جهان در بیم و امید اختراع واکسن کروناست اما در کنار تلاش های متعدد برای ساختن واکسن کرونا روش های درمانی دیگری نیز در حال تکمیل شدن است.
کد خبر: ۱۲۷۵۸۵۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، آیا حذف ترکیبات بالقوه سمی راهی برای درمان ویروس کرونا است؟ فیلتر کردن خون چگونه می تواند به مبارزه با کووید19 کمک کند.

از یک فیلتر مملو از مهره هایی که مانند اسفنج کار می کنند می توان برای درمان کرونا استفاده کرد.

این دستگاه با تصفیه خون بیماران ، ترکیبات بالقوه سمی موسوم به سیتوکین را از بین می برد. این روش درمانی برای تشخیص بین سموم و سایر مواد تشکیل دهنده خون طراحی شده است. سوراخ موجود در دانه ها سیتوکین ها را گرفته و از بین می برد اما ذرات مفید و کوچکتر مانند آنتی بادی ها را به دام نمی اندازد.

 

معمولاً سیتوکین ها - پروتئین های تولید شده توسط سلول های ایمنی بدن - به هماهنگی حمله بدن به عفونت کمک می کنند. با این حال ، در موارد شدید بیماری کرونا ، این پاسخ می تواند بیش از حد شود و به اصطلاح یک طوفان سیتوکینی ایجاد می کند که دارای بالاترین سطح بالقوه آسیب رساندن به بدن است.

این شرایط در ادامه می تواند منجر به ایجاد سندرم تنفسی حاد (ARDS) شود ، جایی که ریه ها برای پر شدن از هوا تقلا می کنند.

در ماه آوریل ، اداره غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرد که می تواند به درمان بیماران کرونایی کمک کند. این روش درمانی پیش از این در چین، آلمان و ایتالیا نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

بزرگ ترین آزمایش شامل 11 بیمار مبتلا به سندرم تنفسی حد بود. خون آنها پس از عبور از فیلتر مخصوص تا 48 ساعت کاهش قابل توجهی در زمینه التهاب ناشی از عفونت نشان داد. در ادامه این آزمایش موفقیت آمیز هزار و 200 بیمار دیگر از 30 کشور جهان مورد درمان با همین روش قرار گرفتند.

این فیلتر را که به اندازه یک لیوان آب است می توان به دستگاه های دیالیز بیمارستانی متصل کرد که به طور معمول برای فیلتر کردن مایعات و مواد زائد اضافی از جریان خون بیماران مبتلا به نارسایی کلیه استفاده می شود. یک لوله به رگ خونی در گردن یا پا متصل شده و خون بدن از طریق فیلتری که دانه های سیتوکین ها را جذب می کنند  از بدن پمپ می شود. این روش فیلتر کردن خون 24 ساعت طول می کشد در این مدت 70 بار عمل پمپاژ کردن خون حاوی سیتوکین انجام می شود.

بیمارانی که علائم شدید تنفسی ناشی از ابتلا به کرونا دارند بیشتر تحت درمان این روش قرار می گیرند.

هنوز واکسنی در دسترس نیست و مطالعات تخمینی میزان مرگ و میر بیماران در بخش های مراقبت ویژه در حدود 41.6 درصد گزارش شده است.

با کاهش سطح سیتوکین احتمال بهبود بیماران بد حال افزایش می یابد.

سیمون کلارک ، دانشیار میکروبیولوژی در دانشگاه ریدینگ می گوید: «فناوری هایی مانند این فیلتر خون می توانند بسیار مفید باشند به شرطی که بتوانند به سرعت در بیمار استفاده شوند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها