در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، شرکت دوبیرز که اکثر این سنگ ها را در بوتسوانا استخراج و به فروش میرساند، از ماه فوریه به ندرت الماس خام فروخته است. وضعیت شرکت الروسا رقیب روسی دوبیرز هم تعریفی ندارد. اکنون که محدودیتهای وضع شده در سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به تدریج رفع میشود، الماسهای به فروش نرفته این چالش را ایجاد کرده اند که چگونه الماسهایی به ارزش میلیاردها دلار فروخته شوند، بدون این که به احیای تدریجی این صنعت لطمه وارد شود.
پاندمی ویروس کرونا دنیای الماس را نابود کرده است. فروشگاههای جواهرات درهای خود را به روی مشتریان بستند. استادان هندی که به برش و صیقل الماسهای خام میپرداختند ناچار شدند در خانه بمانند و دوبیرز فروش مارس خود را لغو کرد زیرا خریداران نمیتوانستند برای مشاهده کالاها سفر کنند.
دوبیرز و الروسا برای دفاع از سهم بازارشان اقدام کردهاند. این معدنکاران حاضر نشدهاند قیمتها را کاهش دهند اما در عوض به خریداران آزادی کم سابقهای برای مذاکره مجدد قراردادهای خرید این سنگهای قیمتی داده اند. همچنین به منظور کنترل سطح موجودی الماس ها، تولیدشان را کاهش دادهاند با این حال حجم الماسهای انبار شده رو به افزایش است.
طبق برآورد شرکت مشاوره جمدکس، پنج تولیدکننده بزرگ جهان احتمالا ذخایری به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار دارند. این آمار ممکن است تا پایان سال به ۴.۵ میلیارد دلار یا حدود یک سوم از تولید سالانه الماس خام برسد. تولیدکنندگان تلاش کردهاند عرضه الماس خام را برای حمایت از بازار و ارزش محدود کنند. سوال این است که فروش ذخایر انبار شده در عین حمایت از ارزش بازار چطور انجام خواهد گرفت.
دوبیرز پس از این که ناچار شد رویداد مارس را لغو کند، موفق شد در ماه مه رویدادی را برگزار کند اما برخلاف معمول، نتایج آن را اعلام نکرد. به گفته منابع آگاه، این فروش به حدود ۳۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با فروش ۴۱۶ میلیون دلار در سال گذشته رقم ناچیزی است.
آزمون بزرگ بعدی برای صنعت الماس در اواخر ماه میلادی جاری خواهد بود که فروش جدید دوبیرز برگزار میشود.
این شرکت به دنبال جذب مشتری، اقداماتی مانند اجازه مشاهده الماس خارج از بوتسوانا داده است و خریداران میتوانند از خرید کالاهایی که برای خریدشان موافقت کرده بودند صرفنظر کنند.
مشتریان دوبیرز که برخی از آنها از بعضی از شیوههای فروش این شرکت در سالهای اخیر به شدت عصبانی بودند، از اقدامات اخیرش استقبال کردهاند.
با این حال دوبیرز و الروسا روی موضوع قیمت گذاری قاطعانه ایستادهاند و حتی حاضر نشدهاند پیشنهاد برخی از مشتریانشان برای خرید با شرایط ویژه را بپذیرند، در حالی که تولیدکنندگان کوچکتر الماس قیمتهایشان را کاهش دادهاند.
معدنکاران کوچکتر که برخی از آنها پیش از پاندمی برای بقا مبارزه میکردند، تخفیفهای چشمگیری به میزان حداکثر ۲۵ درصد در مراکز تجارت مانند آنتورپ دادهاند. این مسئله ممکن است تلاش شرکتهای بزرگ برای مجاب کردن خریداران بزرگ برای آمدن پای میز معامله را دشوارتر کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیریت عرضه برای صنعت الماس از زمانی که دوبیرز به انحصارطلبیاش پایان داد، یک دردسر دائمی بوده است و ممکن است این بار دشوارتر باشد. دلالهای صنعت حتی پیش از شیوع پاندمی هم به مشکل برخورده بودند اگرچه بخش خرده فروشی یکی از بخشهایی است که شدیدترین آسیب را از قرنطینه دیده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد