jamejamsara
سرا خانواده کد خبر: ۱۲۶۹۳۸۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹  |  ۰۵:۰۱

خواب کافی و باکیفیت یکی از عواملی است که شما را در طول روز کمک می‌کند که به خوبی از پس کارهایتان برآیید و بهره‌وری بالایی داشته باشید. بارها برای شما هم اتفاق افتاده است که یک ساعت کمبود خواب تا آخر شب کارهای شما را به هم ریخته و خستگی شما را چند برابر کرده است.

title

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، مدام سرتان گیج می‌رود و از صبح سردردی دارید که امانتان را بریده است. تمرکز لازم برای فکر کردن و کار کردن ندارید و مدام هوس چیزهای چرب و شیرین می‌کنید. ممکن است ریشه تمام این مشکلات در خواب شما باشد.

خواب کافی و باکیفیت یکی از عواملی است که شما را در طول روز کمک می‌کند که به خوبی از پس کارهایتان برآیید و بهره‌وری بالایی داشته باشید. بارها برای شما هم اتفاق افتاده است که یک ساعت کمبود خواب تا آخر شب کارهای شما را به هم ریخته و خستگی شما را چند برابر کرده است.

اما نشانه‌هایی برای اینکه شما احتمالا به اندازه کافی نمی‌خوابید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

پوست شما شکننده شده است

اگر خواب کافی ندارید، یکی از علائمی که احتمالا داشته باشید، پوست شما است. مطالعات نشان داده است که بین زدن آکنه و هورمون‌های خواب رابطه عمیقی برقرار است.

کمبود خواب به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می‌رساند و بدن شما را برای بسیاری از مسائل ایمنی آماده می‌کند.

چشمانتان خوب به نظر نمی‌رسد

قرمزی، پف، دایره‌های تاریک و کیسه‌های زیر چشم، همه نشانه‌هایی از نداشتن خواب کافی است/ مطالعات نشان می‌دهد که خواب آلودگی با چین و چروک، تورم و افتادگی بیشتر زیر چشم همراه است. چرا؟ ممکن است بدن شما در ترمیم بافتی و کنترل هورمنی که در مراحل خواب باید انجام دهد، کم‌کاری کند و در نتیجه مسائلی را برای چشم و پوست شما بوجود آورد.

وزنتان بالا رفته است

وقتی که استراحت می‌کنید، بدن گرلین و لپتین را به درستی کنترل می‌کند و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که بر گرسنگی اثر می گذارد. بدون این هورمون‌ها شما بیش از حد نیازتان می‌توانید بخورید که می‌تواند موجب اضافه وزنتان شود.

مطالعاتی نشان داده‌اند که افرادی که هر شب کم‌تر از 6 ساعت می‌خوابند، بیشتر احتمال دارد که به اضافه وزن دچار شوند. هوس‌هایی که در زمان بیداری می‌کنیم، با خوابیدن مناسب و به وقت می‌توانند کنترل شوند.

اخیراً ختی محققان بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نوشته‌اند که یک اختلال متابولیکی است که غالباً به علت پرخوری و چاقی ایجاد می‌شود.

شما ناخواسته میل‌های غذایی دارید

بعد از یک شب بی‌خوابی شما احتمالا بیش از حد ناهار می‌خورید. مغز محروم از خواب به دنبال تنقلات و وعده‌های غذایی ناسالم است. چه بسا خسته شوید و قضاوت اشتباهی داشته باشید و یک روز کالری زیادی را وارد بدنتان بکنید.

کافئین بیشتری طلب می‌کنید

در کوتاه مدت خوردن قهوه و نوشابه ممکن است شما را هوشیارتر کند اما در دراز مدت می‌تواند منجر به بی‌خوابی یا اضطراب شود. خوردن کافئین بیش از حد می‌تواند برای شما مشکلاتی را ایجاد کند.

تمرکز و حافظه شما به خوبی کار نمی‌کند

خوابیدن شما کافی است یک یا دو ساعت هم کم‌تر باشد تا روی تمرکز و حافظه شما اثر منفی بگذارد. این کار ممکن است باعث شود شما در محل کار یا پشت فرمان ماشین خود، مهارت پایین‌تری داشته باشید.

احساس افسردگی می‌کنید

شما استرس بیشتری را وقتی که خواب کافی نداشتید تجربه می‌کنید. افسردگی هم با خواب ضعیف پیوند دارد. هم افسردگی می‌تواند موجب خواب کم و هم خواب ناکافی می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود.

صبح‌ها احساس گلو درد می‌کنید

بیدار شدن با گلو درد، خشکی دهان یا سردرد می‌تواند به ضعف خواب شما اشاره کند. اگر بارها متوجه این علائم می‌شوید حتما با پزشک خود مشورت کنید که علت این مسئله چیست و آیا نیازی به مصرف دارو یا درمان دیگری وجود دارد یا خیر.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ف م
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ازاطلاعاتی که دادین واقعا ممنونم گفته های جامع ومفیدی هستن
۰
۰

یادداشت

بیشتر
پرچم افراشته بر جنازه‌ها

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

آسمان، خاکستری است. زمین، یک دشت وسیع است پر از خانه‌های مخروبه و خرابه‌های سیمان و بتون و آجری که روزی دیوارهای خانه‌هایی بودند.

مراکز درمانی در ICU

مراکز درمانی در ICU

در سراسر دنیا استانداردهای ایمنی مشخصی برای مراکز تجمعی گوناگون تعریف شده و در کشور ما نیز قانون معینی درباره لزوم رعایت استانداردهای ایمنی در تمام ساختمان‌هایی که بیش از 25 نفر از آن بهره‌برداری می‌کنند تصویب شده‌است که براساس این قانون همه این ساختمان‌ها ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی ICS هستند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر