یوتیوب قصد دارد از این پس در ویدیوهای کانال‌هایی که برای کسب درامد اقدام نکرده‌اند نیز تبلیغ نمایش دهد.
کد خبر: ۱۲۸۸۹۴۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت،یوتیوب بستری برای تولیدکنندگان محتوای ویدئویی فراهم کرد است که با نمایش تبلیغات در ویدئوهایشان درآمد کسب کنند. تبلیغات کسب‌وکار مهمی برای یوتیوب، به‌‌ویژه برای گوگل، شرکت مادر آن، محسوب می‌شود. حال به‌نظر می‌رسد این شبکه‌ی اجتماعی قصد دارد با اِعمال قوانین جدید، بدون پرداخت درآمد تبلیغاتی به صاحب اثر، روی ویدیوهای حساب‌های عادی و غیرشریک یوتیوب (کانال‌های به‌اصطلاح monetize نشده) نیز تبلیغات نمایش دهد.

اخیرا به‌روزرسانی جدیدی در شرایط و مقررات استفاده از یوتیوب در آمریکا اِعمال شده که درآمدزایی و نمایش تبلیغات در ویدئوهای بارگذاری‌شده از کانال‌های غیردرآمدزا را تغییر می‌دهد. برای ایجاد کانال درآمدزا، صاحبان کانال‌های عادی باید به شریک یوتیوب تبدیل شوند. آن‌ها برای انجام این کار باید هزار نفر دنبا‌ل‌کننده داشته باشند و میزان بازدید ویدئوهایشان در ۱۲ ماه گذشته به چهارهزار ساعت برسد و سپس به اکانت ادسنس متصل شوند.

سرویس ادسنس این امکان را دراختیار شریک یوتیوب می‌گذارد که محل و تعداد تبلیغات را در ویدئوهای بارگذاری‌شده‌اش مشخص و از این راه درآمدزایی کسب کند. ناگفته نماند که تا پیش از این تا وقتی کاربر واجدشرایط نبود، تبلیغاتی در ویدئوهای او نشان داده نمی‌شد.

تغییرات اخیر قوانین یوتیوب بدین‌معنا است این پلتفرم می‌تواند تبلیغاتی را در ویدئو حساب‌های غیردرآمدزا قرار دهد و به سازنده‌ی آن‌ محتوا بخشی از درآمد تبلیغات نشان‌ داده‌شده را پرداخت نکند. حساب رسمی یوتیوب با انتشار توییتی به‌همراه لینک قوانین به‌روزشده، از تغییر قوانین این پلتفرم خبر داد. در بخش درآمدزایی در شرایط و مقررات استفاده از یوتیوب آمده است:

یوتیوب این حق را دارد از تبلیغات ویدئوهایی که در این پلتفرم منتشر می‌کنید، درآمد کسب کند. روش‌های درآمدزایی شامل تبلیغات در ویدئو یا ویدئوهای پولی است. بااین‌حال طبق این توافق‌نامه، پولی به شما پرداخت نمی‌شود. از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آبان ۱۳۹۹)، پرداختی‌های توافق‌شده بین شما و این پلتفرم شامل پرداختی‌های برنامه‌ی YouTube Partner یا عضویت کانال‌ یا Super Chat به‌عنوان حق امتیاز پرداخت خواهند شد. درصورت الزام قانونی نیز، گوگل می‌تواند بابت چنین پرداختی‌هایی مالیات دریافت کند.

آلفابت، شرکت مادر گوگل، فقط در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ توانست پنج‌میلیارد دلار از تبلیغات ویدئوهای کاربران یوتیوب درآمد کسب کند.

براساس گزارش‌ها، ۹۰ درصد ویدئوهای بارگذاری‌شده در این پلتفرم هیچ‌وقت از مرز هزار بازدید عبور نمی‌کنند تا مجوز ورود به سیستم تبلیغاتی را کسب کنند و به کانال درآمدزا تبدیل شوند. واضح است یوتیوب به‌دنبال کسب‌ درآمد از چنین محتواهایی است.

قوانین به‌روزشده‌ی یوتیوب حاکی از آن است که احتمالا کاربران تبلیغات ویدئوهای خصوصی یا فهرست‌نشده‌ی کانال‌های غیردرآمدزا را مشاهده کنند؛ البته برای کانال‌هایی که به‌دلیل نقض قوانین محتوا از برنامه‌ی شریک یوتیوب حذف شده‌اند، تبلیغات نشان داده نمی‌شود. چنین ویدئوهایی محتواهای حساس مانند سیاسی، نژادی، موادمخدر و قمار را دربر دارند.

در سال ۲۰۰۶، گوگل با خرید یوتیوب قوانینی مبنی‌بر انتشار محتوای دست‌اول تعیین کرد و به محتوای‌ این پلتفرم سروسامان داد. از آن زمان، تعداد کاربران یوتیوب تا حدی افزایش یافت که در سال ۲۰۱۱، به بیش از یک‌تریلیون بازدید رسید و درآمد زیادی ازطریق سرویس ادسنس نصیب تولیدکنندگان محتوا کرد.

اوضاع برای این افراد به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه از سال ۲۰۱۶ تا اوایل ۲۰۱۷، درآمد تبلیغاتی شرکای یوتیوب کاهش یافت. در سال ۲۰۱۸ بروز مسائلی در این پلتفرم، مشکلاتی در درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا ایجاد کرد. حال یوتیوب به پرداخت درآمد تبلیغاتی به حساب‌های عادی خاتمه می‌دهد و فقط حساب‌های شریک یوتیوب بخشی از این درآمد را کسب می‌کنند.

همان‌طورکه در ابتدا بیان شد، تغییرات قوانین فعلا برای کاربران در آمریکا اعمال شده است و تا اواسط ۲۰۲۱، برای تمامی کاربران اجرا می‌شود. به‌طورکلی، قوانین جدید، درآمد سرشاری نصیب این پلتفرم خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها