ایرنا: معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با وجود صدور مجوز از سوی بانک مرکزی برای انتشار و فروش تریلیون ریال اوراق مشارکت در مرحله اول و دریافت مجوز برای فروش تریلیون ریال اوراق مشارکت جدید ، اما رشد نقدینگی همچنان در جامعه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۶۷۸۳

"اکبر کمیجانی"این مطلب را روز سهشنبه در دومین همایش صنعت لیزینگ ایران که با حضور رییس پژوهشکده پولی و بانکی، رییس هیات مدیره کانون شرکتهای لیزینگ ایران و مدیران عامل شرکت بورس، بانک کارآفرین،لیزینگ اقتصاد نوین وتعدادی از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاهها در تهران برگزار شد، اعلام کرد.
وی با بیان آنکه پیش بینی رشد نقدینگی بالای درصد را نیز داشتهایم، اظهارامیدواری کرد: با تلاشهای صورت گرفته از سوی مجلس شورای اسلامیو دولت، بانک مرکزی بتواند رشد نقدینگی در جامعه را در حدود درصد حفظ کند.
کمیجانی از تلاشهای دولت، مجلس و بانک مرکزی برای مقابله با آثار تورمی رشد نقدینگی خبر داد و تاکید کرد: تلاش میکنیم تا علاوه بر تثبیت قیمتها، شاهد گامهای اصلاحی بیشتر و سیاستگذاری های کارآمدتر در نظام بانکی باشیم.
وی با ارایه تاریخچهای از رشد نقدینگی در کشور و مقایسه آن در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب ، رشد نقدینگی را عامل مهمی در افزایش میزان تورم عنوان وتصریح کرد:رشد نقدینگی نگرانیهایی را در میان مسئولان اقتصادی ، محافل دانشگاهی و خبرگان کشور بوجود آورده که برای رفع آن تدابیر لازم اتخاذ شده است.
وی در خصوص دلایل رشد نقدینگی در جامعهمتذکر شد: ماهیت اقتصاد و وابستگی آن به درآمدهای نفتی و روند انبساطی آن در ساختار مالی کشور در سالهای اخیر از جمله عوامل افزایش رشد نقدینگی در کشور است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی، کمبود ابزار را عاملی دیگر در جهت افزایش نقدینگی عنوان کرد و گفت: با وجود مجوزهای لازم برای فروش اوراق مشارکت ، اما رشد نقدینگی همچنان به چشم میخورد .
وی میانگین رشد نقدینگی کشور در برنامه سوم توسعه را حدود درصد و سال گذشته را بالای درصد اعلام کرد و افزود: رشد نقدینگی در کشوردر زمان حاضر هنوز بالا است. به طوری که در دی ماه امسال در سطح درصد ثبت شد.
کمیجانی گفت: این نرخ رشد در مقایسه با سالهای قبل بسیار بالا است، به طوری که پیشبینی رشد نقدینگی اکنون بین تا درصد است.
به گفته وی، طبق بررسیهای انجام شده ، میزان رشد نقدینگی در کشور فقط در طول سالهای تا بالاتر از میزان رشد امسال بود.
وی با اشاره به رشد نقدینگی در جامعه ، متوسط نرخ تورم را در ماهه منتهی به دی ماه نسبت به یک ساله قبل /درصد اعلام کرد و گفت: روند کاهشی نرخ تورم را تا پایان سه ماهه سوم سال شاهد بودیم. به طوری که این رقم در پایان اذر ماه امسال به /درصد رسید. اما با آغاز سهماهه چهارم ، تورم روند افزایشی یافت و همچنان ادامه دارد.
کمیجانی رشد شاخص قیمتها را دومین شاخص هشداردهنده در سال جاری عنوان کرد و گفت: شاخص قیمتها فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل /درصد رشد داشت و این رشد در دی ماه امسال به /درصد رسید.
معاون اقتصادی بانک مرکزی، آمار ارایه شده در این نشست را مقدماتی عنوان کرد و گفت: شرایط خاص اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال جاری، تعطیلات آغاز سال و تاخیر در آماده شدن آئیننامههای مربوط به تخصیص بودجهعاملیدر تاخیر در ارایه آمار بموقع توسط بانک مرکزی بود.
وی در ادامه رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال پایانی برنامه سوم توسعه (سال (را /درصد عنوان کرد و افزود:این آمار مقدماتی استو / تا سه سال طول میکشد، تا آمار قطعی حاصل شوند.
وی رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته را /درصد عنوان کرد و گفت: علت عمده رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال نسبت به سال با وجود تغییر دولت ، بهبود وضعیت بخش کشاورزی به لحاظ شرایط اقلیمی مناسب در یک یا دو سال اخیر بوده است.
این مقام مسئول گفت : آمار مقدماتی بخش صنعت و معدن و نفت هم در این مدت خوب و بهبود یافته ، اما وضعیت بخش خدمات نسبت به سالهای قبل تغییری نکرده و ثابت مانده است.
کمیجانی، رشد تولید ناخالص داخلی کشور بدون احتساب نفت را در سال گذشته شش درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در سال حدود /درصد بود.
وی یادآور شد: برآورد مقدماتی رشد تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول امسال پنج درصد بود ،اما این رقم در سال گذشته /درصد اعلام شدکه حاکی از کندی فعالیتها است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد: پیشبینی رشد /درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال جاری ، محقق شود.
وی به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت بیکاری اشاره کرد و گفت: گرچه آمار ارایه شده کاهش اندکی را نشان میدهد ، اما به هر حال روند کاهنده است.
کمیجانی نرخ بیکاری در کشور را سه ماهه اول و دوم امسال به ترتیب و /درصد اعلام کرد.
وی با توجه به وضعیت کنونی و روند مثبت فعالیتها، اظهار امیدواری کرد: رشد اقتصادی کشور در پایان سال بیش از رقم شش ماهه اول امسال یعنی / درصد و حتی بالاتر از شش درصد ، محقق شود.
کمیجانی، افزود: با وجودی که رشد تولید ناخالص داخلی کشور سال گذشته /درصد برآورد شده بود، اما تنها /درصد آن تحقق یافت و برنامه امسال /درصد بود که تاکنون /درصد آن تحقق یافته است.
وی تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده را مستلزم انجام اقدامهای اساسی در سیاستگذاریها و مهمتر از آن اهمیت قائل شدن برای بهبود در بهرهوری و رشد بازدهی عوامل کل تولید عنوان کرد.
به گفته کمیجانی ، /درصد از هشت درصد رشد اقتصادی کشور باید از محل بهبود بهره وری و افزایش بازدهی عوامل کل تولید تامین شود.
معاون رییس کل بانک مرکزی گفت: در گروه کشاورزی و نفت آمارهای مقدماتی حاصل شده ،نشان از تحقق رشد /درصدی در بخش کشاورزی و /درصدی در بخش نفت در پایان شش ماهه اول امسال داشت .
وی در ادامه از صنعت لیزینگ بعنوان محصولی پیشرفته در بازار مالی یاد کرد و گفت: این بازار در سالهای اخیر در دنیا بسیار رشد کرده است.به طوری که نقش خود را هر روز بیشتر در بازارهای مالی دنیا ، گسترش میدهد.
کمیجانی لیزینگ را روشی برای فروش که به تملیک منجر میشود،دانست و گفت: شرکتهای لیزینگ میتوانند بین تولیدکننده، مصرفکننده و استفادهکننده و تا حدی بانکها نقش اساسی ایفا کنند و با هموار کردن راهها زمینه استفاده از امکانات بالقوه به بالفعل را فراهم کنند.
کمیجانی افزود: در سایه پیشرفت بازار مالی سایر شقوق از جمله لیزینگها نیز رشد خواهند یافت.
وی تصریح کرد، لیزینگ نباید تنها به حوزه صنعت محدود شوند،بلکه باید به سایر بخشها نیز گسترش یابند، لیزینگها در صنعت بیمه دنیا نقش اساسی ایفا میکنند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: با وجود انکه آییننامه بازار غیرمتشکل پولی در اواخر سال آماده شد، اما هنوز ابلاغ نشده است که امید میرود با اصلاح آن زمینه گسترش فعالیت این موسسات و امکان نظارت بر فعالیت آنها فراهم شود.
وی تاکید کرد: بسترهای قانونی و حقوقی برای شروع فعالیت لیزینگها در حال آماده شدن است و امید میرود لیزینگها نیز در ایران مانند دیگر کشورها نقش مهمی در اقتصاد کشور ، ایفا کنند.
کمیجانی در پایان از شرکتهای لیزینگ خواست که قراردادهای خود را نسبت به گذشته بیش از پیش شفاف کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها