید از عصبانیت آن شخص اصلا نگران و ناراحت نیستید. درمانگرانِ رفتاری شناختی معتقدند که گاهی اوقات میتوانیم با وانمود کردن به درستی چیزی، وضعیت را تغییر دهیم.
شاید اعضای خانوادهاش همیشه از او انتقاد میکردهاند و او همچنان سعی دارد در برابر آن از خودش محافظت کند. شاید هم خواهر یا برادر کوچکتر او هیچگاه سرزنش نمیشدهاند، در حالیکه او همیشه به خاطر هر گونه سرپیچی از قوانین خانواده، مجازات شده است.
حتی ممکن است بدتر از همه، او را به یاد خواهر یا برادر کوچکترش میاندازید و به همین خاطر، شما را مجازات میکند. بنابراین بدانید که مسائل زیادی در کینهای شدن یک فرد دخیل هستند.
رعایت این نکته در محل کار اهمیت بیشتری دارد. شما نباید درمورد رئیس یا حتی همکارتان شکایت کنید، اما ممکن است لازم بشود به طور غیرمستقیم کمی اطلاعات جمع کنید. میتوانید از همکار قدیمیتان بپرسید آیا او تابهحال از دست کسی در محل کار عصبانی شده است؟ اجازه ندهید گفت وگوی شما به بدگویی تبدیل شود، اما از او سؤال کنید برای مقابله با این وضعیت، چه کرده است. متوجه خواهید شد که تنها نیستید و حتی ممکن است توصیههای مفیدی دریافت کنید.
اگر در محل کار با مافوقی کینهای برخورد دارید و در موقعیتی نیستید که آنجا را ترک کنید، شرایط دشوارتر هم میشود. اگر میتوانید از حمایت همکارانتان استفاده کنید. در صورت امکان این کار باید بدون شکایت یا بدگویی از رئیستان صورت بگیرد چون در غیر این صورت فقط احتمال ادامه کینهجویی افزایش مییابد.
سعی کنید بهخاطر داشته باشید حتی اگر کینه، شخصی بهنظر برسد، فقط به شما مربوط نمیشود. چیزی در ذهن طرف مقابل وجود دارد که از آن اطلاعی ندارید و اصلا ارتباطی با شما ندارد. درنهایت، کینه به مشکلات شخص کینهای برمیگردد، نه فردی که هدف کینهتوزی قرار میگیرد.
زمانی که متوجه شدید فردی کینهای است، سعی کنید حدالامکان فاصله خود را با این افراد حفظ کنید. این افراد بیشتر از سایرین حساس هستند و ممکن است رفتارهای کوچک و بدون غرض شما هم باعث رنجش آنها شود. از سمت دیگر گاهی اوقات ممکن است یک فرد کینهای تصمیم به انتقام بگیرد و امنیت روانی یا جانی و مالی کسی که او را آزرده، تهدید کند. بنابراین سعی کنید مواظب ارتباطات خود باشید.
اکثر این افراد از صمیمیت و وابستگی میترسند، در بروز حوادث و اتفاقات ناگوار دیگران را مقصر میدانند، زیادی قهر میکنند و حافظه رویدادی قوی دارند . این افراد معمولا منفی نگر هستند و نکات مثبت ماجرا را در نظر نمیگیرند. گذشته را فراموش نمیکنند و فقط به تلخیها و موارد ناراحت کننده فکر میکنند. همین مسئله باعث به وجود آمدن کینه در آنها خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت