متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

چگونه در تعطیلات نوروزی جلوی چاقی را بگیریم ؟

یک متخصص تغذیه می گوید بسیاری از افراد در طول تعطیلات نوروزی دچار اضافه وزن می شوند.
کد خبر: ۱۲۶۲۰۹۷

به گزارش جام جم آنلاین ، آزاد مظفری متخصص ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: اضافه وزن یکی از مشکلات رایج بین اکثر افراد جامعه است و از آن گریزی هم نیست. چاقی و اضافه وزن خیلی راحت در فرد به وجود می آید اما به راحتی نمی توان آن را از بین برد.

این متخصص تغذیه گفت: آجیل ارزش غذایی دارد اما نکته بسیار مهم این است که باید بدانیم تا چه حد آجیل مصرف کنیم. هر 100 گرم مغز و تخمه و پسته دارای 500 کالری است. آنها چربی هم دارند و در ضمن باعث به وجود آمدن جوش روی صورت برخی افراد حساس تر می شوند.

مظفری با بیان اینکه آجیل های شور و بوداده خطر ابتلا به فشار خون را بالاتر می برند افزود: بهترین میزان استفاده از آجیل 20 گرم بادام و 10 گرم گردو در طول روز است. خوردن بیش از حد آن بدون ورزش و سوزاندن کالری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

وی تاکید کرد: در رابطه با شیرینی که دیگر باید خیلی احتیاط کرد. شیرینی ها ارزشی از لحاظ مواد غذایی ندارند و باعث افزایش چربی و قند خون می شوند و این یکی هم باعث می شود تا روی صورت فرد جوش به وجود بیاید.

این متخصص تغذیه یادآور شد: تا جایی که می توانید شیرینی مصرف نکنید اما اگر میل به خوردن آن زیاد است ترجیحا از شیرینی هایی استفاده شود که خشک و ساده هستند و نه شیرینی های خامه ای.

وی بیان داشت: کشمش ، توت خشک و خرما در حد کم به جای قند و شیرینی استفاده شود ضمن اینکه مصرف شیرینی جات دیگری نظیر پولکی، گز، سوهان تا حد امکان یا پایین بیاید یا اینکه اصلا استفاده نشود.

مظفری با تاکید بر استفاده از انواع میوه گفت: برخی میوه ها سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که مصرف زیاد میوه هم باعث چاقی و افزایش قند می شود. روزانه دو تا چهار واحد از گروه میوه ها کافی است. هر واحد میوه یعنی یک میوه با اندازه متوسط.

مظفری اذعان داشت: تعطیلات نورزوی دلیلی برای پرخوری نیست. دلیل بر این نمی شود که اگر فردی در خانه ماند هر چه دلش خواست بخورد. در مصرف وعده های غذایی هم باید احتیاط کرد. سالاد نباید از وعده های روزانه حذف شود. روزانه باید 400 گرم سبزی و میوه مصرف شود. سبزیجات به دلیل داشتن فیبر چربی و مواد قندی را کاهش می دهند.

وی در پایان گفت: نحوه تغذیه همیشه باید سالم باشد و عید و غیرعید هم ندارد. تغذیه نقشی حیاتی در سلامتی افراد دارد و بی مبالاتی و سهل انگاری در آن گاه نتایج غیرقابل جبرانی به دنبال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها